مجله

مکمل گینر را قبل از تمرین مصرف کنیم یا بعد از تمرین؟

مکمل گینر را قبل از تمرین مصرف کنیم یا بعد از تمرین؟

امروزه بسیاری از افراد به ویژه جوانان توجه خاصی به سلامت و اندام خود می کنند و برای این منظور به دنبال استفاده از روش های مختلفی برای پرورش اندام خود هستند و در باشگاههای ورزشی در کلاس های تناسب اندام شرکت می کنند. مکمل های زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد که حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند و می توانند به عضله سازی افراد کمک کنند.

یکی از معروف ترین مکملی که افراد باید از بدو شروع تناسب اندام مصرف آن را مدنظر قرار دهند، استفاده از مکمل بدنسازی گینر است که نقش بسیار مهمی در بدنسازی و تقویت عضلات فرد بر عهده دارد و به توانایی ها و قدرت فرد را به هنگام انجام فعالیت های ورزشی در باشگاه، افزایش می دهد. در ادامه با داروخانه آنلاین (داروهلپ) همراه باشید تا به اطلاعات جامعی در این باره دست یابید.

معرفی مکمل بدنسازی گینر

مکمل های بدنسازی، بسته به نوع ترکیبات به کار رفته در آنها و نیز نحوه و میزان استفاده از آنها دارای اثرات متفاوتی بر روی بدن افراد هستند. یکی از مهمترین و پر مصرف ترین، مکمل های غذایی که مورد استفاده اکثر ورزشکاران قرار می گیرد استفاده از مکمل گینر است که به طور طبیعی در بدن افراد با استفاده از آمینو اسیدهای گلایسین و آرژنین ساخته می شود و به فرایند عضله سازی افراد کمک می کند. این مکمل در قالب یک ماده پر انرژی به نام کراتین فسفات در عضلات ذخیره می شود.

افراد با مصرف این مکمل می توانند میزان کراتین فسفات موجود در عضلات خود را افزایش دهند. اگرچه میزان پروتئین موجود در رژیم غذایی فرد و نیز سطح هورمون تستوسترون نیز بر مقدار گینر ذخیره شده در بدن فرد اثرگذاری بسیار بالایی دارد. گینر که به آن مکمل کراتین نیز گفته می شود، عامل تولید انرژی مورد نیاز در عضلات بوده و هر چه مقدار آن افزایش یابد، موجب افزایش قدرت و توانایی های فرد برای انجام تمرینات می شود.

پیشنهاد خرید: خرید مکمل بدنسازی 

خواص مکمل گینر

پودر گینر با احتباس آب و املاح و افزایش جذب آمینو اسیدها به افزایش حجم عضلات کمک کرده و بدین طریق، خواسته تمام بدنسازان و ورزشکاران که عضله سازی است را فراهم می کند. از دیگر خواصی که این مکمل دارد، این است که با افزایش میزان ترشح هورمون رشد، به ماندن بدن در حالت آنابولیک کمک کرده و این امر موجب پروتئین سازی در بدن می شود. با این وجود، مهمترین نقش مکمل گینر این است که از عضله سوزی جلوگیری کرده و حجم توده عضلات را در شرایط مختلف و در انجام فعالیت های ورزشی حفظ می کند.

در تشکیل و ساخت گینر از ترکیبات مؤثر بسیاری از قبیل پروتئین، کربوهیدرات، چربی، مواد معدنی و انواع ویتامین ها استفاده شده است. این نوع مکمل، در واقع کربوهیدرات هایی هستند که به فرمولاسیون آنها، چربی و پروتئین اضافه شده است و برای اثرگذاری بیشتر دارای ترکیبات مؤثر و با کیفیتی از قبیل کربوهیدرات، چربی و پروتئین هستند. افرادی که به وزن خود اهمیت می دهند باید در نظر داشته باشند که هر چه قدر کربوهیدرات موجود در مکمل غذایی مورد نظر بیشتر باشد، منجر به افزایش وزن شده این در حالی است که هر چه قدر، میزان پروتئین موجود در این ماده بیشتر باشد موجب تقویت و تولید توده های عضلانی شده و حجم عضلات افراد را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: مکمل بدنسازی برای چه افرادی توصیه نمی‌شود؟ چرا؟

خواص مکمل گینر

ویژگی‌های مکمل گینر

بهترین نوع گینر، گینری است که دارای پروتئین های باکیفیت تر بوده و کربوهیدرات های به کار رفته در آن زود هضم می شود و انواع متنوعی از آمینو اسیدها و ویتامین ها در آن موجود است. مکمل گینر یکی از مهمترین مکمل های مؤثر در بدنسازی و تناسب اندام ورزشکاران، مورد استفاده قرار می گیرد و موجب عضله سازی افراد شده و از عضله سوزی جلوگیری می کند. علاوه بر این ویژگی ها، استفاده از این مکمل دارای اثرات و فواید دیگری است.

1- کالری بالا

از آنجایی که ورزشکاران، برای افزایش وزن و حجم نیازمند این هستند که کالری بیشتری را در طول روز دریافت کنند، بهترین راه دریافت این عنصر، این است که از مکمل گینر استفاده کنند. چرا که دریافت آن از طریق مواد غذایی بسیار دشوار است. در اینجا فرد می تواند با مصرف این نوع مکمل مؤثر، بسته به نوع مکمل، روزانه 1000 تا 4000 کالری را در هر وعده غذایی دریافت کند.

بیشتر بخوانید: چند دلیل برای عدم استفاده از مکمل بدنسازی برای کودکان

2- دارای چربی سالم

یکی دیگر از مهمترین ویژگی های این محصول، وجود چربی های سالم در آن است که علاوه بر این که به فرد کمک می کند تا انرژی مورد نیاز خود را به دست آورد، منجر به افزایش عضله سازی در فرد نیز می شود. علاوه بر این، مکمل موردنظر سرشار از فیبر است که از نفخ جلوگیری کرده و موجب بهبود در هضم آن می شود، علاوه بر داشتن فیبر، گینرهای باکیفیت دارای آنزیم هایی هستند که منجر به افزایش فرایند هضم و جذب مواد موجود در مکمل شده و این به فرد کمک می کند که بسیار سریع و راحت به وزن بالاتر برسد.

3- داری کربوهیدرات

یکی دیگر از ترکیبات بسیار مؤثر برای افزایش انرژی و افزایش میزان کالری، کربوهیدرات ها هستند که مغذی های بسیار مفیدی هستند و با افزایش سطح قند خون ورود آمینو اسیدها به عضلات را موجب می شوند و به روند عضله سازی سرعت می بخشند. در ترکیبات اکثر گینرها، موادی به نام کراتین موجود است که ترکیبی بسیار مؤثر برای افزایش حجم عضلات در بدنسازان و ورزشکاران به حساب می آید. افراد با خرید مکمل گینر، دیگر نیازی نیست که از مکمل کراتین به صورت جداگانه استفاده کنند.

4- حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی

مکمل مورد اشاره، علاوه بر تأمین کردن میزان کالری های موجود در بدن، حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی دیگری است که به بهبود سلامت فرد کمک کرده و کمبود مغذی های مورد نظر را به طور مؤثری برطرف می کنند. یکی از مهمترین اقداماتی که ورزشکاران و بدنسازان باید پس از انجام تمرینات سخت انجام دهند، این است که خستگی موجود را از بدن خود بیرون کرده و فرآیند ریکاوری را انجام دهند. ریکاوری صورت گرفته بعد از تمرینات ورزشی، بهترین روش برای افزایش توانایی های بدن فرد است. حال اینکه، افراد می توانند با استفاده از این مکمل، خستگی های حاصل از تمرینات را هر چه زودتر از بدن خود برطرف کنند و دوباره آمادگی خود را برای انجام تمرینات باز یابد.

بیشتر بخوانید: مصرف بیش از حد مکمل انرژی زا چه عوارضی دارد؟

بهترین زمان مصرف مکمل گینر

افراد بسته به هدفشان می توانند این مکمل را به شیوه های مختلفی استفاده کنند. برخی دوست دارند این مکمل را صبح پس از بیدار شدن مصرف کنند و برخی از افراد دیگر نیز ممکن است تمایل داشته باشند که این مکمل را قبل از تمرین، حین تمرین و یا بعد از تمرین استفاده کنند. تعداد دفعات استفاده از این مکمل در طول روز، بستگی به میزان و نوع ترکیبات پودر و همچنین مواد مغذی دارد که افراد در طول روز استفاده می کنند. افراد باید قبل از اینکه رژیم غذایی خود را به مصرف یک مکمل گینر خاص اختصاص دهند، باید به میزان کالری و عناصر و ترکیبات مغذی موجود در آن توجه کرده و سپس بر اساس آن، رژیم غذایی مورد نیاز خود را تأمین کنند.

بهترین زمان مصرف مکمل گینر

افرادی که تصمیم می گیرند صبح پس از بیدار شدن از خواب، از این مکمل استفاده کنند، از آنجایی که آنها در طول شب چندین ساعت استراحت کرده و از مواد مغذی استفاده نکرده اند، بنابراین با استفاده از این مکمل مغذی می توانند میزان کالری موردنیاز بدن خود را تأمین کنند. از طرفی افرادی که قبل از ورزش و تمرین، از مکمل مورد نظر استفاده می کنند، علاوه بر اینکه انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت های ورزشی را تأمین می کنند، توانایی و قدرت خود را افزایش داده و از گرسنگی و ضعف در حین فعالیت های جسمانی جلوگیری می کنند.

افرادی که در حین تمرین و در زمان استراحت بین تمرین ها از مکمل گینر استفاده می کنند، از افت قند خون و کاهش انرژی خود جلوگیری کرده و بدین ترتیب، یک منبع غنی از انرژی را دریافت می کنند. مصرف این مکمل بعد از انجام دادن تمرین های ورزشی نیز به پر شدن ذخایر گلیکوژن عضلات کمک کرده و خستگی های ناشی از فعالیت های بدنی در فرد را کاهش می دهد و ریکاوری و رفع خستگی بعد از تمرینات را سرعت می بخشد.

بیشتر بخوانید: چرا مکمل بدنسازی را باید اورجینال خریداری کرد؟

سخن آخر

همانطور که در این مطلب از مجله داروهلپ مطالعه کردید استفاده از مکمل گینر به فرد کمک می کند که کالری موردنیاز بدن خود را برای افزایش وزن و حجم بدن به راحتی به دست آورد. این مکمل کالری هایی از منابع با کیفیت را در اختیار افراد قرار می دهد و از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه بوده است. علاوه بر این، گینر با توجه به دارا بودن آمینو و اسیدهای چرب و مفید که آنها را به کالری تبدیل می کند به تقویت عضله سازی بدن کمک مؤثری می کند. مصرف این مکمل دارویی – غذایی‎ برای ورزشکاران و بدنسازان و افرادی که دچار لاغری مفرط هستند، بسیار مفید است. افراد بیمار نیز پس از انجام عمل و بیمارانی که تحت درمان هستند نیز می توانند برای رفع ضعف و افزایش میزان انرژی خود از این مکمل مؤثر استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *