مجله

بهترین زمان مصرف پروتئین وی برای ورزشکاران چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف پروتئین وی برای ورزشکاران چه زمانی است؟

مکمل پروتئین وی جهت تقویت میزان پروتئین و بالا بردن استقامت در بدنسازی استفاده می شود. امروزه مکمل های گوناگونی از جمله مکمل ورزشی و مکمل بدنسازی متفاوتی در بازار وجود دارند که هر یک از آن ها خواص منحصر به فردی دارند. فیتنس و فعالیت در این حوزه نیازمند مصرف برخی مکمل ها می باشد که مکمل پروتئین وی نیز یکی از آن ها می باشد. در ادامه با داروخانه آنلاین (داروهلپ) همراه باشید تا به اطلاعاتی جامع و مفید در این باره دست یابید.

مکمل پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی یکی از مهم ترین پروتئین های مصرفی بسیاری از ورزشکاران می باشد. بدنسازی و فیتنس یکی از رشته های مطرح ورزشی می باشد که فعالیت در این حوزه نیازمند مصرف مکمل های گوناگون از جمله پروتئین وی می باشد. اینکه چه زمانی از مکمل پروتئین وی استفاده کنید تا از حداکثر بازدهی و انرژی برخوردار شوید، بسیار مهم می باشد. افرادی که در زمینه بدنسازی فعالیت می کنند، از مکمل ورزشی و مکمل بدنسازی مناسبی استفاده می کنند تا بدن آن ها رشد کرده و به تناسب اندام مورد نظر خودشان برسند.

امروزه مکمل های بسیاری در بازار وجود دارند که تشخیص مفید بودن و اصل بودن آن ها امر بسیار مهمی است. فیتنس و تناسب اندام نیاز به تمرکز و کسب انرژی بالا دارد و باید به این موضوع توجه کرد. حتی میزان غذای ورزشکاران حرفه ای و نوع خوراک آن ها نیز با سایر افراد متفاوت می باشد. اصلی ترین منشا پروتئین وی مربوط به شیر می باشد. در واقع مکمل پروتئین وی ناشی از مشتقات لبنیات سنتی به خصوص پنیر می باشد. لایه موجود روی ظرف پنیر که مزه شوری دارد، همان مکمل پروتئین وی می باشد.

البته پروتئین وی پس از فیلتراسیون و ایجاد تغییرات از جمله خشک کردن و اضافه نمودن برخی اسانس های خاص وارد بازار مصرف می شوند. قابل ذکر است که هر چقدر میزان فیلتراسیون پروتئین وی بالاتر باشد، میزان خلوص این ماده نیز بیشتر خواهد بود و اثر بیشتری خواهد داشت. در تهیه مکمل پروتئین وی از مواد کنسانتره خاصی استفاده می شود و میزان قند طبیعی یا همان لاکتوز شیر را کم می کنند تا ماده مورد نظر به صورت خالص در بیاید. البته قابل ذکر است که مکمل پروتئین وی خواص متعددی برای ورزشکاران دارد و ماده اصلی جهت تمرینات بدنسازی می باشد.

مکمل پروتئین وی چیست؟

نقش اصلی پروتئین وی در بدن، افزایش استقامت بدن و تراکم توده عضلات می باشد. مصرف این پروتئین باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شده و موجب لاغری و چربی سوزی ورزشکاران نیز می شود. مواد اصلی تشکیل دهنده این پروتئین شامل شیر و آب پنیر می باشد که با ایجاد برخی تغییرات در ساختار آن، به صورت پودر در داروخانه ها و مراکز معتبر به فروش می رسد. ورزشکاران حرفه ای که به صورت مستمر به فعالیت می پردازند، جهت عضله سازی و افزایش قدرت بدنی خودشان از پروتئین وی استفاده می کنند. البته گفتنی است که مصرف بیش از اندازه این پروتئین برخی مشکلات را برای مصرف کنندگان ایجاد می کند. در ذیل به برخی نکات مهم در مورد نوع و میزان مصرف پروتئین وی اشاره کرده و توضیحات مربوطه را خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: چرا مکمل بدنسازی را باید اورجینال خریداری کرد؟

زمان مصرف پروتئین وی

در این بخش به زمان مناسب مصرف پروتئین وی پرداخته و به برخی سوالات مطرح شده در این حوزه پاسخ می دهیم:

  • در حین تمرین و 45 دقیقه پس از تمرین
  • قبل از تمرین
  • پس از بیدار شدن از خواب و مصرف سریع
  • قبل از خوابیدن

هر یک از زمان هایی که در بالا ذکر کردیم، برای استفاده از پروتئین وی مناسب می باشد، البته این زمان ها متناسب با شرایط و وضعیت کلی شما در نظر گرفته می شود. یکی از بهترین زمان ها جهت مصرف مکمل پروتئین وی در حین تمرین و به صورت فوری و یا نهایتا 45 دقیقه بعد از تمرین می باشد. این زمان یکی از بهترین زمان های مصرف پروتئین وی می باشد.

در حین تمرین رگ های بدن،دچار پارگی های بسیار ریزی می شود که عضلات بدن جهت ترمیم این پارگی نیاز به پروتئین دارد. با دریافت پروتئین مناسب در حین تمرینات سنگین یا بعد از تمرین، بدن ورزشکار قوی شده و برای تمرینات و فعالیت های سنگین تر خود را آماده می کند. البته قابل ذکر است که هر چقدر مدت زمان مصرف این پروتئین بعد از تمرین کمتر باشد، به همان اندازه تاثیر مثبت بیشتری بر روی بدن شما خواهد داشت. قبل از تمرین نیز می توانید از این مکل استفاده نمایید.

اگر شما نیم تا یک ساعت مانده به آغاز تمرین از این پروتئین مصرف کنید، بدن شما اسیدهای آمینه لازم جهت بازسازی و ترمیم عضلات را دریافت می کند. با شروع تمرینات سنگین بدنسازی، پروتئین های داخلی بدن شکسته می شوند که برای جایگزین کردن آن ها نیاز به مصرف پروتئین وی می باشد.

بیشتر بخوانید: مصرف بیش از حد مکمل انرژی زا چه عوارضی دارد؟

نکات مهم درباره زمان مصرف مکمل پروتئین وی

این نکات شامل موارد زیر می باشند:

  • توجه به سن و میزان فعالیت شما
  • دقت به میزان دریافت میزان پروتئین روزانه
  • زمان مصرف مناسب با هر شخص متفاوت می تواند باشد.

با مصرف این پروتئین قبل از تمرین، عملیات بازسازی عضلات بهتر صورت می گیرد و موجب افزایش حجم نیز خواهد شد. شما می توانید بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب نیز از این مکمل استفاده نمایید. بعد از مدتی استراحت و خواب عمیق، بدن انسان به خصوص عضلات اصلی بدن خالی از پروتئین می شوند و برای بازسازی این عقب ماندگی در بدن، بهتر است که از مکمل پروتئین وی استفاده شود. شما می توانید قبل از خواب نیز از این پروتئین استفاده نمایید. دلیل آن نیز به علت کمبود پروتئین در بدن می باشد.

البته یک تفاوت در بین دو زمان مصرف، بعد از بیدار شدن و قبل از خواب وجود دارد. بهتر است قبل از خواب از یک مکمل همراه در کنار پروتئین وی استفاده کنید تا عملیات جذب پروتئین به صورت صحیح صورت بگیرد و عضلات بدن انرژی لازم را دریافت کنند. این چهار زمان گفته شده به ترتیب بوده و لازم به ذکر است که نوع و میزان مصرف پروتئین برای بدنسازان متناسب با شخص می باشد. بدنسازی رشته ای است که باید پروتئین و انرژی لازم جهت فعالیت هم به صورت غذایی و هم به صورت دارویی توسط بدن دریافت شود و دریافت این مقدار انرژی متناسب با سن، نوع فعالیت، وزن و شرایط کلی فرد دارد. البته توصیه می شود که بدنسازان در طول روز به میزان 20 الی 30 گرم پروتئین دریافت نمایند.

بیشتر بخوانید: چند دلیل برای عدم استفاده از مکمل بدنسازی برای کودکان

مزایای استفاده از مکمل پروتئین وی

در این بخش به مزایای مصرف این پروتئین پرداخته و توضیحاتی را در این خصوص می دهیم:

  • کمک به کاهش وزن
  • دارای ترکیبات ضد سرطان و مفید برای بدن
  • کاهش کلسترول بد به میزان بالا
  • کاهش فشار خون و بیماری های قلبی
  • تامین انرژی و پروتئین برای بدن
  • کمک به افزایش توده عضلانی در بدن

پروتئین وی مزایای بسیاری دارد که در این قسمت به آن ها می پردازیم. اولین مزیت این پروتئین کاهش وزن می باشد. با مصرف این ماده، احساس کم اشتها بودن به شما دست خواهد داد و با مصرف کم مواد غذایی سریع تر لاغر می شوید. افراد چاق بایستی خود را لاغر نموده و سپس به تمرینات حرفه ای ورزشی بپردازند. چربی سوزی یکی از اصلی ترین خواص این مکمل محسوب می شود. بر طبق تحقیقات مواد و ساختار داخلی این پروتئین به گونه ای است که ضد سرطان می باشد و برای بدن مفید می باشد. همچنین کلسترول بد موجود در بدن را به شدت کاهش می دهد که برای عضله سازی و تقویت بدن بسیار مهم می باشد.

مزایای استفاده از مکمل پروتئین وی

با مصرف این مکمل به راحتی انرژی مورد نیاز برای فعالیت های مختلف فیتنس را دریافت کرده و همیشه سر حال و پر انرژی باشید. مواد به کار رفته در مکمل مکمل پروتئین وی باعث می شود که پروتئین ها و اسید آمینه به سرعت از طریق خون به بدن جذب شده و موجب مقاومت بدن و افزایش انرژی شما شود. در حین ورزش و فعالیت های سنگین، بدن دچار کمبود انرژی و پروتئین شده و برای رفع این مشکل، مصرف این مکمل ورزشی توصیه می شود. البته گفتنی است که مصرف بیش از اندازه این ماده برای سلامتی نیز مضر می باشد و عوارض جدی بر بدن شما خواهد گذاشت. لازم به ذکر است که برخی از افراد به شیر حساسیت نشان داده که باید به این موضوع دقت کنند. چنین افرادی به مکمل های تشکیل شده از شیر نیز حساس خواهند بود. عوارض مربوط به مصرف بیش از حد این ماده شامل شکم درد، سردرد و خستگی و کم اشتهایی می باشد.

پیشنهاد خرید: مکمل پروتئین وی 

سخن آخر

همانطور که در این مطلب از مجله داروهلپ نیز گفته شد بهتر است قبل از مصرف پروتئین وی، راهنمایی های لازم در این خصوص را از یک کارشناس تغذیه با مربی ورزشی دریافت کنید. سعی کنید به میزان کافی و بر اساس برنامه غذایی و ورزشی که کارشناس مربوطه متناسب با شما نوشته است، پروتئین مورد نظر را مصرف نمایید تا دچار مشکلات نشوید. همچنین یک توصیه داریم و آن این است که قبل از اقدام به خرید مکمل پروتئین وی و مصرف این مکمل، تحقیقات لازم در مورد نوع مصرف و اصل بودن آن را انجام داده و حتما سعی کنید از مراکز معتبر مثل داروخانه ها اقدام به خرید مکمل بدنسازی مختلف نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *