مجله, ورزش و بدنسازی

تاثیر ویتامین ب کمپلکس بر بدن

تاثیر ویتامین ب کمپلکس بر بدن

شاید شما هم تا به حال نام ویتامین ب کمپلکس را شنیده باشید. این گروه از ویتامین ها، شامل انواع ویتامین های گروه ب می باشند که به صورت جمعی باعث ایجاد فواید بسیار زیادی برای بدن می گردند. ویتامین های گروه ب فواید بسیار زیادی برای بدن دارند و می توانند بر روی سلامت عمومی بدن تاثیر بسیار مهمی داشته باشند. اما با توجه به اینکه برخی از افراد در رابطه با فواید ویتامین ب کمپلکس برای بدن اطلاعات کافی ندارند، در ادامه این مقاله از داروخانه آنلاین (داروهلپ) قصد داریم بیشتر در رابطه با این نوع ویتامین ها و فواید آن ها با شما صحبت کنیم.

تاثیر ویتامین ب کمپلکس بر بدن

ویتامین ب کمپلکس فواید بسیار زیادی برای بدن دارد و لازم است که افراد بر اساس این فواید اقدام به مصرف ویتامین های گروه ب کنند. در ادامه به برخی از فواید این ویتامین اشاره می کنیم. لازم به توضیح است که ویتامین های گروه ب شامل ویتامین ب 6، ویتامین ب 9، ویتامین ب 12، بیوتین، ویتامین ب 1، ویتامین ب 2، ویتامین ب 3 و ویتامین ب 6 می باشند.

1- پیشگیری از بیماری ها

یکی از فواید اصلی ویتامین های ب کمپلکس برای بدن، پیشگیری از بیماری ها می باشد. افرادی که نیاز به مصرف ویتامین های گروه با دارند، می توانند از بسیاری بیماری ها پیشگیری کنند. کم خونی ناشی از فقر ویتامین ب 9 و ویتامین ب 12، بیماری های ویروسی و عفونی و … از جمله این بیماری ها می باشند.

بیشتر بخوانید: مکمل آهن و تاثیر آن روی کودکان

2- تقویت سیستم ایمنی بدن با کمک ویتامین های گروه ب

برخی از تحقیقات نشان می دهند که ویتامین های گروه ب، نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن انسان ها دارند. از این رو لازم است که افراد با کمک مصرف ویتامین های گروه ب، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند تا بتوانند در مقابل بیماری های مختلف بدن قوی داشته باشند.

ویتامین ب کمپلکس با داشتن ویتامین های مختلف که باعث تولید بیشتر گلبول های سفید در خون می شوند، می تواند بهتر با بیماری های ویروسی و عفونی مقابله کند. از این رو توصیه می شود که افراد حتما و حتما اقدام به مصرف ویتامین ب کمپلکس نمایند.

ویتامین ب کمپلکس

3- بهبود زخم ها در بدن

برخی از تحقیقات نشان می دهند که ویتامین ب کمپلکس نقش موثری در بهبود زخم های بدن بر عهده دارد. حتی مشخص شده است که این ویتامین ها می توانند باعث بهبود زخم پای دیابتی شوند و از بروز بیماری های مختلف پیشگیری نمایند.

بهبود زخم ها با کمک ویتامین های گروه ب، بدون ضرر انجام می شود. بنابراین، اگر حس می کنید روند ترمیم زخم های شما با کندی زیادی صورت می گیرد، می توانید اقدام به مصرف ویتامین های گروه ب کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی قرص کلاژن پلاس ال لیزین و ویتامین سی یوروویتال

4- کمک به درمان کم خونی

یکی از بیماری های شایع در میان خانم ها کم خونی است. مادران باردار در معرض کم خونی زیادی قرار دارند و لازم است که این افراد از مکمل ب کمپلکس استفاده نمایند. ویتامین ب کمپلکس از سه ویتامین مهم به نام های اسید فولیک، ویتامین ب 6 و ویتامین ب 12 تشکیل شده است.

ویتامین ب 6 باعث تولید هموگلوبین بیشتر در خون می شود و می تواند از کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری کند. ویتامین ب 12 باعث تولید بیشتر گلبول های قرمز خون شده و می تواند باعث بهبود عملکرد خون و کاهش عوارض کم خونی شود.

اسید فولیک یا ویتامین ب 9 نیز نقش موثری در پیشگیری از کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک دارد. در واقع، یک نوع کم خونی به نام مگالوبلاستیک وجود دارد که باعث ایجاد عوارض زیادی در بدن می شود. این نوع کم خونی ناشی از کمبود ویتامین ب 12 و اسید فولیک است که به لطف مصرف ویتامین ب کمپلکس، می توان از آن پیشگیری نمود.

5- افزایش انرژی با ویتامین ب کمپلکس

یکی از فواید مصرف ویتامین ب کمپلکس این است که باعث افزایش انرژی می شود. ویتامین های ب کمپلکس می توانند انرژی ایجاد شده در بدن را افزایش دهند و باعث بهبود متابولیسم در بدن شوند. تنظیم متابولیسم و سوخت و ساز با کمک ویتامین های گروه ب، امکان پذیر می باشد. به همین خاطر، توصیه می شود که افراد از ویتامین های گروه ب برای تامین انرژی مورد نیاز روزانه استفاده کنند.

برای خرید زینک پلاس ویتامین ب کمپلکس و ویتامین ث استار ویت کلیک کنید.

6- کمک به پیشگیری از میگرن

برخی از مطالعات نشان می دهند که ویتامین های گروه ب، نقش موثری در پیشگیری از میگرن و کاهش عوارض آن دارند. ویتامین ب 6، ویتامین ب 9 و ویتامین ب 12، می توانند از میگرن پیشگیری کنند و باعث بهبود سردردهای میگرنی شوند.

آیا ویتامین ب کمپلکس برای بدن ضرر دارد؟

شاید برای بسیاری از افراد این سوال مطرح شود که ویتامین ب کمپلکس برای بدن ضرر دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که نباید در مصرف هر نوع ویتامینی زیاده روی کرد. زیرا به هر حال بدن ما انسان ها نیاز زیادی به ویتامین ها و مواد معدنی دارد، ولی اگر مصرف این ویتامین ها و مواد معدنی بیش از حد شود، برای بدن مضر خواهد بود.

ویتامین ب کمپلکس برای بدن ضرری ندارد. زیرا جزء ویتامین های محلول در آب محسوب می شود و مصرف اضافه آن، از طریق ادرار دفع خواهد شد. اما به هر حال توصیه می شود که افراد برای مصرف ویتامین های گروه ب، زیاده روی نکنند تا بدنشان دچار مشکل نشود.

بیشتر بخوانید: تأثیر ویتامین D بر روی خلق و خو

تداخل دارویی با ویتامین ب کمپلکس

تداخل دارویی با ویتامین ب کمپلکس

برخی از داروها می توانند باعث ایجاد تداخل با ویتامین ب کمپلکس شوند. از این رو لازم است که برای مصرف همزمان این داروها با این ویتامین ها با پزشک مشورت شود. از جمله داروهایی که با ویتامین های گروه ب، تداخل ایجاد می کنند، شامل موارد زیر می باشند.

  • داروهای درمان کننده سل
  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای پارکینسون
  • برخی از آنتی بیوتیک ها
  • برخی از داروهای درمان کننده رفلاکس معده
  • برخی از داروهای شیمی درمانی
  • برخی از داروهای فشار خون

سخن آخر

در این مقاله از مجله داروهلپ سعی کردیم در رابطه با ویتامین ب کمپلکس و فواید آن برای بدن صحبت کنیم. بهتر است که در صورت نیاز، این ویتامین ها از طریق مکمل های تغذیه ای و دارویی برای بدن تامین شوند. به علاوه شما می‌توانید با خرید و مصرف انواع مکمل دارویی – غذایی‎ به بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید.

9 دیدگاه در “تاثیر ویتامین ب کمپلکس بر بدن

  1. کتی گفت:

    ممنونم از لطف تون خیلی مفید بود

  2. دکتر پارسافر گفت:

    آمپول نوروبیون را به همه تجویز می کنم

  3. بهار گفت:

    سلام من یه بار ب کمپلکس و یه امپول ضد تهوع همزمان برام سرم زدن .و حساسیت شدید نشون داد…کل بدنم خارش و تاول زد.
    دکتر گفت شاید ب کمپلکس حساس بودی ….اینو چطور متوجه بشم …؟؟؟؟
    چون کمخونی دارم و خسته میشم میترسم ب کمپلکس استفاده کنم@
    ا

    1. دکتر فرنوش محمد پور گفت:

      سلام خارش و تاول بعد از مصرف مکمل به احتمال زیاد نشان دهنده حساسیت به آن مکمل هست

    2. حسین زهرا گفت:

      وای از ضد تهوع بوده من شاید به عمرم دو بار آمپول ضد تهوع زدم مُردم و زنده شدم خیلی بَده.حالمو خیلی زیاد بد می کنه

  4. علیرضا گفت:

    ب کمپلکس با آنتی بیوتیک مخلوط تاثیر فوق العاده داره ، بارها و بارها در بیماریهای مختلف ازش استفاده کردم . تاثیرش قشنگ دوبرابر میشه ، تاثیر منفی آنتی بیوتیک(خشک کردن آب بدن) از بین می‌بره ، انرژی هم می‌ره بالا

  5. سمیرا گودرزی گفت:

    خیلی ممنونم از اطلاعاتتون خیلی به من کمک کرد خدا یاورتان

  6. حسین پورقربان گفت:

    باسلام من مشگل کمر خفیف داشتم وبا چندین بار استفاده از آمپول نوروبیون کمر دردم فعلآ خوب شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *