سلامت و زیبایی, مجله

دلایل ریزش مو و روش‌های جلوگیری از آن

دلایل ریزش مو و روش‌های جلوگیری از آن

ریزش مو یکی از مشکلات شایع میان خانم ها و آقایان است که در اثر عوامل مختلفی رخ می دهد. اینکه ابتدا دلیل ریختن موها را تشخیص دهیم، بسیار حائز اهمیت است. زیرا برای درمان ریختن موها لازم است که ابتدا علت آن را بدانیم تا بتوانیم بر اساس آن درمان را آغاز کنیم. معمولا زمانی که افراد به پزشک متخصص مراجعه می کنند و از ریزش موی خود شکایت می کنند، پزشک برای آن ها یک آزمایش خون می نویسد تا مشکلات را بررسی کند. از این رو اولین گام برای درمان کاهش حجم موها و ریختن موها، تشخیص علت های این موضوع است. در ادامه این مقاله از داروخانه آنلاین (داروهلپ) قصد داریم در رابطه با علت های این مشکل و روش های درمان آن بیشتر صحبت کنیم.

دلایل ریزش مو و راه حل های آن ها

بسیاری از ما حداقل یک بار در طول دوران زندگی خودمان با ریزش مو مواجه بوده ایم. ریختن موها می تواند در اثر عوامل مختلفی رخ دهد. به همین خاطر، برای اینکه این مشکل را درمان کنیم، باید ابتدا دلیل آن را تشخیص دهیم. مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو و مشاوره گرفتن در رابطه با این مشکل، بهترین راه حل است. ولی به هر حال در ادامه می خواهیم بیشتر در رابطه با علل ریزش مو و راه حل این دلایل بیشتر صحبت کنیم. پس اگر ریزش مو دارید و نمی دانید چگونه آن را درمان کنید، با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

1- ریزش مو در اثر چربی بیش از حد کف سر

یکی از علت های شایع و اصلی برای ریزش مو، ترشح چربی بسیار زیاد در کف سر می باشد. افرادی که موهای چربی دارند، حتما با ریختن موها هم مواجه هستند. به همین خاطر، مجبورند که هر روز به حمام بروند تا چربی موهای خودشان را کاهش دهند.

چربی موها باعث سست شدن ریشه مو می شود و همین اتفاق باعث می شود که موها بریزند. نازک شدن ریشه موها و همچنین، مسدود شدن منافذ باز فولیکول های مو در اثر ترشح سبوم بیش از حد در کف سر، از جمله عوارض چربی پوست سر می باشد که منجر به تشدید ریزش مو می گردد.

روش درمان:

چربی موها از جمله مشکلات شایع برای موها می باشد. بسیاری از بانوان و آقایان با این مشکل مواجه هستند. روش های مختلفی برای درمان موهای چرب وجود دارد که شاید یکی از بهترین این روش ها، استفاده از شامپوهای کنترل کننده چربی می باشد.

افرادی که موهای چربی دارند، می توانند از شامپوهای کنترل کننده چربی که حاوی زینک، کافئین و … می باشند، استفاده کنند. همچنین، برخی از مکمل های تغذیه ای می توانند ضمن محافظت از موها، در کنترل ترشح چربی موها نیز موثر باشند.

بیشتر بخوانید: تاثیر کپسول هیرویت در کاهش ریزش مو؛ معجزه زیبایی

2- کم خونی ناشی از فقر آهن؛ دلیلی مهم برای کاهش حجم موها

با توجه به اینکه آهن باعث انتقال اکسیژن به فولیکول های مو می شود، کمبود آن برای بدن بسیار مضر خواهد بود. بسیاری از بانوان با مشکل کم خونی ناشی از فقر آهن مواجه هستند. یکی از عوارض این نوع کم خونی، ریزش مو می باشد.

بهتر است که افراد برای تشخیص این مشکل، آزمایش خون بدهند و ذخیره آهن خود را بررسی کنند. در صورتی که ذخیره آهن خون کاهش پیدا کرده باشد و ریزش مو اتفاق افتاده باشد، می توان به راحتی آن را درمان نمود.

روش درمان:

به طور کلی، آهن می بایست از طریق مواد غذایی مختلف برای بدن تامین گردد. ولی در صورتی که افراد رژیم غذایی مناسبی نداشته باشند و از گوشت سفید و قرمز استفاده نکنند، می توان از مکمل های تغذیه ای حاوی آهن استفاده کرد.

بهتر است برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن، با پزشک مشورت شود تا مکمل مناسب برای افراد تجویز شود. همچنین، معمولا مکمل های تغذیه ای حاوی آهن دارای دوز بالایی از آهن می باشند و نباید مدت زمان طولانی استفاده شود.

ریزش مو

3- کمبود ویتامین های گروه ب در بدن

ویتامین های گروه ب، نقش بسیار موثری در افزایش ضخامت موها دارند. این ویتامین ها می توانند متابولیسم پروتئین را بهبود ببخشند و باعث بهبود اکسیژن رسانی و خون رسانی به فولیکول های مو شوند. افرادی که دارای موهای نازک می باشند، معمولا با کمبود ویتامین های گروه ب مواجه شوند.

معمولا می توان ویتامین های گروه ب را از طریق مواد غذایی برای بدن تامین کرد. در صورتی که موهای نازکی دارید و با ریزش مو مواجه هستید، می بایست به کمبود ویتامین های گروه ب شک کنید.

روش درمان:

به طور کلی، مصرف ویتامین های گروه ب از طریق مکمل های تغذیه ای بلامانع است. زیرا این ویتامین ها محلول در آب می باشند و مصرف بیش از حد آن ها از طریق ادرار دفع می شود. به همین خاطر، معمولا به افرادی که دارای ریزش مو می باشند، ویتامین های گروه ب می دهند.

می توانید برای تامین ویتامین های گروه ب از مکمل های تغذیه ای تخصصی استفاده کنید. اکثر مکمل های تغذیه ای که برای تقویت موها تولید شده اند، دارای ویتامین های گروه ب هستند.

بیشتر بخوانید: جادوی هیرویت در رشد مو چگونه است؟

4- بارداری و شیردهی؛ از علت های اصلی ریزش موها

در دوران بارداری و شیردهی، بسیاری از بانوان با مشکلات مختلفی مواجه می شوند. به هر حال در این دوران، جنین و نوزاد از مادر تغذیه می کند و یک سری از ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن مادران کاهش پیدا می کند. از طرفی خود بارداری باعث ایجاد یک شوک در بدن افراد می شود.

بسیاری از بانوان باردار بعد از اتمام دوران بارداری خود با ریزش موی شدید مواجه می شوند. البته این اتفاق بسیار طبیعی است. زیرا بسیاری از هورمون های زنانه در بدن تعادل خودشان را از دست می دهند.

روش درمان:

معمولا ریختن موها در دوران بارداری و شیردهی طبیعی است. بسیاری از بانوان در یک مدت زمان کوتاه، با ریزش موی شدید مواجه می شوند. ولی پس از گذشت آن بازه زمانی، هم ریزش مو کنترل می شود و هم رویش مجدد موها اتفاق می افتد. پس نیازی نیست کاری انجام دهید و فقط با استفاده از شامپوهای مناسب، می توانید ریزش موی خود را کنترل کنید.

5- استرس های شدید و تنش های روحی

تنش های روحی و استرس های شدید (برای درس و شرایط سخت زندگی) می توانند یکی از عوامل بسیار مهم برای ریزش مو باشند. در صورتی که در یک بازه زمانی استرس شدیدی را تجربه کرده اید و در آن مدت زمان هم شاهد ریختن موها بوده اید، قطعا دلیل ریختن موهای شما، استرس بوده است.

روش درمان:

تنها روش درمانی برای ریزش موی ناشی از استرس، کاهش استرس است. اگر استرس شدیدی دارید، می توانید مشاوره ها و روان درمانی را امتحان کنید و استرس خود را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: تأثیر کلاژن بر رشد مو را بیشتر بدانیم

6- عوارض بیماری های جسمی

برخی از بیماری های جسمی مانند بیماری های تنفسی و ویروسی مثل کرونا، تصادفات، انجام اعمال جراحی و … می توانند عوارضی را به دنبال داشته باشند. گاهی نیز افراد در اثر این بیماری های جسمی با مشکل ریختن موها مواجه می شوند.

روش درمان:

روش درمان خاصی برای این کار وجود ندارد. شما می بایست تحمل کنید و بیماری جسمی خودتان را درمان کنید. معمولا پس از درمان بیماری جسمی، ریزش مو نیز درمان می شود. همچنین، اکثرا رویش مجدد موها نیز آغاز می شود.

برای خرید کپسول هیرویت کلیک کنید.

7- کاهش وزن شدید و کم اشتهایی

یکی از علت های ریزش مو این است که افراد در یک مدت زمان کوتاه، وزن کم کرده اند. کم اشتهایی و کاهش وزن، می تواند باعث کمبود یک سری مواد مغذی در بدن شود و عوارضی را به دنبال داشته باشد. معمولا ریزش موی ناشی از کاهش وزن زیاد، ناپایدار بوده و خیلی زود درمان می شود.

روش درمان:

به دلیل اینکه این ریزش مو به علت کمبود یک سری از مواد مغذی رخ می دهد، معمولا می توان با مصرف یک سری از مکمل های تغذیه ای تقویت کننده موها، ریختن موها را کنترل کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه موهای محکم داشته باشیم

روش‌های درمان ریزش مو

8- وجود شوره های چرب و خشک در موها؛ عاملی دیگر برای ریزش مو

شوره ها از عوارض موهای خشک و چرب می باشند. افرادی که دارای موهای چرب هستند، معمولا با شوره های چرب دست و پنجه نرم می کنند. افرادی که دارای موهای خشک می باشند، شوره های خشک و مقاوم به درمان دارند. شوره ها می توانند باعث بسته شدن منافذ باز فولیکول های مو شوند و تنفس ریشه های مو را سخت کنند. به همین خاطر، می توانند باعث شوند که موها بریزند و نازک شوند.

روش درمان:

بهترین روش درمان برای ریزش موی ناشی از شوره، این است که شوره های خود را درمان کنید. لذا می توانید از شامپوهای ضد شوره و روش های موثر برای کنترل خشکی و یا چربی پوست سر خودتان استفاده کنید.

سخن آخر

همانطور که مطالعه کردید در این مطلب از مجله داروهلپ دلایل ریزش مو و روش‌های درمان هر مورد را برایتان شرح دادیم. به علاوه شما می‌توانید با خرید و مصرف انواع محصولات مراقبت از پوست و مو نظیر ماسک مو، شامپوی مناسب برای ریزش مو و… به سلامتی و شادابی موهای خود کمک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *