مجله

چگونه یک کودک خلاق پرورش دهیم؟

چگونه یک کودک خلاق پرورش دهیم؟

خانواده یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند باعث پرورش یک کودک خلاق شود و خلاقیت کودک را افزایش دهد. همه ی خانواده ها دوست دارند که یک کودک خلاق را پرورش دهند و کارهایی که باعث خلاقیت کودک و تربیت کودکان می شود را به خوبی انجام دهند تا یک کودک خلاق و باهوش داشته باشند. در ادامه با داروخانه آنلاین (داروهلپ) همراه باشید تا به اطلاعاتی جامع و مفید در این باره دست یابید.

معرفی 14 راهکار برای پرورش یک کودک خلاق

خانواده یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند باعث پرورش یک کودک خلاق شود و خلاقیت کودک را افزایش دهد. همه ی خانواده ها دوست دارند که یک کودک خلاق را پرورش دهند و کارهایی که باعث خلاقیت کودک و تربیت کودکان می شود را به خوبی انجام دهند تا یک کودک خلاق و باهوش داشته باشند. همانطور که می دانید کودک سن رشد و خلاقیت خود را در خانه و در کنار والدین خود سپری می کند بنابراین نحوه تربیت کودکان و برخورد با آن ها در پرورش یک کودک خلاق امری مهم و ضروری می باشد.

ما در ادامه ی مطلب می خواهیم اصلی ترین و مهم ترین نکاتی را که باعث پرورش یک کودک خلاق می شود را به شما آموزش دهیم تا شما با مطالعه ی این مطالب و رعایت این نکات بتوانید یک کودک خلاق را پرورش دهید. خلاقیت در کودکان می تواند در آینده برای آن ها بسیار مفید باشد و به آن ها کمک می کند بنابراین سعی کنید همه ی وقت خود را برای پرورش خلاقیت کودک خود بگذارید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن یک کودک خلاق تربیت کنید و به داشتن کودک خود افتخار کنید.

1- نظر خواهی از کودک

سعی کنید در بعضی از مسائلی که به کودکتان مربوط می شود از او نظر خواهی کنید و به نظرات کودک خود اهمیت بدهید و به آن ها احترام بگذارید این کار شما باعث می شود کودکتان احساس ارزشمندی کند و حس کند که نظرش برای شما اهمیت دارد بنابراین در برخی از مسائل حتما از کودک خود نظر خواهی کنید و از او بخواهید که نظرش را بیان کند.

2- احترام به عقاید کودک

تا جایی که می توانید به عقاید جدید کودک خود توجه کنید و به آن ها احترام بگذارید احترام به عقاید کودک یکی از مواردی است که در پرورش خلاقیت کودک اثر می گذارد. بنابراین حتما کودک خود را به بیان عقاید جدید تشویق کنید تا خلاقیت آن ها برانگیخته شوند. این کار باعث می شود ذهن کودک شما نیز پرورش یابد.

بیشتر بخوانید: چرا نباید با کودکان بلند صحبت کرد؟

3- آماده سازی فضای خانه

سعی کنید فضای خانه را طوری طراحی کنید که کودک شما در آن فضا احساس آرامش و شادابی و نشاط داشته باشد شما باید فضایی شاد در خانه ی خود ایجاد کنید و محیط خانه را به صورتی در بیاورید که در آن شادی و بازی و خنده و نشاط زیادی وجود داشته باشد.

4- بازی با کودک

یکی دیگر از روش هایی که باعث پرورش یک کودک خلاق می شود این است که تا جایی که می توانید و هرچقدر که برایتان مقدور است با کودک خود بازی کنید بازی با کودک باعث پرورش خلاقیت در ذهن کودک شما می شود. و به مرور زمان شما می توانید یک کودک خلاق را پرورش دهید.

5- اجازه ی رویا پردازی به کودک خود را بدهید

کودکان گاهی رویا پردازی می کنند و شما نباید هیچوقت کودکتان را از انجام این کار منع کنید زیرا رویاپردازی و خیال بافی یکی از موارد مهمی است که می تواند باعث افزایش خلاقیت کودک شود و قدرت تخیل کودک را نیز تقویت می کند.

معرفی 14 راهکار برای پرورش یک کودک خلاق

6- حضور در مکان های عمومی

کودک خود را فقط به فضای خانه محدود نکنید و او را به مکان های عمومی ببرید و اجازه دهید که از طبیعت و موزه ها و … دیدن کند این کار باعث به کار انداختن ذهن کودک می شود و کودک را نسبت به چیزهایی که می بیند کنجکاو می کند و همین باعث می شود که خلاقیت کودک افزایش یابد.

7- دخالت و مراقبت بیش از اندازه ممنوع

خوب است بدانید که یکی از ویژگی های فرد خلاق این است که همه ی توانایی هایش را خودش به کار می اندازد و شما باید به کودک خود اجازه ی کشف برخی از وسایل را بدهید و او را تشویق کنید.همچنین باید توجه داشته باشید که در زندگی کودک خود دخالت های بیش از اندازه نداشته باشید و از کودک خود بیش از اندازه مراقبت نکنید زیرا این کار شما باعث می شود یادگیری مبتکرانه در کودک شما ضعیف شود. بنابراین در مراقبت و دخالت های خود نسبت به زندگی کودکتان مراقب باشید و زیاده روی نکنید.

بیشتر بخوانید: زمان مناسب خواب برای کودکان چه وقتی است؟

8- درخواست کمک و همکاری از کودک

یکی از روش هایی که باعث پرورش کودک خلاق می شود این است که از کودک خود کمک بگیرید و از او بخواهید که کارهای نیمه کاره اش را به اتمام برساند مثلا اگر یک نقاشی را تا آخر تمام نکرده است و رنگ آمیزی آن کامل نشده است از کودکتان بخواهید که آن را کامل کند و یا برایش بازی هایی را خریداری کنید که کودکتان را به چالش بکشاند و از کودک خود بخواهید که آن بازی را تکمیل کند و آن ها را به یک دیگر متصل کند این کار باعث می شود ذهن کودک شما به چالش کشیده شود.

9- لمس کردن اشیاء

به کودکتان اجازه دهید که اشیاء را از نزدیک لمس کند زیرا دیدن اشیاء از دور به تنهایی کافی نمی باشد و کودک کنجکاو می شود و می خواهد که اشیاء را از نزدیک لمس کند بنابراین اگر می خواهید کودک خلاق داشته باشید این اجازه را به کودک خود بدهید زیرا جالب است بدانید که کودکانی که از لمس کردن اشیاء محروم می شوند توانایی های لازم را جهت اختراع و کشف کردن از دست می دهند.

مشاهده اشیاء به همراه لمس کردن آن ها باعث می شود که کودکان در اختراعات، بازی های خیالی و همچنین پاسخگویی به آزمون های خلاقیت مهارت پیدا کنند بنابراین شما نباید کودکان خود را از لمس کردن اشیاء بی خطر محدود کنید.

10- مطالعه و کتاب خواندن برای کودک

کتاب خواند برای کودکان تاثیر خیلی زیادی در پرورش خلاقیت دارد. زمانی که شما برای کودکتان کتاب داستان می خوانید کودک شما همه ی شخصیت ها و اتفاق های داستان را در ذهن خود تجسم می کند و درباره ی آن ها می اندیشد و همین باعث قدرت تخیل بالا و افزایش خلاقیت کودک می شود.بنابراین با کتاب خواند می توانید یک کودک خلاق را پرورش دهید.

بیشتر بخوانید: نکاتی در مورد راه رفتن نوزادان یا کودکان نوپا

خلاقیت کودک

11- حس کنجکاوی را در کودک خود پرورش دهید

سعی کنید تا جایی که می توانید برای پرورش یک کودک خلاق حس کنجکاوی را در کودک خود افزایش دهید مثلا زمانی که نسبت به یک چیزی کنجکاو می شود و از شما سوال می پرسد سعی کنید سوال او را با حوصله جواب بدهید و برایش وقت بگذارید و جواب سوال را به خوبی برای کودک خود توضیح دهید. حس کنجکاوی در کودکان خلاق نسبت به سایر کودکان نیز بیشتر می باشد.

12- تغییر دادن مسیر خانه

سعی کنید کودک خود را همیشه از یک مسیر تکراری به خانه نبرید و زمانی که می خواهید به منزلتان باز گردید به کودک خود توضیح دهید که می خواهید آن را از یک راه جدید به خانه ببرید زمانی که این کار را با کودک خود انجام می دهید او یاد می گیرد که برای رسیدن به یک هدف راه های مختلفی وجود دارد که می توان همه ی آن ها را امتحان کرد.

برای خرید داروی سرماخوردگی کلیک کنید.

13- پرسیدن سوال های متداول از کودک

برای اینکه ذهن کودک خود را به چالش بکشید سعی کنید از کودکتان درباره ی کاربرد یک وسیله سوال های متفاوتی بپرسید تا ذهن کودک شما با این سوالات درگیر شود. مثلا می توانید کاربرد یک وسیله را برای کودک خود بگویید و بعد از او بپرسید که به نظر شما این وسیله چه کاربردهای دیگری دارد.

14- یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم نیز می تواند تاثیر زیادی در افزایش خلاقیت کودک داشته باشد.

برای خرید قطره کیدز پلاس ویتان کلیک کنید.

سخن آخر

خوب است بدانید که کودکان خلاق با آب و تاب زیادی حرف می زنند و هر چیزی را با هیجان زیادی برای اطرافیان تعریف می کنند همچنین کودکان خلاق یک ماجرا را با گفتن همه ی جزئیات برای دیگران تعریف می کنند. از دیگر ویژگی های کودکان اخلاق این است که نسبت به هرچیزی انگیزه و شور و نشاط زیادی دارند و همیشه شاداب و پر انرژی می باشند و به دیگران نیز انرژی منتقل می کنند.

این کودکان همیشه دوست دارند راجع به کشفیات و اختراعات خود با دیگران سخن بگویند و از سخن گفتن راجع به این مسائل لذت می برند. به اشیاء و پیرامون خود توجه کافی دارند و به آن ها دقت می کنند و همه ی جزئیات را در نظر می گیرند و در ذهن خود می سپارند. مواردی که در این مطلب از مجله داروهلپ ذکر کردیم از اصلی ترین ویژگی های یک کودک خلاق می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *