مجله

تحقیقات جدید نشان می‌دهد قندها چگونه بر خلق و خو تاثیر می‌گذارند

در مقاله جدیدی که به تازگی در مجله Nutrients منتشر شده است، محققان شواهد فعلی را در مورد تاثیر قندهای آزاد بر نتایج سلامتی در انسان، از جمله خلق و خو، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و چاقی یافته‌اند.

آنها به این نتیجه رسیدند که مصرف بیش از حد قندهای مضر ممکن است بر سلامت کلی بدن تاثیر منفی بگذارد و این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد چگونگی تاثیر اشکال مختلف کربوهیدرات بر جمعیت های مختلف را برجسته می‌کند.

بیماری‌های غیرواگیر  (NCD)، از جمله بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت، تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند، اما بخش قابل توجهی از مرگ و میرهای جهانی را تشکیل می‌دهند.

در حالی که محققان بر اصلاح شیوه زندگی برای پیشگیری و درمان بیماری‌های غیرواگیر تاکید کرده‌اند، با شواهدی که نشان می‌دهد رژیم غذایی بهبود یافته فواید قابل‌توجهی دارد، نقش خاص مصرف شکر مورد بحث قرار گرفته است.

قندها به طور کلی می‌توانند مضرات بسیار بالایی به دنبال داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که قندها ممکن است نقش بسیار کلیدی در سلامت قلب و عروق داشته باشند، اگرچه انواع خاصی از کربوهیدرات‌ها و چربی‌های مصرف شده ممکن است در این رویه بی تاثیر نباشند.

علاوه بر این، تاثیر قند مصنوعی بر خلق و خو و رفتار با یافته‌های متناقض در مطالعات مورد بحث قرار گرفته است. در حالی که مطالعات کوتاه‌مدت مزایای بالقوه مصرف شکر را برای خلق و خوی نشان می‌دهد، به‌ویژه پس از روزه‌داری، مطالعات طولانی‌مدت نشان می‌دهد که بین رژیم‌های غذایی با قند بالا و افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات خلقی ارتباط وجود دارد.

پیشنهاد خرید: خرید قرص لاغری

به طور کلی، فرض بر این است که مصرف زیاد قند مصنوعی از طریق خلل در مکانیسم‌های عصبی بر خلق و خو تاثیر می‌گذارد. برخی از رژیم‌های غذایی، سرشار از قند، با التهاب، کاهش BDNF در هیپوکامپ و تغییر در سیگنال‌دهی دوپامین که چیزی شبیه شبیه رفتارهای اعتیاد است، مرتبط هستند.

مصرف شکر و قند مصنوعی می‌تواند مسیرهای دوپامینرژیک را نامنظم کند و منجر به افزایش جستجو و مصرف شکر، مشابه اعتیاد شود. اختلال در میکروبیوم، به ویژه با رژیم های غذایی سرشار از قند، التهاب را تشدید می‌کند و به چاقی و تخریب عصبی کمک می‌کند.

دیس بیوز ناشی از قند ممکن است منجر به تخریب سلول‌های روده، تحریک التهاب سیستمیک و التهاب عصبی شود که به طور بالقوه اختلالات عصبی و روانپزشکی مرتبط با قند و چاقی را توضیح می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *