سلامت و زیبایی, مجله

یبوست چیست و روش‌های درمان آن

یبوست چیست و روش‌های درمان آن

متاسفانه، در دنیای امروزی بسیاری از افراد با مشکل های مختلفی در اجابت مزاج مواجه هستند. برخی از افراد نمی توانند به صورت منظم اجابت مزاج داشته باشند و برخی از افراد نیز دارای اسهال و بیرون روی می باشند. اما در میان تمامی مشکلات و بیماری های گوارشی، یبوست یکی از شایع ترین بیماری ها محسوب می شود. این بیماری از جنبه های مختلفی قابل تعریف می باشد و شاید به طور دقیق نتوان توضیحی برای این بیماری شرح دارد.

ولی به هر حال، این بیماری می تواند در فرایندهای مختلف بدن دخیل باشد و در عین حال باعث ایجاد یک سری از مشکلات در بدن شود. اگر شما نیز با یبوست مواجه هستید و برای رفع آن، دنبال راه درمانی می گردید، با ما در ادامه این مقاله از داروخانه آنلاین (داروهلپ) همراه باشید.

تعریف یبوست چیست؟

همه ما حداقل چند بار از اطرافیان خود نام بیماری یبوست را شنیده ایم. متاسفانه این بیماری می تواند از کودک تا بزرگ را به خود درگیر کند و باعث ایجاد مشکلات زیادی برای بدن شود. به طور کلی هر مشکلی که باعث سخت شدن اجابت مزاج شود، به عنوان یبوست شناخته می شود.

یبوست یک بیماری گوارشی است که معمولا می تواند در اثر عوامل مختلفی رخ دهد. کم تحرکی، عدم استفاده از تغذیه مناسب، عدم مصرف فیبرهای مختلف و … از جمله عواملی هستند که باعث ایجاد این بیماری در بدن افراد می شوند.

معمولا افرادی که دارای سیستم گوارشی نرمالی می باشند، روزانه 1 الی 3 بار به دستشویی می روند. ولی افرادی که دارای بیماری یبوست می باشند، بیشتر از 3 الی 4 روز به دستشویی نمی روند و مدفوع آن ها نیز بسیار سفت است.

بیشتر بخوانید: بیماری مزمن کلیه چگونه باعث کم خونی می شود؟

علائم این بیماری را می شناسید؟!

بسیاری از افراد بدون توجه به اینکه علائم این بیماری چیست، سعی در درمان آن دارند. ولی واقعیت این است که این بیماری مانند هر بیماری دیگری دارای علائم خاصی می باشد و افرادی که فقط دارای این علائم می باشند، می بایست از روش های درمانی این بیماری استفاده کنند. این بیماری معمولا با علائم زیر به همراه می باشد.

  • احساس نفخ بسیار زیاد
  • دل دردهای مداوم
  • طول کشیدن فاصله اجابت مزاج به بیش از 3 روز
  • سفت شدن مدفوع
  • خونی شدن مدفوع در اثر سفت بودن بیش از حد مدفوع

برای خرید قرص آلتوهلث تریفالا (برای کمک به رفع یبوست) کلیک کنید.

عوارض بیماری یبوست

عوارض بیماری یبوست

اگرچه بیماری یبوست یک بیماری شایع در میان کودکان و بزرگسالان شناخته می شود؛ ولی به هر حال شایع بودن این بیماری دلیلی بر این نیست که این بیماری عارضه ای به همراه نداشته باشد. متاسفانه، این بیماری می تواند در فعالیت بسیاری از ارگان های بدن دخیل باشد و باعث ایجاد عوارض زیادی برای بدن شود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • بیماری یبوست می تواند باعث ایجاد ریزش موی شدید در بدن شود و در عین حال در کاهش کیفیت موها موثر باشد.
  • این بیماری مانع از دفع سموم از بدن می شود و همین موضوع باعث می شود که سیستم ایمنی بدن در اثر این بیماری افت کند.
  • یبوست باعث ایجاد دل دردهای شدید و ورم کردن شکم می شود و می تواند ظاهر افراد را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
  • برخی از افرادی که دارای این بیماری می باشند، از کمر درد شکایت می کنند.
  • این بیماری می تواند باعث ایجاد حس خستگی در بدن افراد شود و یک حس بی حالی را برای افراد ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: زخم معده چگونه به وجود می‌آید؟

راه های درمان بیماری یبوست

طبق توضیحات داده شده، این بیماری به یکی از بیماری های شایع در میان خانم ها و آقایان تبدیل شده است. به همین خاطر، متخصصین طب سنتی و متخصصین سیستم گوارش، یک سری توصیه هایی که را برای رفع این بیماری در نظر می گیرند که بسیاری از افراد با رعایت این نکات و توصیه ها، می توانند یبوست خودشان را درمان کنند.

1- افزایش تحرک

شاید بهترین روش برای درمان این بیماری این باشد که افراد تحرک خودشان را افزایش دهند و به صورت روزانه، ورزش مناسب کنند. عدم تحرک، باعث کاهش عملکرد سیستم روده ها شده و می تواند باعث ایجاد یبوست در بدن شود. ولی افزایش تحرک، حرکت روده ها را نیز تحریک می کند و کم کم باعث درمان یبوست در افراد خواهد شد.

2- استفاده از سبزیجات و میوه ها

عدم استفاده از سبزیجات و میوه های مختلف در دوران یبوست بسیار توصیه می شود. مخصوصا میوه هایی که دارای فیبر بالایی هستند و می توانند باعث افزایش حرکت دستگاه گوارشی شوند. از جمله میوه های مختلفی که برای درمان این بیماری مناسب می باشند می توان به انجیر، کیوی، پرتقال و … اشاره کرد. همچنین، سبزی های مختلف نیز می توانند باعث بهبود حرکت روده ها شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین رژیم غذایی که می‌تواند حس گشنگی را کم کند!

3- استفاده از ملین های گیاهی

ملین های گیاهی مختلفی وجود دارند که می توانند باعث افزایش حرکت روده ها شوند و در عین حال یبوست ایجاد شده را درمان کنند. متخصصین طب سنتی این ملین ها را با اندازه مشخص به افرادی که دارای این بیماری می باشند، توصیه می کنند. از جمله این ملین های گیاهی می توان به برگ سنا اشاره کرد که با اثربخشی فوق العاده، باعث کاهش سفتی مدفوع می شود.

شربت فیژان رازک؛ راهی موثر برای درمان بیماری های اجابت مزاج!

طبق توضیحات داده شده، روش های مختلفی برای درمان بیماری اجابت مزاج وجود دارد. بیماری یبوست به عنوان یکی از شایع ترین بیماری هایی است که مانع از دفع مدفوع به صورت مناسب از روده ها و سیستم گوارش می شود.

پس می توان با کمک استفاده از شربت های ملینی که دارای ترکیبات گیاهی مختلف می باشند، این بیماری را درمان کرد. شربت فیژان رازک به عنوان یکی از بهترین شربت های گیاهی است که با داشتن ترکیبات منحصر به فرد می تواند یبوست شدید را درمان کند و در عین حال باعث کاهش خشکی مدفوع شود.

این شربت حتی برای کودکان بالای 1 سال نیز قابل مصرف می باشد. ولی دوز مصرف شربت فیژان رازک برای درمان یبوست برای کودکان و بزرگسالان متفاوت خواهد بود.

مواد موثر به کار رفته در شربت فیژان رازک

شربت های ملین با توجه به ترکیباتی که دارند، دارای اثربخشی متفاوتی نیز می باشند. شربت فیژان رازک به عنوان یک شربت گیاهی است که با داشتن دو ترکیب زیر مانع از خشک شدن مدفوع شده و در تسهیل دفع مدفوع نیز موثر است.

  • عصاره برگ سنا: برگ سنا به عنوان یکی از بهترین گیاهان ملینی است که با اثربخشی فوق العاده عالی، برای بهبود خشکی مزاج و درمان یبوست استفاده می شود. این عصاره دارای ترکیبات ملینی متفاوتی است و از جنبه های مختلفی می تواند در درمان این بیماری موثر باشد.
  • عصاره انجیر: انجیر به عنوان یکی از بی ضررترین و در عین حال مفیدترین میوه هایی است که با اثربخشی ملینی خود، می تواند باعث کاهش خشکی مدفوع شود. این میوه می تواند در درمان یبوست نقش موثری داشته باشد. مصرف میوه تازه انجیر، میوه خشک انجیر و یا حتی شربت انجیر در درمان این بیماری توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: دلیل اسهال مکرر کودکان چیست؟

بهترین زمان مصرف این شربت برای درمان یبوست های مزمن

برای استفاده از شربت فیژان رازک، نظرات متفاوتی وجود دارد. ولی با توجه به اینکه این شربت حاوی برگ سنا می باشد، لازم است که به یک سری نکات برای مصرف این شربت توجه شود. به طور کلی اثربخشی برگ سنا به مدت 6 الی 8 ساعت بعد از مصرف مشاهده می شود.

به همین خاطر، توصیه می شود که تمامی افراد برای مشاهده بهترین اثربخشی این محصول، این شربت را شب ها و قبل از خواب مورد استفاده قرار دهند تا به محض بیدار شدن، اجابت مزاج کنند.

سخن آخر

همانطور که در این مطلب از مجله داروهلپ مطالعه کردید بیماری یبوست به یکی از بیماری های شایع در میان مردم ایران تبدیل شده است. عدم مصرف مواد غذایی مناسب و مصرف داروهای مختلف، باعث ایجاد این بیماری در بدن ما می شوند و می توانند اجابت مزاج را سخت کنند.

برخی از افراد به صورت دوره ای دارای مشکل یبوست هستند و با کمک مصرف انواع مکمل دارویی – غذایی‎ و داروهای ملین گیاهی مانند شربت فیژان رازک بهبود پیدا می کنند. در کنار مصرف این شربت، توصیه می شود که افراد برنامه ورزشی مناسبی را دنبال کنند و سعی کنند در کنار مصرف غذا، از میوه و سبزیجات مختلف نیز استفاده کنند تا عملکرد سیستم گوارشی آن ها بهبود پیدا کند و روند دفع مدفوع نیز تسهیل شود.

1 دیدگاه در “یبوست چیست و روش‌های درمان آن

  1. محمد علی گفت:

    ممنون بابت محتوا خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *