مجله

چگونه بهداشت حوله حمام را رعایت کنیم؟

بهداشت حوله حمام

آیا حوله ای که پس از استحمام بدن را با آن خشک می کنید، به اندازه کافی تمیز است؟ رعایت بهداشت حوله حمام بسیار مهم است. حوله ها اغلب مرطوب، گرم و جاذب هستند و بنابراین محیط مناسبی برای رشد باکتری ها می شوند. کارشناسان می گویند، هر بار که از حوله استفاده می کنید، باکتری های طبیعی پوست شما به سطح آن منتقل می شوند. در ادامه با داروهلپ (داروخانه آنلاین تهران) همراه باشید تا نکاتی را در رابطه با رعایت بهداشت حوله حمام در اختیارتان قرار دهیم.

چگونه بهداشت حوله حمام را رعایت کنیم؟

بیشتر اوقات، حوله ها را در حمام های تاریک می گذاریم که ممکن است در معرض باکتری های بیماری زا قرار بگیرند. در یک مطالعه، چارلز گربا، میکروبیولوژیست از دانشگاه آریزونا دریافت که 90 درصد حوله های حمام آلوده به باکتری های کلی فرم هستند؛ در حالی که 14 درصد آنها حامل E coli هستند. بسیاری از ما ممکن است ندانسته از چنین حوله هایی استفاده کنیم؛ اما در این روند باکتری ها به بدن منتقل می شوند که مضر است. برای این امر موارد زیر را در بهداشت حوله خانگی، حوله مردان و حوله زنان در نظر بگیرید.

1- هنگام شستشوی حوله ها آن‌ها را بر اساس رنگ تقسیم کنید

ابتدا حوله های لباس و پارچه های دیگر را بیرون بیاورید. سپس حوله های سفید و روشن را از رنگ های تیره به دسته های جداگانه تقسیم کنید. هر حوله ای که تیره تر از زرد کمرنگ باشد، باید در جزء تیره باشد. حوله هایی که بسیار جاذب، سفید و سبک هستند می توانند از حوله های تیره گرفته، رنگ بگیرند و با گذشت زمان تغییر رنگ دهند.

بیشتر بخوانید: اهمیت کرم مرطوب کننده در چیست؟

2- در زمان شستن حوله‌ها ماشین لباسشویی را زیاد پر نکنید

زمانی که حوله ها را در ماشین لباسشویی قرار می دهید، درام آن را زیاد پر نکنید؛ زیرا در غیر این صورت حوله ها به طور ناموزونی شسته می شوند. یک واشر بار جلو می تواند به طور متوسط ​​12 پوند یا حدود هفت حوله حمام را تحمل کند. یک واشر با فشار بالا معمولا می تواند یک بار 15 تا 18 پوندی یا 9 تا 11 حوله حمام را تحمل کند.

نحوه‌ی رعایت بهداشت حوله حمام

3- نیمی از مواد شوینده که برای بار معمول استفاده می کنید را برای بهداشت حوله به کار ببرید

از استفاده بیش از حد مواد شوینده که باعث سفت شدن حوله ها می شود، خودداری کنید. کشوی مواد شوینده را که در قسمت جلوی دستگاه قرار دارد برای ماشین های بارگیری جلو یا زیر درب بالابرها باز کنید و مخزن را با نصف مقدار ماده شوینده ای که برای بار طبیعی استفاده می کنید، پر کنید. از هر نوع شوینده با کیفیت و طبیعی استفاده کنید.

4- در صورت لزوم سفید کننده کلر یا غیر کلر اضافه کنید

برای از بین بردن لکه ها، مواد سفید کننده را به میزان مشخص شده روی بسته بندی، به شرح زیر به مخزن سفید کننده دستگاه اضافه کنید:

در صورت شستن فقط حوله های سفید، سفید کننده کلر یا غیر کلر به مخزن سفید کننده اضافه کنید.

در صورت شستشوی ترکیبی از حوله های سفید / روشن یا حوله های تیره، فقط از سفید کننده های ضد رنگ استفاده کنید. سفید کننده کلر می تواند رنگ را از حوله های رنگی همراه با لکه ها بلند کند و به مرور زمان رنگ حوله ها را محو کند.

پیشنهاد خرید:  لوسیون بدن مرطوب کننده اریکه

5- چرخه منظم یا عادی را روی ماشین لباسشویی خود انتخاب کنید

چرخش سریع و طولانی تر چرخه ها گرد و غبار، آلودگی و باکتری های الیاف حوله را از بین می برد. برای بهداشت حوله دمای آب را روی گرم (برای سفیدها) یا گرم (برای رنگ های مشابه) تنظیم کنید. درجه حرارت آب را با توجه به دسته رنگ حوله ها به شرح زیر تنظیم کنید:

برای رنگ های سفید / روشن، دمای آب را روی گرم قرار دهید. این دما به روشن شدن حوله های سفید یا روشن کمک می کند.

برای رنگ های تیره، دمای آب را روی گرم تنظیم کنید. این دما به از بین بردن باکتری ها کمک می کند؛ اما رنگ را حفظ می کند.

6- قبل از انتقال به خشک کن، آب اضافی هر حوله را تکان دهید

دکمه Start را فشار دهید تا چرخه شستشو آغاز شود. با اتمام چرخه، حوله ها را یکی یکی بازیابی کنید و هر کدام را با دست تکان دهید تا آب اضافی قبل از انتقال به خشک کن برطرف شود. این کار زمان خشک شدن را کوتاه می کند. در خشک کن بریزید تا خشک شود.  چرخه منظم یا خودکار را روی خشک کن خود انتخاب کنید. در این تنظیمات از گرمای زیاد برای به حداکثر رساندن کرکی استفاده می شود. هنگامی که تا حدودی خشک شد (خشک شدن بیش از حد می تواند باعث خراب شدن الیاف شود)، حوله ها را یکی یکی بازیابی کنید و هر کدام را بلافاصله تا کنید تا چین و چروک ها به حداقل برسد.

اگر خشک کن ندارید یا ترجیح می دهید حوله ها را با هوا خشک کنید، برای بهداشت حوله ها آن ها را در داخل منزل در یک قفسه خشک کن قرار دهید که در نزدیکی پنجره باز قرار دارد و نور خورشید را به اندازه کافی دریافت می کند یا در صورت عدم وجود پنجره نزدیک بخاری قرار دهید. یا اینکه آن ها را در خارج از خانه و روی یک ریسمان لباس آویزان کنید.

همه چیز در مورد بهداشت حوله حمام

7- برای بهداشت حوله، آن را با دیگران به اشتراک نگذارید

برای رعایت بهداشت حوله باید از به اشتراک گذاشتن یک حوله با خواهر و برادر یا والدین خودداری شود؛ زیرا باکتری های موجود در پوست شما می توانند به پوست شخص دیگری منتقل شوند و بالعکس. همیشه از حوله جداگانه خود استفاده کنید.

پیشنهاد خرید:  کرم بدن سینره

نکاتی در مورد نگهداری حوله های کرکی و نو

از این نکات استفاده کنید تا حوله های تازه شسته شده برای روزها ظاهر و بوی تازه داشته باشند.

با حوله های مرطوب به درستی برخورد کنید:

  • حوله های مرطوب را بلافاصله پس از هر بار استفاده با پهن کردن آن ها روی میله حوله ای خشک کنید تا با حوله ها یا لباس های دیگر تداخل نداشته باشند. با این کار جریان هوا به حوله به حداکثر می رسد و زمان خشک شدن تسریع می شود.
  • هرگز حوله های مرطوب را در کشو یا کمد ملحفه قرار ندهید. این می تواند باعث تشکیل کپک شود.

بوی کپک را از حوله ها برطرف کنید:

  • این کار را از طریق شستشو بدون مواد شوینده یا سفید کننده انجام دهید. قبل از شروع یک فنجان سرکه سفید مقطر به درام دستگاه اضافه کنید.
  • اگر حوله ها هنوز بوی خاک رس دارند، آن ها را بدون شوینده یا سفید کننده با یک و نیم فنجان جوش شیرین قبل از خشک شدن در هوا یا دستگاه بشویید.
  • از دو قاشق غذاخوری تا یک دوم فنجان سفید کننده اکسیژن (به عنوان مثال ، OxyClean) را در یک وان با یک گالن آب رقیق کنید (گرم برای حوله های سفید / روشن یا گرم برای حوله های تیره). حوله های نرم شده را به محلول اضافه کنید و اجازه دهید 30 دقیقه یا یک شب خیس بخورد. حوله های خیس خورده را با مواد شوینده شستشو دهید. سپس آن ها را در جریان هوای آزاد خشک کنید.

نحوه رعایت بهداشت حوله بچه

کودک شما حساس ترین پوست را دارد، به همین دلیل والدین باید مراقب محصولات تمیز کننده، تازه و ایمن حوله و لباس کودک باشند. نادیده گرفتن مراقبت های مناسب از شستشو می تواند منجر به جوش های پوستی و سایر بیماری ها شود که می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت کودک تأثیر بگذارد. به همین دلیل والدین باید در مورد نحوه تمیز کردن وسایل شخصی نوزادان خود محتاط باشند. در ادامه نکات لازم برای بهداشت حوله بچه آورده شده است:

1- لباس و حوله نوزادان را از لباس بزرگسالان جدا کنید

یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که اکثر والدین مرتکب می شوند، شستن لباس نوزادان به همراه لباس بزرگسالان است. زیرا رایحه و کثیفی موجود در حوله بزرگسالان ممکن است در حوله نوزادان بچسبد. بویژه اگر از عطرهای قوی استفاده می کنید باعث بو گرفتن لباس نوزادان می شود.

بیشتر بخوانید: آیا واقعاً می توانیم سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید؟

علاوه بر این، این باعث آسیب بیشتر به حوله نوزادان، به ویژه حوله های با الیاف طبیعی که از پارچه با کیفیت بالا استفاده می کنند، می شود. پارچه زبری که اغلب در حوله بزرگسالان استفاده می شود باعث می شود حوله نوزادان نرمی و قدرت جذب خود را از دست بدهد. به همین دلیل هنگام شستن حوله بچه، آن را با حوله بزرگسال مخلوط نکنید.

نحوه رعایت بهداشت حوله بچه

2- برای شستن حوله‌های بد بو از سرکه استفاده کنید

اگر نتوانید حوله بچه را از طریق تابش مستقیم خورشید به درستی خشک کنید، حوله ها بدبو می شوند. با این حال، یک روش وجود دارد که می توانید بوی حوله های نوزاد را از بین ببرید. این کار را می توان با شستن حوله در یک چرخه گرم با 1 فنجان سرکه اضافه شده به بار انجام داد.

پس از هر بار استفاده، اطمینان حاصل کنید که حوله در هوا خشک شده است تا از ایجاد کپک جلوگیری کنید. هنگامی که حوله های کودک سه بار استفاده شد، باید آن را بشویید.

سخن آخر

همانطور که می‌دانید دیگر نیازی به گفتن نیست که اگر از یک حوله کثیف برای خشک کردن بدن خود استفاده می کنید و بهداشت حوله را رعایت نمی کنید، تمام تلاش شما برای تمیز نگه داشتن خود بی فایده است؛ به همین دلیل محققان برای جلوگیری از عفونت، شستشوی مکرر و رعایت بهداشت حوله ها را پیشنهاد می دهند. به علاوه شما می‌توانید با خرید انواع محصولات مراقبت از پوست نظیر شامپو بدن، اسپری بدن و… تمیزی و لطافت پوست بدن خود را چندین برابر کنید.

از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله داروهلپ بودید از شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *