مجله

پوکی استخوان چه تأثیری در سلامت فردی دارد؟

پوکی استخوان چه تأثیری در سلامت فردی دارد؟

امروزه پوکی استخوان یه یکی از شایع ترین بیماری های موجود در بین زنان و مردان بزرگسال تبدیل شده است که زنان به خاطر یائسگی بیشتر در معرض خطر ابتلاء به این نوع بیماری هستند. عواملی از قبیل افزایش سن و یائسگی نقش بسیار مؤثری در ایجاد پوکی استخوان دارد. کاهش تدریجی قد همراه با افزایش سن، بی خوابی ناگهانی، گرفتگی شبانه پاها و درد مداوم کمر، بیماری لثه و شل شدن دندان ها از عوارض ابتلاء به این نوع بیماری است. در ادامه با داروخانه آنلاین (داروهلپ) همراه باشید تا به اطلاعات جامعی در این باره دست یابید.

پوکی استخوان چیست؟

زمانی که سن افراد بالا می رود و بدن آنها توانایی تولید پروتئین به اندازه کافی نداشته باشد و میزان تولید کلاژن طبیعی بدن آنها رو به کاهش می رود، افراد دچار بیماری های فراوانی از جمله ضعیف شدن استحکام استخوان ها و پوکی استخوان می شوند. ابتلا به پوکی استخوان، هیچ گونه علائم قابل توجهی ندارد و معمولاً افراد زمانی متوجه این اختلال می شوند که دچار شکستگی و آسیب هایی در ناحیه استخوان های خود شوند.

بدن افراد تا سن 30 سالگی دائماً در حال تجزیه استخوان ها و جایگزینی بافت های استخوانی جدیدی به جای آن ها است، ولی وقتی افراد از این سن عبور می کنند میزان تولید استخوان های جدید در بدن کاهش یافته و در نتیجه تجزیه استخوان ها در بدن نسبت به جایگزینی استخوان های جدید سرعت بیشتری پیدا می کند. وقوع این اتفاق منجر به این می شود که استخوان ها چگالی و توانایی خود را از دست داده و شکننده تر شوند و در برابر کوچک ترین آسیب ضربه پذیر باشند. بنابراین با وجود این شرایط، بیشتر در معرض شکنندگی قرار می گیرند.

یکی دیگر از عواملی که منجر به وجود آمدن این عارضه در خانم ها می شود، بالا رفتن سن آنها و یائسگی است که معمولاً در زنان با سنین 45 تا 55 سال اتفاق می افتد. از آنجایی که هورمون های جنسی این افراد در دوران یائسگی دچار تغییر می شوند، این عامل می تواند سرعت تخریب و شکنندگی استخوان ها را در بدن خانم ها زیادتر کند و در نتیجه استخوان ها انعطاف پذیری خود را از دست دهند.

عوامل ژنتیکی و داشتن سابقه خانوادگی ابتلاء به بیماری پوکی استخوان، عدم استفاده از مواد غذایی سالم و مغذی از قبیل انواع پروتئین ها و مواد معدنی و ویتامین ها، عدم انجام فعالیت های جسمانی و بدنی، مصرف دخانیات، داشتن استخوان بندی ضعیف و در نتیجه کم بودن وزن بدن، همه علائمی هستند که ابتلاء به پوکی استخوان را در افراد بزرگسال تشدید می کنند.

بیشتر بخوانید: چند راه حل برای درمان درد مفاصل

روش‌های درمان پوکی استخوان

اگرچه در حال حاضر یک راه حل قطعی برای جلوگیری از پوکی استخوان و درمان قطعی آن وجود ندارد، لذا اکثر پزشکان معمولاً به افرادی که دچار این نوع بیماری شده اند در مرحله اول، داروهایی را تجویز می کند که حاوی مقدار زیادی پروتئین و کلسیم و ویتامین D بوده و رژیم غذایی و مکمل ها و انواع فعالیت های ورزشی که می تواند تقویت کننده استخوان های فرد باشد را توصیه می کنند. با داشتن برنامه های غذایی مناسب و حاوی پروتئین و کلسیم و سایر مواد عالی و معدنی، و همچنین داشتن فعالیت های بدنی و تحرک، می توان تا حدودی از ابتلاء به این بیماری جلوگیری کرد و از سرعت تجزیه استخوان های موجود در بدن افراد کاست و تا حدودی به تقویت استخوان ها نیز کمک کرد.

روش‌های درمان پوکی استخوان

در حال حاضر، افراد برای مقابله با این معضل، از روش های درمانی بسیاری استفاده می کنند ولی جدیدترین دارویی که در حال حاضر مورد استفاده زنانی که پا به دوره یائسگی گذاشته اند و دچار اختلالاتی در استخوان ها و مفاصل خود هستند می شود، داروی روموزوزوماب است که از جدیدترین درمان پوکی استخوان محسوب می شود. روش مصرف این دارو بدین گونه است که هر ماه یک بار با استفاده از دو سرنگ جداگانه تزریق می شود و دوره درمانی آن یک سال است. افرادی که از این دارو استفاده می کنند باید در جریان باشند که برای کمک به تقویت بهتر استخوان های خود و انعطاف پذیری بیشتر آنها، همزمان با تزریق این دارو، از مواد غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D استفاده کنند.

از آنجایی که این دارو و سایر داروهای مصرفی برای کمک به کاهش میزان پوکی استخوان موجود در بدن فرد، ممکن است دارای عوارضی جانبی باشند، بنابراین پیشنهاد می شود که افراد از چندین مکمل دیگر از قبیل شبدر قرمز، سویا و کوهوش سیاه استفاده کنند که ممکن است منجر به بهبود و تقویت سریع استخوان های بدن شود. همچنین باید از مکمل ها و رژیم غذایی استفاده کنند که حاوی مقدار زیادی کلسیم، ویتامین D، پروتئین، منیزیم، ویتامین K و روی باشد.

بیشتر بخوانید: واتر بادی چیست و چه تاثیری بر درد مفاصل دارد؟

رشد و تقویت استخوان‌ها با مصرف مکمل کلاژن

یکی از مهمترین مکمل هایی که به انعطاف پذیری استخوان ها و رشد و تقویت آن ها کمک می کند کلاژن است که حاوی مقدار زیادی مواد مغذی و ترکیبات و مواد معدنی بسیار مهمی است. کلاژن خود نوعی پروتئین است که نقش مهمی را در تقویت استخوان ها، تاندون ها، غضروف ها و تمام بافت های رابط بدن بر عهده دارد. حدود 80 درصد از بافت های رابط بدن را کلاژن تشکیل می دهد. تولید کلاژن طبیعی در بدن با افزایش سن افراد و استعمال دخانیات کاهش می یابد و علاوه بر همه اینها، عواملی از قبیل استرس و فشارهای ناشی از زندگی و فعالیت های کاری، داشتن نوعی رژیم غذایی نامناسب و عدم تعادل سلامت روده و بسیاری از موارد این چنین، توانایی بدن را در تولید کلاژن کاهش می دهد و وقتی که میزان کلاژن در بدن کاهش یابد، زمینه هایی برای کاهش انعطاف پذیری پوست و ایجاد چین و چروک در پوست فرد ایجاد می شود.

پودر مکمل موردنظر که از پودر پوست ماهی تشکیل شده است، عملکردهای مختلفی دارد، از جمله اینکه پوست را بهبود و استخوان ها را تقویت می کند، موجب تقویت استخوان ها و مانع از دست رفتن توده عضلانی بدن می شود. اگرچه مواد غذایی مغذی و مصرف مکمل ها برای مقابله با پوکی استخوان لازم است، ولی این کافی نیست و افراد باید در کنار رژیم غذایی مناسب از انواع ورزش ها از قبیل تمرینات استقامتی که بر مبنای تحمل وزن بدن با وزنه انجام می شود نیز، در تقویت و رشد استخوان ها استفاده کنند. برخی از این مدل های ورزشی را می توان با بالا رفتن از پله ها، پرس پا، استفاده از دمبل، استفاده از کش ورزشی و دستگاههای بدنسازی انجام داد که با فشار آوردن به بدن، دستور ایجاد بافت های استخوانی جدید را به بدن صادر می کنند و این منجر به استخوان سازی در بدن و رشد استخوان ها و تقویت آنها می شود.

بیشتر بخوانید: درباره تراکم استخوان بیشتر بدانید!

انواع پوکی استخوان و علائم هر کدام از آن‌ها

تحقیقات نشان می دهند که بیماری پوکی استخوان در دو نوع اولیه و ثانویه انجام می شود. نوع اولیه آن بعد از سنین یائسگی و یا از پنجاه سالگی و نوع ثانویه آن در سنین پیری و بعد از شصت سالگی است. این بیماری در عموم افراد اعم از زن و مرد اتفاق می افتد ولی میزان ابتلاء در خانم ها غالباً به خاطر رژیم های غذایی سخت و یائسگی بیشتر از مردان شیوع می کند. در این بیماری، گاهی فرد در تمام استخوان هایش احساس درد و سوزش دارد ولی گاهی هم ممکن است حتی متوجه شکستن استخوان های خود نشود.

انواع پوکی استخوان و علائم هر کدام از آن‌ها

بنابراین اگر پوکی استخوان در فردی پیشرفت کرده باشد به علائمی از قبیل عقب رفتن لثه ها، نداشتن توانایی محکم گرفتن اشیاء مختلف و ضعیف و شکننده شدن ناخن های فرد اشاره کرد. اگر فرد به موقع برای درمان پوکی استخوان خود به پزشک مراجعه نکند ممکن است عوارض شایع تری نیز برای وی به وجود آید و با نازک و ضعیف شدن استخوان های وی، خطر شکستگی استخوان ها به شدت افزایش یابد، به گونه ای که فرد در اثر یک زمین خوردن ساده یا حتی عطسه و سرفه، دچار شکستگی استخوان شود. از علائم دیگر این عارضه خطرناک می توان به کمردرد، گردن درد و یا کاهش قد افراد مبتلا اشاره کرد که این عوارض ممکن است بر اثر شکستگی فشاری ایجاد شود.

زمانی که در یکی از مهره های گردن و یا کمر شکستگی ایجاد شود، این قسمت بدن به قدری ضعیف می شود که تحت فشار طبیعی ستون فقرات می شکند. از دیگر علائم ناشی از پوکی استخوان که سلامت فرد را به خطر می اندازد می توان به کاهش تدریجی قد، بی خوابی ناگهانی، گرفتگی شبانه پاها، دردهای مداوم کمر و شل شدن دندان ها اشاره کرد.

برای خرید کپسول آوودین هولیستیکا Avodin کلیک کنید.

سخن آخر

همانطور که در این مطلب از مجله داروهلپ نیز مطالعه کردید تقریباً نیمی از زنان بالای 45 سال و 90 درصد زنان بالای 75 سال در خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند که به طور تقریبی از هر سه زن یک نفر و از هر دوازده مرد یک نفر به پوکی استخوان مبتلا می شوند. زنان بعد از یائسگی با توقف ترشح هورمون های زنانه و به خاطر نقشی که این هورمون ها در استحکام استخوان های فرد دارند بیشتر در معرض ابتلا به این نوع بیماری هستند. چرا که هورمون های زنانه، جلوی از بین رفتن استخوان ها را می گیرد و موجب بهبود در جذب کلسیم بدن می شود. به علاوه شما می‌توانید با خرید و مصرف انواع مکمل دارویی – غذایی‎ به تقویت غضروف، استخوان و سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *