مجله

ویتامین دی چیست و چه نقشی در بدن دارد؟

ویتامین دی چیست و چه نقشی در بدن دارد؟

ویتامین D نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. افراد این نوع ویتامین را می توانند از طریق نور خورشید، مکمل ویتامین D و منابع غذایی دریافت کنند. این ویتامین در چربی محلول بوده و بدن افراد برای استحکام و رشد استخوان ها به آن نیاز دارد. بهتر است بدانید این نوع ویتامین اثرات مفید زیادی در بهبود مکانیسم های سیستم ایمنی بدن دارد، زیرا آنزیم های فعال کننده و گیرنده این ویتامین بر سطح همه سلول های سفید خون وجود دارند. در ادامه با داروخانه آنلاین (داروهلپ) همراه باشید تا به اطلاعاتی جامع درباره ویتامین D دست یابید.

آشنایی با نقش ویتامین D در تقویت سیستم ایمنی بدن

لازم به ذکر است که سلول های سفید خون همچون سلول های عرضه کننده آنتی ژن، سلول های T و سلول های B قادر به سنتز متابولیت فعال این نوع ویتامین هستند. به جرات می توان گفت نقش این ویتامین در حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن بسیار پیچیده می باشد. در واقع این ویتامین قادر است پاسخ های ایمنی را به بهترین شکل تعدیل نماید، زیرا سیستم ایمنی بدن برای سلامت انسان و دفاع از بدن لازم است عملکردی کنترل شده و متعادل را داشته باشد. در صورتی که سیستم ایمنی از عملکرد معمول خود منحرف شود و یا بیش از حد تحریک گردد فرد ممکن است به بیماری هایی همچون آرتریت روماتوئید، ام اس و لوپوس مبتلا شود.

همچنین احتمال ابتلا به عفونت های مکرر میکروبی در مواقعی که سیستم ایمنی عملکرد کافی و طبیعی نداشته باشد به طور قابل توجهی افزایش می یابد. همچنین مصرف مکمل ویتامین Dدر افرادی که مبتلا به خودایمنی هستند اثرات بسیار مفیدی را به دنبال دارد. بد نیست بدانید مبتلا شدن به عفونت تنفسی در افرادی که میزان پایه ویتامین D3 آن ها زیر ۲۵ نانوگرم درمیلی لیتر می باشد معمولا ۴۲ درصد کاهش پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: آیا می توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید؟

نگاهی بر خواص ویتامین D برای پوست

مصرف این نوع این ویتامین علاوه بر حفظ کلسیم نقش بسیار مهمی در سلامت پوست دارد. کاهش التهابات پوست یکی از مزیت های مصرف این نوع ویتامین می باشد. در واقع مصرف این ویتامین برای درمان بیماری هایی همچون ویتیلیگو، اگزما و پسوریازیس بسیار موثر بوده و قادر است علائمی همچون خارش و قرمزی را کاهش دهد. همچنین این ویتامین به ‌عنوان یک استروئید برای پوست عمل کرده و اثر محافظتی برای پوست دارد. مصرف ویتامین D از سرطان پوست نیز جلوگیری می کند.

این ویتامین به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی قادر است آسیب ‌های محیط زیست را به طور قابل توجهی کاهش دهد. در واقع مصرف این ویتامین می تواند پوست را از شر آسیب‌ های محیطی یعنی سلول ‌های رادیکال آزاد خلاص کرده و باعث جوان ماندن و افزایش شادابی پوست شود. نرمال کردن گردش سلول های پوستی از دیگر مزیت هایی است که مصرف این نوع ویتامین برای افراد به دنبال دارد. در واقع گردش نرمال سلول های پوست از ایجاد پلاک ‌های پسوریازیس و ماندن سلول‌ های مرده بر روی پوست جلوگیری می کند.

آشنایی با مزایای خوردن ویتامین D

بهتر است بدانید این نوع ویتامین به دلیل داشتن مزیت های بسیار به عنوان ویتامین معجزه‌گر شناخته شده است. مصرف این ویتامین از بدن در مقابل بسیاری از بیماری ها همچون بیماری های قلبی، سرطان ، افسردگی و … به بهترین شکل محافظت می نماید. برخی از مزیت های خوردن این ویتامین شامل کاهش اختلالات بینایی ، مانع از اسپاسم‌های عضلات ، کاهش درد فیبرومیالژیا ، کنترل کردن کلسترول پس از دوران یائسگی و کاهش خطر بروز فیبروئید رحم می باشد که به صورت مختصر با آنها آشنا خواهیم شد.

1- کاهش اختلالات بینایی

بهتر است بدانید تباهی لکه زرد یا ماکولا دژنراسیون یکی از بیماری های چشمی می باشد که به سن مربوط می باشد. این نوع بیماری پس از ۵۰ سالگی نقش بسیار زیادی در کاهش قدرت بینایی دارد. طبق تحقیقات به عمل آمده توسط کارشناسان مصرف ویتامین D قادر است اختلالات بینایی را به بهترین شکل کاهش دهد.

نگاهی بر خواص ویتامین D برای پوست

2- مانع از اسپاسم‌ های عضلات

قوی نگه داشتن عضلات و حفظ عملکرد آنان که از طریق کمک به جذب کلسیم شکل می گیرد یکی از تأثیرات مهم این نوع ویتامین به شمار می آید. کمبود این ویتامین یکی از دلایل ناهنجاری‌های عضلانی همچون گرفتگی و اسپاسم می باشد.

3- کند نمودن روند افزایش وزن

مصرف ویتامین D قادر است روند افزایش وزن را به طور قابل توجهی کند نماید. در واقع مصرف این ویتامین از اضافه شدن وزن جلوگیری می کند. طبق برخی تحقیقات افرادی که دچار کمبود این نوع ویتامین می باشند نسبت به افراد دیگر دچار اضافه وزن می شوند.

بیشتر بخوانید: تأثیر امگا 3 بر تقویت سیستم ایمنی بدن

4- کاهش درد فیبرومیالژیا

از دیگر مزیت های مصرف این نوع ویتامین کاهش درد فیبرومیالژیا می باشد. بهتر است بدانید افرادی که به فیبرومیالژیا مبتلا می شوند معمولا با افسردگی، خستگی مفرط و درد مزمن مفصل و عضله مواجه خواهند شد. مصرف این ویتامین این نوع دردها را به طور چشمگیری کاهش داده و آنها را به خوبی تسکین می دهد. لازم به ذکر است که فیبرومیالژی نوعی سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن می باشد.

5- کنترل کردن کلسترول پس از دوران یائسگی

بهتر است بدانید احتمال ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که ویتامین D کافی دریافت نمی‌ کنند وجود دارد. یکی از مزیت های مصرف این نوع ویتامین کنترل کردن کلسترول پس از دوران یائسگی می باشد. در واقع میزان کلسترول در زنان یائسه ای که به طور منظم این ویتامین را مصرف می نمایند بسیار مناسب است.

بیشتر بخوانید: ویتامین D: ویتامین نور خورشید و فواید شگفت‌انگیز آن

6- کاهش خطر بروز فیبروئید رحم

احتمال بروز فیبروئید رحم در خانم هایی که این ویتامین را مصرف می کنند بسیار کم می باشد. فیبروئید رحم یکسری تومورهای غیرسرطانی هستند که در دیواره رحم رشد می کنند. فیبروئیدهای رحمی که کوچک هستند علایم چندانی ندارند، اما اندازه های بزرگ آن معمولا باعث ایجاد ناراحتی و درد می شود. فیبروئید ارتباط مستقیمی با ژنتیک و هورمون داشته و مصرف ویتامین دی نقش مهمی در کاهش آن خواهد داشت.

‏نگاهی بر علائم کمبود ویتامین D در بدن

بهتر است بدانید کمبود این نوع ویتامین در بین افراد رایج می باشد. در اغلب موارد افراد از این نوع کمبود اطلاعی ندارند. آشنایی با نشانه های کمبود این ویتامین به شما کمک می کند تا به موقع کمبود آن را تشخیص داده و نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

 1- درد کمر و استخوان

بهتر است بدانید کمبود این نوع ویتامین به نوعی باعث بروز درد در کمر و استخوان می شود. این نوع دردها به نوعی نشانه­ های کمبود ویتامین دی در بدن هستند. در واقع ویتامین D نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت استخوان داشته و توانایی جذب کلسیم توسط بدن را به طور قابل توجهی بالا می برد. طبق تحقیقات به عمل آمده احساس درد در مفاصل، استخوان پا و دنده ها در افرادی که دچار کمبود ویتامین دی هستند دو برابر بیشتر از بقیه افراد است.

بیشتر بخوانید: تاثیر ویتامین ب کمپلکس بر بدن

2- خستگی مفرط و ضعف

از دیگر علائم کمبود این نوع ویتامین در بدن می توان به خستگی مفرط و ضعف اشاره کرد. در واقع کمبود ویتامین D در خون به نوعی باعث خستگی مفرط شده و بر روی کیفیت زندگی تاثیر بسیار منفی دارد. با مصرف مکمل هایی که حاوی ویتامین D هستند به راحتی می توان به بهبود میزان انرژی در بدن خود کمک کرد.

‏نگاهی بر علائم کمبود ویتامین D در بدن

3- پوسیدگی استخوان

بهتر است بدانید این نوع ویتامین نقش بسیار مهمی در متابولیزم استخوان و جذب کلسیم دارد. افراد مسن که دچار پوسیدگی استخوان هستند علاوه بر مصرف کلسیم لازم است همزمان ویتامین دی را مصرف نمایند. طبق تحقیقات به عمل آمده بین کاهش تراکم مواد معدنی استخوان و کمبود ویتامین دی ارتباط بسیار نزدیکی وجود دارد. بهتر است بدانید مصرف کافی این نوع ویتامین بهترین روش برای کاهش خطر شکستگی و محافظت از تراکم استخوان به شمار می آید.

برای خرید قطره خوراکی اولترا ویتامین D3 ویتابیوتیکس کلیک کنید.

4- بیماری و عفونت مداوم

تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از مهم ترین وظایف این نوع ویتامین محسوب می شود. به نوعی می توان گفت ویتامین D به صورت مستقیم با سلول­ هایی که مسئول مبارزه با عفونت هستند در تعامل می باشد. با مصرف این نوع ویتامین بدن به راحتی می تواند با ویروس و باکتری که موجب بیماری می شود مبارزه نماید. کمبود این ویتامین ارتباط بسیار مستقیمی با عفونت دستگاه تنفسی همچون ذات ­الریه، سرماخوردگی و برونشیت دارد. در واقع یکی از رایج ترین نشانه های کمبود این ویتامین افزایش خطر بیماری یا عفونت می باشد. از دیگر نشانه های کمبود این نوع ویتامین در بدن می توان به افسردگی، ریزش مو و نقص در توانایی ترمیم زخم اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: ویتامین ب 1 چگونه بر بدن تاثیر می گذارد؟

سخن آخر

همانطور که در این مطلب از مجله داروهلپ مطالعه کردید ویتامین D نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. افراد این نوع ویتامین را می توانند از طریق نور خورشید، مکمل دارویی – غذایی‎ ویتامین D و منابع غذایی دریافت کنند. این ویتامین در چربی محلول بوده و بدن افراد برای استحکام و رشد استخوان ها به آن نیاز دارد. بهتر است بدانید این نوع ویتامین اثرات مفید زیادی در بهبود مکانیسم های سیستم ایمنی بدن دارد، زیرا آنزیم های فعال کننده و گیرنده این ویتامین بر سطح همه سلول های سفید خون وجود دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *