مجله

مکمل آهن و تاثیر آن روی کودکان

مکمل آهن و تاثیر آن روی کودکان

چنانچه نوزاد شما شیر مادر را مصرف میکند احتیاجی به مصرف مکمل آهن ندارد چرا که تمامی مواد معدنی، ویتامینی و مواد مغذی مورد نیاز کودک تا شش ماه ابتدایی از طریق شیر مادر تامین می گردد. اما اگر کودک شما در حال استفاده از شیرخشک است، احتمال کمبود آهن در کودک بسیار بالاتر از نوزادانی می باشد که از شیر مادر تغذیه می کنند. در ادامه با داروخانه آنلاین (داروهلپ) همراه باشید تا به اطلاعاتی جامع و مفید در این باره دست یابید.

یک مکمل آهن خوب برای سلامت کودکان

به نظر شما چرا پزشکان مصرف مکمل آهن را به کودکان توصیه می‌کنند ؟ آیا از فواید مصرف این مکمل با خبر هستید و یا عوارض ناشی از کمبود آهن در کودکان را می دانید؟ مصرف مکمل های آهن برای ما امری عجیب و نا آشنا نیست اما آیا دلایل آن را می دانیم؟

چنانچه شما نیز واجد کودکی می باشید که نگران تامین مواد معدنی و ویتامینی او به واسطه رژیم غذایی وی هستید بهتر است تا به منظور پاسخ به سوالات خود با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. آهن جزء مواد معدنی محسوب می‌شود که طیف عملکردی آن در بدن بسیار گسترده است و هرگز نمی توان ضرورت حضور آن را در بدن انکار کرد چرا که این عنصر سبب ساخت گلبول های قرمز (RBC) در نرمال ترین حالت ممکن می گردد.

این ترکیب به عنوان اصلی ترین فاکتور موجود در گلبول های قرمز(به شکل هموگلوبین) محسوب می شود. سلولهای RBC وظیفه انتقال اکسیژن به سلول ها و بافت های بدن را بر عهده دارند. حال تصور کنید که اگر بدن قادر به تولید این سلول‌ها نباشد چه اتفاقی رخ خواهد داد. از آنجایی که بدن انسان توانایی تولید آهن را ندارد می بایست آن را به شکل مواد غذایی یا مصرف مکمل های غذایی به بدن برسانید.

مکمل آهن، مواد غذایی حاوی این ترکیب معدنی

آسان ترین حالت قابل جذب آهن مصرف مواد غذایی مثل تخم مرغ و گوشت است اما این ترکیب در مواد مغذی دیگری نیز یافت می شود که شامل :

  • لوبیای سفید، عدس و نخود
  • جگر گاو
  • عسل طبیعی
  • آب گوجه فرنگی
  • تن ماهی
  • بادام هندی
  • انواع سبزیجاتی که واجد برگ سبز هستند
  • شکلات تلخ
  • نان، سیب زمینی و غلات ای که حاوی سبوس باشند
  • کشمش
  • جوانه تازه گندم

بدن در صورت نیاز به آهن در ابتدا شروع به مصرف ذخایر موجود می کنند. چنانچه سطح آهن بدن پایین بیاید، میزان هموگلوبین خون و سپس گلبول های قرمز نیز کاهش خواهند یافت و در نهایت فرد با کمبود آهن مواجه می شود و در این حال است که فرد نشانه های کمبود آهن را در خود مشاهده می کند. این نشانه ها شامل خستگی مفرط، سردرد و سرگیجه، افت دمای بدن و ضعف و ناتوانی می شود.

بیشتر بخوانید: چند راهکار برای پایین آوردن تب در کودکان

آیا ضرورتی بر استفاده مکمل آهن برای اطفال وجود دارد؟

آیا ضرورتی بر استفاده مکمل آهن برای اطفال وجود دارد؟

چنانچه نوزاد شما شیر مادر را مصرف میکند احتیاجی به مصرف مکمل آهن ندارد چرا که تمامی مواد معدنی، ویتامینی و مواد مغذی مورد نیاز کودک تا شش ماه ابتدایی از طریق شیر مادر تامین می گردد. اما اگر کودک شما در حال استفاده از شیرخشک است، احتمال کمبود آهن در کودک بسیار بالاتر از نوزادانی می باشد که از شیر مادر تغذیه می کنند.

به علاوه با بزرگ شدن کودک و از سن 6 ماهگی به بعد که پزشک اجازه مصرف مواد مغذی دیگر را صادر می کند احتمال کمبود آهن برای نوزادان بسیار بالا است، در این حالت پزشک در صورت صلاحدید توصیه به مصرف مکمل آهن کودکان میکند. چرا که در صورت عدم رسیدن این ماده به بدن تاثیر های بسیار مخربی برای کودک خواهد داشت، که از آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • ایجاد اختلالات رشدی درنوزادان یا اطفال
  • مختل شدن روند یادگیری کودک
  • مهارت و توانایی های حرکتی کودک با تاخیر انجام می پذیرد
  • عضلات نوزاد دچار ضعف شده و کیفیت عملکردی ماهیچه ها کاهش می یابد.
  • کاهش رشد جسمی و قدی کودکان در قیاس با سایر کودکان هم سن
  • بی قراری و بی تابی کودک

و اینجاست که ضرورت مصرف مکمل آهن مشخص می گردد.

گاهی نمی توان تنها به مصرف مواد غذایی حاوی آهن بسنده نمود چرا که گاهی کودک با توجه به سن کم قادر به مصرف تمامی مواد نیست و گاهی حتی با مصرف مواد غذایی آهن دار، باز هم کمبود این ماده معدنی جبران نمی‌شود و می بایست اقدام به مصرف مولتی ویتامین و یا شربت های حاوی آهن در کنار رژیم غذایی کودک نمود تا فقر آهن جبران گردد. البته این موضوع را مدنظر داشته باشید که هرگز به صورت خودسر اقدام به مصرف مولتی ویتامین ها نکنید و اجازه دهید در طی دوره های چکاپ کودک، پزشک این موضوع را مورد بررسی قرار دهد. هر چند که این ترکیب جزء مواد حیاتی بدن محسوب می شود اما مصرف بیش از حد آن نیز بدون خطر نخواهد بود.

برای خرید انواع مکمل کم‌خونی کودکان کلیک کنید.

تاثیرات مصرف مکمل آهن بر کودکان

چنانچه کودک شما دچار کمبود آهن شده باشد، پس از شروع مصرف مکمل آهن کم کم احساس بهتری در کودک ایجاد می شود( توانایی حرکتی، عملکردی و اشتها ارتقا می یابد). روند تامین آهن برای اطفال چیزی حدود سه تا شش ماه به طول می انجامد. البته گاهی هم با توجه به حجم کمبود، ممکن است این روند طولانی تر شود.

مکمل های آهن را می توان به شکل های پاستیل های جویدنی، مولتی ویتامین های مایع یا شربت و یا به صورت قطره مصرف نمود. این مکمل ها شامل نهایتا صد میلی‌گرم آهن هستند اما قادر به رفع کامل نیاز بدنی کودکان به آهن می باشند.

 مصرف مکمل آهن به شکل قرص

اغلب برای کودکان بالای ده سال قرص آهن تجویز میشود. این نکته را هرگز فراموش نکنید که برای تامین آهن بدن کودک نباید از مکمل های بزرگسالان استفاده کرد و فقط مکمل هایی که مخصوص کودکان هستند را مصرف نمایید چرا که مولتی ویتامین های بزرگسالان شامل دوزهای غلیظ تری از آهن می باشند و گاهی ممکن است مصرف چنین میزانی برای کودکان مسموم کننده و یا حتی کشنده باشد.

حتی اگر کودک شما اشتباها و یا تصادفی قرص آهن بزرگسالان را مصرف کرد بدون معطلی کودک را به مراکز درمانی برسانید تا از ایجاد خطرات احتمالی پیشگیری کنید.

بیشتر بخوانید: دلیل اسهال مکرر کودکان چیست؟

مصرف مکمل آهن به شکل شربت

از دیگر اشکال تولید شده به جهت مصرف مکمل آهن فرم شربتی آن است که به منظور تامین نیازهای بدنی کودکان توسط پزشک و یا داروساز تجویز می گردد. بعضی از این مکمل ها علاوه بر آهن شامل ویتامین های گروه B نیز می باشند.

بسته به نیاز کودک میزان مصرف روزانه متفاوت است اما دو قاشق چای خوری از این مکمل ها شامل حدود 7 میلی گرم آهن است.

مصرف مکمل آهن به شکل شربت

مصرف مکمل آهن به شکل قطره

یکی از بهترین اشکال تولید شده جهت تامین آهن بدن کودکان فرم قطره ای آهن می باشد. این قطره ها اغلب همراه با زینک و مواد مورد نیاز دیگر برای کودکان تولید می گردند. یکی از بهترین مولتی ویتامین های موجود قطره آهن سیدرال گوچه برای اطفال است.

بیشتر بخوانید: اهمیت قطره آهن سیدرال گوچه برای کم خونی کودکان

مکمل آهن، قطره آهن سیدرال گوچه

قطره سیدرال گوچه توانایی کامل رفع کمبود های آهن در بدن اطفال را دارا می باشد. کودکان به علت فعالیت های بیشتر حرکتی و عملکردی و رشد مغزی نیاز مبرم به این ترکیب دارند. این قطره به علت طعم محبوب و مطلوب سبب ترغیب کودکان به مصرف می شود و یکی از فواید بی نظیر این قطره عدم سیاه شدن دندان های کودکان است. همانطور که گفته شد در صورت عدم مصرف شیر مادر در ماه‌ های ابتدایی تولد، در صورت نیاز، پزشک از سن 4 ماهگی تا 2 سالگی دستور به مصرف قطره آهن می دهد.

از آنجایی که قطره سیدرال گوچه به شکل تخصصی برای بدن کودکان ساخته شده است، به خوبی می تواند به منظور تامین افت آهن بدن کودک کارساز باشد. ترکیب آهنی که در این قطره مورد استفاده قرار گرفته است به شکل سوکروزومیال است، یعنی ترکیب آهن توسط یک غشا فسفولیپیدی کاور شده، از آنجایی که این کاور شباهت زیادی با جنس دیواره های سلولی بدن دارد پس به راحتی می تواند از راه سلول های روده جذب گردد. همین مزیت سبب می‌شود تا ضمن جذب حداکثری، عوارض جانبی(اختلالات گوارشی) مصرف آهن نیز به حداقل برسد.

 مزیت های استفاده از قطره آهن سیدرال گوچه

  • مناسب برای کودکانی که جذب آهن در آنها دچار مشکل شده است
  • به علت فرمولاسیون خاص، ترکیب آهن با مخاطب معده و روده در تماس نیست لذا عوارض گوارشی (تهوع، استفراغ، یبوست و …) در پی نخواهد داشت.
  • مناسب برای افرادی که بیماری های گوارشی، اختلالات روده ای و یا سلیاک دارند.
  • جذب حداکثری آهن در بدن
  • تقویت و رشد جسمی و ذهنی کودک
  • پیشگیری از سیاه شدن دندان های اطفال
  • شامل طعم دهنده های مجاز و بسیار خوشمزه برای ترغیب کودکان
  • قابل استفاده برای تمام رده های سنی

برای خرید قطره کیدز پلاس ویتان کلیک کنید.

سخن آخر

همانطور که در این مطلب از مجله داروهلپ گفته شد چنانچه نوزاد شما شیر مادر را مصرف میکند احتیاجی به مصرف مکمل دارویی – غذایی‎ آهن ندارد چرا که تمامی مواد معدنی، ویتامینی و مواد مغذی مورد نیاز کودک تا شش ماه ابتدایی از طریق شیر مادر تامین می گردد. اما اگر کودک شما در حال استفاده از شیرخشک است، احتمال کمبود آهن در کودک بسیار بالاتر از نوزادانی می باشد که از شیر مادر تغذیه می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *