اخبار سلامت, مجله

تاثیر مصرف پروتئین در دوره بارداری بر چهره فرزند

تاثیر پروتئین بر چهره کودک

طی تحقیقاتی که در دانشگاه گوتنبرگ انجام شد، محققان متوجه شدند که مصرف پروتئین در دوره بارداری می‌تواند بر چهره جنین تاثیر بگذارد.

انتظار می‌رود که کودکان ویژگی‌های چهره خود را از والدین به ارث ببرند. با این حال، عوامل دیگری مانند عوامل محیطی و تغذیه نیز می‌تواند بر این موضوع دخیل باشد. سبک زندگی در دوران بارداری یک عامل بسیار مهم است؛ به عنوان مثال، مصرف زیاد الکل در دوران بارداری می تواند منجر به ناهنجاری های صورت در کودک شود.

این مطالعه بین المللی توسط محققان آکادمی Sahlgrenska در دانشگاه گوتنبرگ با همکاری همکاران در موسسه Karolinska، بلژیک، ژاپن، چین، روسیه، جمهوری چک و اتریش هدایت شد. این تحقیقات که در Nature Communications  منتشر شده است، ارتباط جدیدی را بین چهره کودک و سبک زندگی، به‌ویژه مصرف پروتئین در دوران بارداری نشان می‌دهد.

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی آندری چاگین، پروفسور پزشکی مولکولی، مکانیسم‌هایی را بررسی کردند که تشکیل ساختار استخوانی صورت را در مرحله جنینی کنترل می‌کنند. مطالعات نشان داد که به نظر می‌رسد یک مسیر سیگنالینگ خاص در سلول‌ها نقش مهمی در شکل دادن به چهره دارد.

مسیر سیگنالینگ، معروف به mTOR، چندین عملکرد سلولی، از جمله تقسیم سلولی و بقای سلولی را کنترل می‌کند. این به عنوان هدف یک داروی سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، راپامایسین نیز شناخته می‌شود که در طول پیوند عضو برای جلوگیری از پس زده شدن اندام توسط بدن، تجویز می‌شود.

محققان دریافتند که مسیر mTOR شکل گیری ساختارهای اسکلتی صورت را در انسان، موش و گورخرماهی تعدیل می‌کند. این باعث شد تا محققان بررسی کنند که آیا محتوای پروتئین رژیم بارداری بر mTOR تاثیر می‌گذارد و در شکل گیری ساختار استخوانی صورت نقش دارد.

پیشنهاذ خرید: مکمل پروتئین وی

در طی این تحقیق، به موش‌های باردار رژیم‌های غذایی با سطوح پروتئین بالا و پایین داده شد. همانطور که انتظار می‌رفت، سطح پروتئین در رژیم غذایی زن با سطح فعالیت mTOR در صورت جنین‌ها مطابقت داشت. در فرزندان تازه متولد شده، تفاوت در چهره فرزندان قابل توجه بود؛ هر چند این تغییرات اندک بوده و چندان قابل توجه نبودند.

در نتیجه، یافته‌ها بر اهمیت حفظ یک رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری، به ویژه یک رژیم غذایی پر از پروتئین، تاکید می‌کنند.

تاثیر پروتئین بر چهره کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *