مجله

رشد کودک در 3 سالگی به چه عواملی بستگی دارد؟

رشد کودک در 3 سالگی به چه عواملی بستگی دارد؟

یکی از دغدغه های اصلی مادران جوان این است که آیا کودکشان به اندازه ای که باید رشد می کند یا خیر؟ همچنین مادران جوان مایلند تا بدانند رشد کودکشان در سنین مختلف طبیعی است؟ آیا می دانید رشد کودک 3 ساله به چه عواملی بستگی دارد و سیر رشد و تکامل کودک در 3 سالگی چگونه است؟ در این مقاله از داروخانه آنلاین (داروهلپ) می خواهیم برای مادرانی جوانی که مایلند تا سیر تکامل و رشد کودک سه ساله شان را بررسی کنند اطلاعات مفیدی قرار دهیم.

رشد کودک 3 ساله چگونه باید باشد؟

در 3 سالگی قطعا شما کودکتان را از شیر گرفته اید و او دیگر از غذای خانواده تغذیه می کند. البته مصرف شیر پاستوریزه در این سن مجاز است اما به طور کلی تغذیه اصلی کودک، غذای خانواده است. به همین علت شما بیشتر از قبل نگران رشد کودک 3 ساله خود هستید. زیرا بدغذایی و یا غذا نخوردن صحیح شامل این رده سنی می شود و اکثر کودکان در این سن ممکن است به غذا خوردن تمایلی نشان ندهند.

برخلاف دوران نوزادی که دلبند شما باید در هر ماه بین نیم تا یک کیلو وزن اضافه می کرد، در 3 سالگی دیگر این چنین نیست. حتی چکاپ هایی که به صورت ماهانه و برای ثبت قد و وزن کودک انجام می شود نیز در این سن به کمتر می شود. بنابراین شما باید روند رشد کودک سه ساله تان را به دقت زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید او رشد مطلوبی دارد یا خیر؟

حالا دیگر شما روند رشد کودکتان را فقط از نظر قد و وزن چک نمی کنید. بلکه در 3 سالگی شما باید به رشد ذهنی و کسب مهارت های جدید کودکتان توجه بیشتری داشته باشید. در صورتی که رشد ذهنی کودک شما خوب باشد و مهارت های جدیدی کسب کرده باشد، قطعا تغذیه او مناسب بوده است و شما می توانید از بابت رشد ذهنی و جسمی کودک رضایت خاطر داشته باشید.

برای خرید انواع مکمل های مخصوص کودکان کلیک کنید.

رشد کودک 3 ساله با کسب چه مهارت هایی همراه است؟

حال که قرار شد از نظر رشد ذهنی و کسب مهارت های جدید، روند تکامل و رشد کودک سه سالتان را بررسی کنید، بهتر است تا ببینیم در این محدود سنی او باید چه مهارت های جدید را کسب کند؟

1- مهارت های ارتباطی و زبانی

یکی از مهارت هایی که کودک 3 ساله شما باید کسب کند، مهارت های ارتباطی و زبانی است. قطعا کودک شما تا قبل از رسیدن به سه سالگی، کلمات و جملاتی را ادا کرده است. حالا باید به این موضوع توجه کنید که آیا دایره لغات و کلماتی که او یاد گرفته است، فراتر شده یا خیر. همچنین او باید در این سن یک جمله کامل بگوید. همچنین با مفهوم زیر میز، بالای تخت، داخل کشو و… باید آشنایی کامل داشته باشد. کودک سه ساله شما باید در این سن نام و جنسیتش را بلد باشد و بتواند در خصوص علایقش با شما و دیگران صحبت کند. بنابراین سنجش مهارت های ارتباطی و زبانی یکی از مراحل رشد کودک 3 ساله است.

بیشتر بخوانید: دلیل اسهال مکرر کودکان چیست؟

رشد کودک 3 ساله چگونه باید باشد؟

2- مهارت های حرکتی و فیزیکی

بخش مهمی از رشد کودک 3 ساله به مهارت های حرکتی و فیزیکی اش بر می گردد. کودک شما در این سن باید به خوبی راه برود، بپرد، از پله ها بالا و پایین برود و به طور کلی از نظر حرکتی قادر به انجام تمام حالت های حرکتی باشد. این نشان دهنده سلامت استخوان ها و غضروف های کودک است. همچنین رشد مهارت های حرکتی در این سن کامل می شود. به طور مثال اگر قبلا کودکتان برای بالا رفتن از پله ها با کمک دست این کار را انجام می داد، حالا باید بدون کمک دست نیز قادر به بالا رفتن از پله ها باشد. بنابراین به این موضوع نیز توجه داشته باشید.

3- مهارت های اجتماعی و عاطفی

آیا می دانید مهارت های اجتماعی و عاطفی کودک در 3 سالگی باید چگونه باشد؟ کودک سالم، در سن 3 سالگی بسیاری از رفتارها را از بزرگترهایش تقلید می کند، اگر والدینش او را در محیطی به غیر از محیط خانه مثلا مهد کودک یا خانه یکی از اقوام تنها بگذارند، ناراحت نمی شود. با سایر افراد مانند خاله، دایی، پدربزرگ و… به خوبی ارتباط کلامی برقرار می کند و همچنین ضمیر مالکیت را به خوبی درک می کند. رشد کودک 3 ساله از نظر عاطفی باید به گونه ای باشد که احساساتش را به خوبی بیان کند. مثلا اگر ناراحت است، اگر درد دارد، اگر به چیزی علاقه دارد و… آنها را به راحتی بیان کند و والدینش را از احساساتش مطلع سازد.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای پایین آوردن تب در کودکان

4- مهارت های فکری و ذهنی

بخش مهمی از رشد کودک 3 ساله، به کسب و تکامل مهارت های ذهنی و فکری برمی گردد. کودک 3 ساله باید پازل های 10 تکه را درست کند، رنگ ها را بشناسد، صفحات کتاب را یکی پس از دیگری ورق بزند و به طور کلی بازی های فکری و ذهنی مناسب سنش را به خوبی انجام دهد. در این سن کودک به حل کردن مسائل و چیدن لگوها علاقه بسیار زیادی دارد. شما می توانید برای تقویت هوش و حافظه کودک در سه سالگی، بازی فکری های متعددی که مناسب سنش است را برایش تهیه کنید و از او بخواهید با آنها بازی کند. در حین بازی کردن، کودک شما تجربه های جدیدتری را نیز کسب می کند و قطعا شما شاهد رشد کودک 3 ساله خود خواهید بود.

در صورتی که نقص یا اختلالی در کسب مهارت هایی که در بالا به آن اشاره کردیم، وجود نداشت این نشانه خوبی است. زیرا کودک شما می توانید به تنهایی از پس کارهایی بربیاید که در این سن و سال شگفت انگیز است. بنابراین اگر چکاپ های سالیانه اش مشکلی نداشت و این مهارت ها را در او می بینید، اصلا جای نگرانی وجود ندارد. زیرا سیر تکامل کودک شما با موفقیت در حال پیشرفت است.

عوامل تاثیرگذار در رشد کودک 3 ساله

حتما شما هم بارها و بارها با کودکانی برخورد داشته اید که از هم سن و سالان خود فعال تر هستند و مهارت های حرکتی و مهارت های ذهنی بالاتر و بیشتری دارند. آیا می دانید چه عواملی بر رشد کودک 3 ساله تاثیر می گذارد؟ در این بخش می خواهیم به این عوامل تاثیرگذار اشاره ای داشته باشیم تا شما هم با استفاده از آنها بتوانید کودک باهوش و خلاقی را پرورش دهید.

1- تغذیه کودک

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر رشد کودک 3 ساله تغذیه اوست. منظور از تغذیه خوردن یک بشقاب کامل برنج نیست! بلکه مصرف مواد غذایی ارزشمندی است که کودک با خوردن آنها مواد معدنی و ویتامین ها را به بدنش برساند. یکی از بهترین مواد غذایی که بر رشد کودک شما تاثیر می گذارد، ماهی است. ماهی دارای امگا 3 و ویتامین دی می باشد. به همین علت مصرف ماهی به رشد و تقویت جسم و ذهن کودک شما کمک زیادی می کند. سعی کنید در برنامه غذایی کودکتان مصرف انواع آجیل ها و مغزهای خوراکی را بگنجانید. بهترین زمان برای صرف آجیل ها، به عنوان میان وعده است. زیرا در این زمان کودکتان بیشتر از هر وقت دیگری به دریافت مواد مغذی نیاز دارد. بنابراین سعی کنید مواد غذایی ارزشمند را در سبد غذایی کودکتان بگنجانید. در این صورت هر چقدر هم که کودک مقدار کمی از این مواد غذایی را مصرف کند، باز هم ویتامین ها و مواد معدنی زیادی را به بدنش رسانده است و این موضوع به رشد و سلامتش کمک زیادی می کند.

بیشتر بخوانید: چرا نباید با کودکان بلند صحبت کرد؟

2- به کودک اجازه دهید ریسک کند

مادرانی که مدام کودکانشان را از انجام کارهای مختلف باز می دارند، مانند یک سد بزرگ بر سر راه رشد کودک 3 ساله خود قرار می گیرند. تا جایی که آسیب و خطر جدی کودک شما را تهدید نکند، می توانید به او اجازه دهید تا ریسک کند. به خاطر داشته باشید کودک شما با همین آزمون و خطاها می تواند موفق شود.

برای خرید قطره آدزوفر بنیان سلامت کسری کلیک کنید.

رشد کودک 3 ساله با کسب چه مهارت هایی همراه است؟

3- بازی های فکری و جسمی برای او در نظر بگیرید

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر رشد کودک 3 ساله، این است که شما او را تشویق به انجام بازی های فکری و بازی های حرکتی کنید. بازی های فکری مانند ورزش برای مغز هستند. به همین علت تاثیر زیادی در رشد فکری و جسمی کودک دارند. همچنین سعی کنید بازی های مهیجی مانند قایم موشک، گرگم به هوا، گل یا پوچ و.. را با کودکانتان انجام دهید تا مهارت های حرکتی و ذهنی آنها رشد کند.

بیشتر بخوانید: آیا کودک شما بیش فعال است؟ + مسیر بهبود آن

سخن آخر

همانطور که در این مطلب از مجله داروهلپ مطالعه کردید در 3 سالگی شما باید به رشد ذهنی و کسب مهارت های جدید کودکتان توجه بیشتری داشته باشید. در صورتی که رشد ذهنی کودک شما خوب باشد و مهارت های جدیدی کسب کرده باشد، قطعا تغذیه او مناسب بوده است و شما می توانید از بابت رشد ذهنی و جسمی کودک رضایت خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *