اخبار سلامت, مجله

کمک ماست به پیشگیری از چاقی و دیابت

ماست و پیشگیری از چاقی

مطالعه‌ای که اخیرا در Frontiers in Nutrition منتشر شده است، نقش ماست را به عنوان یک غذای مغذی در پیشگیری و مدیریت دیابت و چاقی مورد بحث قرار داد.

دیابت یک بیماری مزمن غیرواگیر است که مشخصه آن بالا بودن مداوم سطح گلوکز خون است. در برخی موارد، دیابت ممکن است به دلیل سبک زندگی ناسالم، از جمله رژیم غذایی ناکافی و عدم فعالیت بدنی ایجاد شود. بنابراین، چاقی یک عامل خطر اصلی برای شروع دیابت در نظر گرفته می‌شود. بد نیست بدانید که شیوع چاقی و دیابت در سراسر جهان به طور تصاعدی در حال افزایش است.

پیشگیری از دیابت با ماست

فواید ماست برای سلامتی

ماست یک محصول لبنی تخمیر شده کم کالری است که نسبت متعادلی از پروتئین‌ها، مواد مغذی ضروری و همچنین طیف وسیعی از باکتری‌های مفید را در خود دارد. در واقع، مصرف 100 گرم ماست در روز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم با 2000 کیلوکالری، می‌تواند 5 درصد رژیم غذایی را بهبود ببخشد.

چندین مطالعه تغذیه‌ای نشان داده‌اند که مصرف ماست با کاهش خطر چاقی، دیابت، پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است. همچنین نشان داده شده است که ماست سلامت دستگاه گوارش و عملکرد مناسب سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد.

پیشنهاد خرید: خرید قرص لاغری

ماست و کنترل دیابت

ماست به دلیل داشتن پروتئین، کلسیم، منیزیم و ویتامین D و همچنین بار گلیسمی پایین می‌تواند به کنترل دیابت کمک کند. علاوه بر این، برخی از اسیدهای چرب اشباع موجود در ماست، مانند اسیدهای پنتادکانوئیک و هپتادکانوئیک، با کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط هستند. در این زمینه، مطالعات قبلی پیش‌بینی کرده‌اند که مصرف روزانه 50 گرم ماست می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را تا 7 درصد کاهش دهد.

ماست ساده یا طبیعی دارای شاخص گلیسمی پایین تری نسبت به ماست شیرین است که می تواند به دلیل نسبت پروتئین به کربوهیدرات بالاتر در ماست ساده باشد. فرآیند تخمیر درگیر در تولید ماست می تواند فراهمی زیستی کربوهیدرات را با تبدیل به اسیدهای آلی و پلی ساکاریدها کاهش دهد.

در این مطالعه نشان داده شده است که باکتری‌های مفید موجود در ماست باعث بهبود پروفایل چربی خون، کاهش سطح کلسترول و افزایش وضعیت آنتی اکسیدانی در بیماران دیابتی می شود. علاوه بر این، اسیدهای آلی موجود در ماست، مانند اسید لاکتیک، می‌توانند سطح گلوکز خون و انسولینمی را پس از غذا کاهش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *