مجله, مقالات پزشکی و دارویی

مراقبت‌های علمی سه ماه دوم بارداری

مراقبت‌های علمی سه ماه دوم بارداری

سه ماه دوم بارداری، نیز یکی از مهم ترین و یا به عبارتی دیگر، بهترین دوران بارداری بانوان می باشد که در این دوره میزان حساسیت ها و حالت های تهوع موجود در مادر کاهش پیدا می کند و بنابراین، رشد و تکامل جنین صورت گرفته است. به گونه ای که جنین در شکم حرکت می کند و صداها را می شنود و در ظاهر نیز به خاطر رشد شکم بانوان باردار می توان متوجه باردار بودن آن ها شد. در ادامه با داروخانه آنلاین (داروهلپ) اطلاعات بیش تری در ارتباط با بارداری در سه ماه دوم بارداری ارائه شده است.

مراقبت های لازم در سه ماه دوم بارداری

بارداری کلمه ای آشنا و شناخته شده برای اکثریت افراد و به ویژه خانم ها می باشد که بسیاری از افراد با شنیدن اسم این کلمه، به یاد دوران شیرین و لذیذ بچه داری می افتند. با این حال، بارداری می تواند یکی از مهم ترین اتفاقات موجود در زندگی افراد باشد که اکثریت خانم ها آن را تجربه می کنند. مدت زمان بارداری طبق مطالعات انجام شده 9 ماه و برابر با 40 هفته می باشد. که هر هفته از شروع بارداری به بعد، اتفاقات بسیار مؤثری در درون و ظاهر بانوان باردار و جنین رخ می دهد. در سه ماهه اول بارداری که مراحل رشد جنین به شدت اتفاق می افتد و در این مرحله مادر ممکن است عوارض و اختلالاتی را از قبیل انواع حساسیت ها و نیز حالت های تهوع، استفراغ، سرگیجه و سایر عوارض دیگر تجربه کنند که این علائم معمولاً از شخصی به شخص دیگر متفاوت می باشد.

حال، مرحله سه ماه دوم بارداری نیز مرحله خاصی در زندگی افراد باردار می باشد که در این دوران نیز با خصوصیات و ویژگی ها و اتفاقات خاصی همراه می باشد که در ادامه بحث به آن ها اشاره می شود. سه ماهه دوم بارداری می تواند نقطه بسیار عطف و مهمی برای مادر و جنین باشد که در این دوران، معمولاً مادر احساس بهتری خواهد داشت و باردار بودن وی بیش تر قابل نمایش می باشد. جنین در این دوره از بارداری، تمام اندام ها و سیستم های خود را توسعه داده است و اکنون از نظر طول و وزن شروع به رشد کرده است.

بیشتر بخوانید: چرا در زمان بارداری تهوع بالایی داریم؟

سه ماه دوم بارداری؛ لذت‌بخش ‌ترین دوران برای مادر

همان طور که می دانیم، تشکیل بند ناف که در سه ماهه اول بارداری اتفاق می افتد، حال این که در طول سه ماهه دوم، بند ناف هم چنان به ضخیم شدن خود ادامه می دهد زیرا مواد غذایی را به جنین می رساند. با این حال، مواد مضر نیز از طریق بند ناف به جنین منتقل می شود، بنابراین باید مراقب بود که از الکل، تنباکو و سایر خطرات شناخته شده خودداری شود. بنابراین، این دوره یعنی در طول سه ماهه دوم، دوره ای می باشد که هم بدن مادر و هم جنین به رشد خود ادامه می دهند.

سه ماهه دوم بارداری معمولاً برای اکثر زنان لذت بخش ترین سه ماهه در طول دوران بارداری آن ها می باشد به خاطر این که در این دوره میزان تهوع صبحگاهی در فرد باردار کاهش پیدا می کند و خستگی های شدید و نیز میزان حساس بودن سینه ‌ها نیز معمولاً کاهش پیدا می کند. این تغییرات را می توان به کاهش سطح هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی و تنظیم سطح هورمون های استروژن و پروژسترون نسبت داد.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد مراقبت‌های علمی سه ماه اول بارداری

سه ماه دوم بارداری؛ لذت‌بخش ‌ترین دوران برای مادر

علائم و تغییرات آناتومی بدن مادر در سه ماه دوم بارداری

از مهم ترین تغییرات و علائمی که ممکن است در سه ماهه دوم بارداری در افراد رخ دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد؛ هر چند که ممکن است این علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد:

  • افزایش یافتن میزان اشتهای مادر در این دوران از بارداری
  • این دوره، دوره ای از بارداری می باشد که ممکن است فرد برای اولین بار حدوداً در هفته 20 بارداری حرکت جنین خود را احساس کند که به این پدیده تسریع گفته می شود.
  • رشد رحم تا ارتفاع ناف نیز معمولاً در حدود هفته 20 بارداری رشد می کند و این منجر به قابل مشاهده شدن بارداری در فرد می شود.
  • در جریان کشیده شدن رحم در قسمت های بدن، ممکن است ایجاد درد حاصل شود. علاوه بر این، هم چنین ممکن است که پوست روی شکم نیز در این دوران، در حین رشد خارش داشته باشد.
  • یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های این دوران این است که نیاز به دفع مکرر که در سه ماهه اول بارداری بسیار رایج بود، ممکن است با رشد رحم از حفره لگنی کاهش یابد و فشار روی مثانه نیز کاهش پیدا کند.
  • در این دوره ممکن است بینی فرد دچار خونریزی شود. این به دلیل افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون و نیز جریان خون است که بر غشاهای مخاطی و عروق خونی بینی تأثیر می گذارد.
  • لثه های فرد باردار در این مرحله اسفنجی تر می شوند و ممکن است به راحتی خون ریزی کنند که مهم ترین دلیل این اتفاقات، می تواند افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون باشد که بر غشاهای مخاطی دهان تأثیر فوق العاده ای می گذارد.
  • ظاهر شدن رگ های واریسی و بواسیر نیز می تواند ناشی از اتفاقات بسیار مهم در این دوره از بارداری فرد باشد.
  • افراد باید در جریان باشند که در این دوره ممکن است ترشحات سفید رنگی به نام لکوره داشته باشند که این ترشحات رنگی و یا خونی ممکن است نشانه عوارض احتمالی باشد و باید فورا معاینه شود. بنابراین، جای هیچ گونه نگرانی نبوده و فرد بایستی در اسرع وقت به پزشک متخصص زنان و زایمان خود مراجعه کند.
  • از عوارض مهم در این دوره این است که افزایش یافتن وزن فرد ممکن است باعث ایجاد کمردرد شود.
  • رنگدانه های پوست ممکن است به دلیل هورمون های بارداری روی صورت یا شکم تغییر کند.
  • سوء هاضمه و یبوست ممکن است ادامه یابد.

بیشتر بخوانید: تأثیر مکمل کوالی فول بر سقط های خود به خودی

روند رشد جنین در سه ماه دوم بارداری

در رابطه با وضعیت رشد جنین نیز در این دوران قابل ذکر می باشد که اکنون که تمام اندام ها و سیستم های اصلی در جنین شکل گرفته اند، شش ماه آینده به رشد سپری می شود. وزن جنین نیز در چند ماه آینده بیش از هفت برابر خواهد شد، زیرا جنین به نوزادی تبدیل می شود که می تواند خارج از رحم زنده بماند. در پایان سه ماهه دوم بارداری، معمولاً جنین تقریباً حدود 13 تا 16 اینچ طول و حدود 2 تا 3 پوند وزن خواهد داشت. رشد جنین در سه ماهه دوم شامل موارد زیر است:

  • جنین لگد می زند، حرکت می کند و می تواند از این طرف به طرف دیگر بچرخد.
  • چشم ها به تدریج به سمت جلوی صورت حرکت کرده اند و گوش ها از گردن به طرفین سر منتقل شده اند. جنین می تواند صدای اطرافیان را بشنود.
  • یک ماده سفید خامه ای به نام ورنیکس کازئوزا یا به سادگی ورنیکس، بر روی جنین ظاهر می شود و به محافظت از پوست نازک جنین کمک بسیار مفیدی می کند. ورنیکس به تدریج جذب پوست می شود، اما ممکن است برخی از آن ها حتی پس از تولد در نوزادان دیده شود.
  • در این دوره بسیار مهم از باردرای، جنین در حال توسعه رفلکس هایی مانند بلع و مکیدن است.
  • از دیگر اقدامات و اتفاقات مربوط به این مدت بارداری این است که جنین می تواند به محرک های خاصی پاسخ دهد.
  • جفت جنین نیز به طور کامل توسعه یافته است و مغز از ماه پنجم به بعد مهم ترین دوره رشد خود را پشت سر می گذارد.
  • ناخن های دست در نوک انگشتان دست و پا رشد کرده اند و انگشتان دست و پا کاملا از هم جدا شده اند.
  • جنین چرخه های خواب و بیداری را طی می کند.
  • پوست چروکیده و قرمز است که با موهای نرم و کرکی به نام لانوگو پوشیده شده است. موهای روی سر جنین نیز در این دوره در حال رشد می باشند.
  • از دیگر اتفاقات مربوط به دوره مورد بررسی این است که میزان چربی در جنین شروع به تجمع می کند.
  • در رابطه با پلک ها نیز قابل به ذکر است که در این دوره زمانی، پلک های جنین شروع به باز شدن می کنند و ابروها و مژه ها نمایان می شوند.
  • از رویدادهای دیگر در این دوره این است که اثر انگشت و انگشت پا شکل گرفته است و تسریع در رشد اندازه و وزن جنین ادامه دارد.

بنابراین، به هفته بیستم بارداری می رسیم که نیمه راه بارداری است. جنینی که در پایان 24 هفتگی متولد می شود ممکن است در بخش مراقبت های ویژه نوزادان زنده بماند.

بیشتر بخوانید: چرا در دوران بارداری باید مکمل‌های دوران بارداری را جدی گرفت؟

روند رشد جنین در سه ماه دوم بارداری

سخن آخر

همانطور که در این مطلب از مجله داروهلپ مطالعه کردید اندازه و رشد جنین، اندازه رحم، بعد از تقریباً 12 هفته بارداری، رحم از طریق دیواره شکم قابل لمس است. وزن مادر، فشار خون مادر، آزمایش ادرار برای تشخیص آلبومین پروتئینی که ممکن است نشان دهنده پره اکلامپسی یا سموم باشد و قند که ممکن است نشان دهنده هایپرگلیسمی باشد. همچنین شما می‌توانید با مشورت پزشک انواع مکمل دارویی – غذایی‎ مناسب برای دوران بارداری را خریداری نموده و با مصرف اصولی آن به تقویت سیستم ایمنی بدن خود و فرزند خود کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *