اخبار سلامت, مجله

تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای منجر به کیفیت بهتر مایع منی خواهد شد

رژیم غذایی مدیترانه ای

طبق جمع آوری های داروخانه آنلاین داروهلپ مطالعه جدیدی در مجله Frontiers in Nutrition منتشر شده است که نشان می‌دهد محققان اسپانیایی رابطه عجیبی بین رژیم غذایی مدیترانه‌ای و کیفیت مایع منی مردان در سنین باروری کشف کردند. آن‌ها دریافتند که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند سلامت باروری مردان را با تاثیر مثبت بر کیفیت مایع منی بهبود بخشد.

امروزه تحقیقات مربوط به باروری افزایش یافته است زیرا حدود 15٪ از جمعیت جهان، شامل 70 میلیون زوج در سن باروری، از ناباروری رنج می‌برند. سازمان بهداشت جهانی ناباروری را در 25 کشور مورد بررسی قرار داد و دریافت که عوامل مردانه در حدود نیمی از زوج‌ها نقش داشته و این تصور قدیمی که ناباروری تنها یک مشکل زنانه است را به چالش می‌کشد.

علل اصلی ناباروری مردان، اختلال در اسپرم زایی، علل ایدیوپاتیک، اختلالات غدد درون ریز و تغییر تحرک اسپرم است و در این موارد ژنتیک، تغذیه و سن دخیل هستند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای که به دلیل مزایایی که برای سلامتی دارد بین همه مردم جهان محبوب است، می‌تواند به سلامت باروری مردان کمک کند. این رژیم می‌تواند کیفیت مایع منی را بوسیله خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی که دارد، بهبود ببخشد. برای پی بردن به صحت این مسئله، محققان در مطالعه اخیر خود یک بررسی سیستماتیک برای درک تاثیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر کیفیت مایع منی مردان در سنین باروری انجام دادند.

در این تحقیق، چندین مطالعه که بین سال‌های 2012 تا 2022 صورت گرفته و باروری مردان 18 تا 55 سال را مورد ارزیابی قرار داده بودند، بررسی شد.

از هر 10 مطالعه، 6 مورد نشان دادند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند کیفیت اسپرم در مایع منی را بهبود ببخشد. در این مطالعه‌ها پارامترهایی مانند غلظت اسپرم، تحرک و تعداد کل اسپرم مورد ارزیابی قرار گرفته بود. در سه مورد از این 6 مطالعه مردان با سطوح پایبندی بالاتر کیفیت مایع منی به طور قابل توجهی بالاتر از خود نشان دادند. با این حال، دو مطالعه هیچ ارتباط معنی داری بین پایبندی به رژیم غذایی مدیترانه‌ای و کیفیت مایع منی پیدا نکردند.

این تحقیق نیاز به بررسی و جمع آوری اطلاعات بیشتری دارد؛ چرا که مطالعات مورد بررسی کم بودند. به همین دلیل، تحقیقات بیشتر با حجم نمونه بزرگتر و کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده برای تایید این یافته‌ها ضروری است.

به طور کلی می‌توان گفت عادات غذایی سالم، به ویژه پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای، با بهبود کیفیت مایع منی در مردان در سنین باروری مرتبط است. این رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع، آنتی اکسیدان‌ها و مواد ضد التهابی بوده و ممکن است استرس اکسیداتیو را کاهش دهد و از اثرات نامطلوب آن بر اسپرم محافظت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *