اخبار سلامت, مجله

تحقیقات جدید نشان دادند همه غذاهای فراوری شده مضر نیستند

غذاهای فراوری شده غیر مضر

گردآوری های ما در داروخانه آنلاین داروهلپ نشان می دهد غذاهای فوق فرآوری شده (UPF) حاوی کالری، چربی، چربی اشباع شده، قند و نمک بیشتری نسبت به غذاهای دیگر هستند؛ اما طبق تحقیقات جدید UCL، همه UPFها ناسالم نیستند.

برای این مطالعه که در مجله بریتانیایی تغذیه منتشر شد، دانشمندان می‌خواستند بررسی کنند که آیا اطلاعاتی که بر روی بسته مواد غذایی نوشته شده است، می‌تواند شاخص مفیدی برای پی بردن به سالم بودن این غذاها باشند یا خیر!

پس از بررسی شواهد علمی موجود، گزارش SACN به این نتیجه رسید که افزایش مصرف غذاهای فرآوری شده، به ویژه UPFها، می‌تواند برای سلامتی مشکلاتی ایجاد کرده و منجر به بیماری‌هایی مانند چاقی، بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و افسردگی شود. اما این گزارش همچنین هشدار داد که تحقیقات بیشتری برای تعیین علت موضوع مورد نیاز است.

برای این که بتوانیم درجه غذاهای فراوری شده را بسنجیم از مقیاس NOVA استفاده می‌کنیم که غذاها را به 4 دسته تقسیم می‌کند؛ غذاهای فرآوری نشده یا حداقل فرآوری شده، مواد غذایی فرآوری شده آشپزی، غذاهای فرآوری شده و غذاهای فوق فرآوری شده.

با این حال، بر روی بسته بندی آن‌ها اطلاعات دقیقی از این که در کدام دسته قرار می‌گیرند، آورده نشده است. معمولا از «دسته بندی رنگی» برای نشان دادن سطح انرژی، چربی، چربی اشباع، قند و نمک موجود در غذاها استفاده می‌کند. در این سیستم قرمز به معنای بالا، کهربایی به معنای متوسط و سبز به معنای کم است.

غذاهای فراوری شده غیر مضر

محققان UCL در این مطالعه دریافتند که UPFها نسبت به غذاهایی که کمتر فراوری شده بودند، سالم‌تر بوده و انرژی، چربی اشباع، قند و نمک آن‌ها در حد مطلوب‌تری قرار داشت.

غذاهای فرآوری شده، یک پله پایین تر از UPFها در مقیاس NOVA قرار داشتند. با این حال، به اندازه UPFها انرژی و قند چندان بالایی نداشتند.

بررسی برچسب‌های روی بسته بندی UPFها همچنین نشان داد که آن‌ها چندان هم ناسالم نیستند؛ به عنوان مثال، یک غذای گیاهی بدون گوشت ممکن است برای درصد چربی موجود در آن رنگ سبز و برای نمک و شکر کهربایی باشد.

هر چند به دلیل این که داده‌های مربوط به UPFها چندان زیاد نیست، تیم تحقیقاتی نمی‌تواند نظر قطعی درباره این نوع غذاها بدهد. همچنین، این موضوع کاملا واضح است که برخی از غذاهای فوق فراوری شده چندان سالم نیستند. با این حال، برخی از غذاهای گیاهی و نان‌ها ممکن است از سایرین سالم‌تر باشند.

دکتر آدریان براون، نویسنده اصلی این مطالعه و متخصص تغذیه از بخش پزشکی UCL، می‌گوید: «با نزدیک به دو دهه کار با بیماران، یکی از بزرگترین چالش‌ها برای مردم این است که تشخیص دهند چه چیزی سالم است و در سوپرمارکت‌ها چه چیزی می‌تواند سلامت آنان را تضمین کند. اما توجه کنید که یک ماست کم چرب ممکن است سالم به نظر برسد، اما احتمالا قند بالایی دارد. درباره محصولاف فراوری شده نیز این موضوع صدق می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *