مجله, مقالات پزشکی و دارویی

مکمل بانوان چه نقشی در سلامت آنها دارد؟

مکمل بانوان چه نقشی در سلامت آنها دارد؟

استفاده از مکمل بانوان در دوران بارداری، عادت ماهیانه و دوران یائسگی با هم متفاوت می باشد. مکمل ها محصولاتی هستند که برای تکمیل رژیم غذایی افراد مختلف و ارتقای سطح سلامتی استفاده می شود. ساختار بدن بانوان با آقایان متفاوت می باشد. به طور مثال مصرف مکمل آهن برای خانم ها لازم می باشد. خانم ها به دلیل عادت ماهیانه و دوران بارداری به آهن بیشتری نیاز دارند. در ادامه با داروخانه آنلاین (داروهلپ) همراه باشید تا به اطلاعات جامعی در این باره دست یابید.

مکمل بانوان باید حاوی چه ویتامین هایی برای مصرف روزانه باشد؟

مکمل بانوان باید حاوی ویتامین‌های ذکر شده در زیر باشد:

  • کلسیم: مصرف کلسیم موجب استحکام دندانها و استخوان ها، بهبود عملکرد سیستم عصبی، تنظیم ضربان قلب، انقباض عضلانی و فعالیت آنزیم ها در بدن می شود.
  • منیزیم: وجود منیزیم در ترکیب مکمل بانوان، جهت کنترل استرس بسیار مناسب است. منیزیم موجب بهبود چرخه خواب و فشار خون می شود. منیزیم موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. منیزیم در تشکیل کریستال های استخوانی نقش دارد. در نتیجه به حفظ سلامتی استخوان ها کمک می کند.
  • ویتامین D: ویتامین دی موجب رشد استخوان، جذب بیشتر کلسیم و رشد سلولی می شود. مصرف کلسیم و ویتامین دی در سنین بالا که تراکم استخوانی کم می شود، بسیار سازنده و کاربردی می باشد. ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است که موجب جذب بیشتر فسفر و کلسیم می شود. کمبود این ویتامین موجب بروز مشکلاتی مانند پوکی استخوان، بیماری های قلبی، برخی از سرطان ها، فشار خون بالا، افسردگی، دیابت و آترواسکلروز می شود.
  • ویتامین های گروه B: مصرف ویتامین های گروه ب در چرخه متابولیسم سلولی نقش مهمی را ایفا می کنند. این ویتامین ها در بهبود عملکرد عصبی و ایمنی بدن موثر می باشند. وجود این ویتامین ها به حفظ سلامتی پوست و ماهیچه ها کمک می کنند. مصرف این ویتامین ها موجب کاهش استرس و افسردگی می شوند.
  • آهن: آهن موجود در مکمل بانوان موجب تقویت سیستم ایمنی می شود و توانایی شناختی افراد را افزایش می دهد. آهن در تولید هموگلوبین نقش دارد. هموگلوبین گلبول های قرمز خون باعث انتقال اکسیژن از ریه به تمام بافت های بدن می شود.

بیشتر بخوانید: چند دلیل برای عدم استفاده از مکمل بدنسازی برای کودکان

مکمل بانوان حاوی کلاژن

مکمل بانوان حاوی کلاژن

کلاژن موجود در مکمل بانوان، پروتئین رشته ای است که در بافت های همبند وجود دارد. کلاژن در ساختار تاندون ها، ماهیچه ها، رباط ها و پوست وجود دارد. برای حفظ استحکام پوست، استخوان ها و دندان ها باید کلاژن به مقدار کافی وجود داشته باشد. با افزایش سن کلاژن سازی در بدن کم می شود و پوست حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد. استخوان ها هم به دلیل کاهش سطح کلاژن ضعیف می شوند. با مصرف مکمل دارای کلاژن به حفظ سلامتی خود کمک کنید.

چه کسانی به مصرف مکمل بانوان نیاز بیشتری دارند؟

اگر می‌خواهید بدانید که چه کسانی به مصرف مکمل بانوان بیشتر نیاز دارند در این بخش با ما همراه باشید.

  • خانم های سالمند
  • خانم هایی که مبتلا به بیماری های خاص هستند.
  • کسانی که رژیم های تک قطبی می گیرند و برخی از گروه های غذایی را حذف می کنند.
  • خانم های مبتلا به اختلالات تغذیه ای
  • خانم هایی که سیگار می کشند و یا الکل مصرف می کنند.
  • خانم های خیلی چاق
  • خانم های باردار و یا شیرده

بیشتر بخوانید: تأثیر امگا 3 بر تقویت سیستم ایمنی بدن

استفاده از مولتی ویتامین برای سلامت خانم ها

مکمل بانوان برای تامین انواع ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن برخی از خانم ها، لازم است. بهترین منبع برای کسب ویتامین ها و املاح معدنی، رژیم غذایی سالم و کامل روزانه می باشد اما مشغله زیاد و سبک زندگی ناسالم موجب شده تا برخی از خانم ها دچار کمبود ویتامین شوند. بانوان باردار و مادران شیرده که نمی توانند رژیم غذایی سالمی را رعایت کنند، باید حتما از مولتی ویتامین ها استفاده کنند. رژیم غذایی سالم باید شامل تمام گروه های هرم غذایی باشد. بانوان در هر مرحله ای از زندگی به ویتامین ها و مواد معدنی خاصی بیشتر نیاز پیدا می کنند. به طور مثال خانم ها با افزایش سن به کلسیم بیشتری نیاز دارند. با افزایش سن خطر بروز بیماری پوکی استخوان افزایش می یابد.

پیشنهاد خرید: خرید قرص جینسینگ 

آیا مصرف مکمل بانوان مفید است؟

خانم هایی که یک رژیم غذایی سالم و متعادل دارند، نیازی به مکمل بانوان ندارند. مکمل های زیادی مخصوص خانم های باردار، دختران جوان، خانم های کمتر از 50 سال و خانم های بالاتر از 50 سال و برای خانم های یائسه در داروخانه ها وجود دارد. 3 گروه از خانم ها هستند که علاوه بر رعایت رژیم غذایی سالم، باز هم احتیاج به مکمل دارند که عبارتند از: خانم های یائسه، گیاه خواران و خانم های باردار.

1- خانم های یائسه

دوره یائسگی یکی از دوران زندگی خانم ها می باشد که به دلیل بالا رفتن سن باید توجه زیادی به آن کرد. تغییرات ایجاد شده در این دوره بر کیفیت زندگی خانم ها تاثیر ناخوشایندی می گذارد. خانم ها بعد از یائسه شدن دچار تغییرات هورمونی می شوند. به همین دلیل تراکم استخوانی آنها کمتر می شود. در نتیجه استخوان ها ضعیف و شکننده می شود. با پیشرفت کاهش تراکم استخوانی بیماری پوکی استخوان ایجاد می شود. در خانم های مبتلا به پوکی استخوان استخوان ها با وارد شدن کوچکترین فشار یا ضربه می شکنند.

 بسیاری از خانم ها برای تامین کلسیم و ویتامین D احتیاج دارند، از مکمل بانوان استفاده کنند. منابع طبیعی برای تامین کلسیم مانند لبنیات، بادام، کلم و انجیر می باشد. جذب کلسیم از منابع طبیعی شرایطی دارد و ممکن است کلسیم به طور کامل جذب استخوان ها نشود. همچنین خانم های یائسه نیاز دارند تا روزانه 8 میلی گرم آهن دریافت کنند. برخی از مردم فکر می کنند که با پایان یافتن دوره پریودی مشکلات کم خونی خانم ها برطرف می شود و نیازی به مصرف آهن نیست. این تصور کاملا اشتباه است.

بیشتر بخوانید: بهترین روش تقویت سیستم ایمنی بدن

2- خانم های باردار

 خانم هایی که قصد باردار شدن دارند و یا باردار هستند برای پیشگیری از بروز برخی نقایص مادرزادی در جنین باید از اسید فولیک استفاده کنند.

فواید مصرف مکمل بانوان

3- خانم های گیاه خوار

مصرف مکمل بانوان برای برخی از خانم ها که رژیم گیاه خواری دارند، لازم می باشد. این افراد بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی را از طریق رژیم غذایی خود کسب می کنند. اما برخی از ویتامین ها مانند ویتامین B12 در گیاهان وجود ندارد و فقط در گوشت ها وجود دارد. این گروه از خانم ها باید از مکمل هایی استفاده کنند که حاوی ویتامین B12، B2 و D باشند زیرا ممکن است این ویتامین ها از طریق مصرف گیاهان تامین نشود.

سخن آخر

همانطور که در این مطلب از مجله داروهلپ مطالعه کردید مصرف مکمل بانوان برای تامین انواع ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن برخی از خانم ها، لازم است. شما می‌توانید در صورت تمایل با خرید و مصرف انواع مکمل دارویی – غذایی‎ به تقویت سیستم ایمنی بدنتان در برابر بیماری‌های مختلف کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *