اخبار سلامت, مجله

کفیر می‌تواند به بیماران بستری در icu کمک کند

خواص کفیر

طبق گردآوری های داروخانه آنلاین داروهلپ در مطالعه‌ای که اخیرا در BMC Medicine منتشر شده است، گروهی از محققان تاثیر تجویز کفیر را بر میکروبیوم روده بزرگسالانی که در یک بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بستری بودند را ارزیابی کردند.

بیماران بدحال اغلب پس از پذیرش در ICU با دیس بیوز روده مواجه می‌شوند که با کاهش تنوع میکروبیوم مفید و افزایش باکتری‌های بیماری‌زا در روده همراه است. این عدم تعادل خطرات بزرگ‌تری همچون عفونت‌های بیمارستانی، نارسایی اندام‌ها، شوک سپتیک و مرگ و میر را به دنبال دارد.

تخریب سلامت روده در ICU با درمان‌های رایج مانند آنتی بیوتیک‌ها و استروئیدها حالت وخیم‌تری نیز پیدا می‌کند که به فلور روده آسیب می‌رساند. در این بین، برخی از تجویزها و داروها نتوانسته‌اند جلوی این امر را بگیرند. اما اکنون تحقیقی صورت گرفته که نشان می‌دهد غذاهای تخمیر شده، به ویژه کفیر، به دلیل مزایای سلامتی بسیاری که دارند، از جمله افزایش تنوع میکروبیوم روده، جایگزین بسیار بهتری برای آن داروها هستند.

بین ژوئیه 2022 و فوریه 2023، سوابق سلامت 722 بیمار ICU برای مطالعه تجویز کفیر بررسی شد. این بیماران دارای میانگین سنی 64.6 سال و میانگین شاخص توده بدنی (BMI) 34.9، با غالب قومیت سفیدپوست (98%) و درصد بالایی تحت درمان آنتی بیوتیکی در طول بستری بودنشان در ICU بودند.

کفیر به صورت خوراکی یا از طریق لوله بینی و با دوزهای مشخصی به بیماران داده می‌شد. این مطالعه نشان داد که کفیر می‌تواند باکتری‌های مفید از دست رفته روده را دوباره احیا کند و همچنین مصرف کفیر عوارض جانبی بسیار کمتری نسبت به دیگر داروهای این چنین دارد. نمونه‌های مدفوع جمع‌آوری‌شده قبل و بعد از تجویز کفیر تغییرات قابل‌توجهی در میکروبیوم روده بیماران بدحال نشان داد. این مطالعه همچنین تاثیر کفیر بر GMWI را مورد بررسی قرار داد و بهبود قابل توجهی در سلامت روده در بین بیماران ICU دریافت کرد.

کفیر می‌تواند به بیماران بستری در icu کمک کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *