اخبار سلامت, مجله

مصرف قند و شکر بیش از حد سبب آسیب به دهلیز قلب می‌شود

تاثیر قند بر دهلیز قلب

در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله اروپایی تغذیه بالینی، محققان با استفاده از روش تصادفی سازی مندلی (MR) به بررسی ارتباط بین نوشیدنی‌های شیرین شده با قند (SSBs) و آب میوه های خالص (PFJ) با بیماری‌های قلبی عروقی پرداختند.

بیماری‌های قلبی عروقی یک مشکل عمده بهداشتی در سراسر جهان است که عواملی مانند شاخص توده بدنی بالا (BMI)، مصرف الکل و عادات سیگار کشیدن باعث بروز این بیماری خواهد شد.

در این مطالعه نشان داده شد که نوشیدنی‌های شیرین شده با قند اثر مستقیم بر فیبریلاسیون دهلیزی دارند. این نوشیدنی‌ها حاوی افزودنی‌های غذایی مانند سیترات سدیم هستند که ممکن است به مرور زمان خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.

تاثیر قند بر دهلیز قلب

پیشنهاد خرید: خرید قرص لاغری

مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های شیمیایی و صنعتی می‌تواند پاسخ التهابی را فعال کرده و در نتیجه سطوح بالاتری از نشانگرهای التهابی مانند اینترلوکین-6 (IL-6)، پروتئین واکنشی C (CRP) و گیرنده‌های فاکتور نکروز تومور 1 و 2 (TNF-r1، r2) را نشان دهد. بنابراین، فیبریلاسیون دهلیزی رخ داده و منجر به مرگ فرد می‌شود.

از سویی دیگر، آب‌میوه‌های طبیعی دارای سطوح بالایی از پلی فنول‌ها است که برخی از آنها خواص ضد التهابی دارند. آب انار به دلیل غلظت بالای تانن‌های قابل هیدرولیز، می‌تواند شاخص‌های التهابی مانند مولکول چسبندگی سلول‌های عروقی-1 (VCAM-1)، E-selectin و IL-6 را کاهش دهد. خواص ضدالتهابی آبمیوه‌های طبیعی ممکن است با مسدود کردن تجمع پلاکتی و جلوگیری از ایجاد پلاک کرونری، بروز آنژین را کاهش دهد.

بنابراین، لازم است که هر فرد در طول زندگی خود تا حد امکان از آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌ها صنعتی که با قند اضافی شیرین شده‌اند، بپرهیزد. به‌خصوص اگر دارای پیش‌زمینه ابتلا به بیماری‌ها قلبی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *