مجله

زدن چند ماسک در مقابله با ویروس دلتا موثر است؟

زدن چند ماسک در مقابله با ویروس دلتا موثر است؟

قطعا تا الان اسم ویروس دلتا یا کرونای هندی به گوشتان خورده است ولی شاید تفاوتش را با کرونای معمولی ندانید. خبرها حاکی از آن است که این اپیدمی کرونا بسیار مسری تر از سایر واریانت های پیشین است. به طوری که حتی با زدن ماسک، احتمال انتقال بیماری کم نمی شود. اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟ برای مشاهده پاسخ این سوال تا آخر مطلب همراه ما باشید.

یکی از بهترین راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس در اپیدمی کرونا، استفاده از ماسک است. پژوهش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری (CDC) نشان می دهد که در صورت این که هم فرد آلوده و هم نا آلوده از ماسک های جراحی محکم و فیت چهره و با ترکیبی از یک ماسک پارچه ای و جراحی (زدن دو ماسک) استفاده کنند؛ انتقال ویروس دلتا می تواند تا 95 درصد کاهش یابد. در ادامه با داروخانه آنلاین (داروهلپ) همراه باشید تا به اطلاعاتی جامع و مفید در این باره دست یابید.

ویژگی‌های انتخاب ماسک

هنگام انتخاب یک ماسک، گزینه های بسیاری وجود دارد:

  • ماسکی که 2 یا بیشتر از 2 لایه پارچه قابل شستشو و قابل تنفس داشته باشد.
  • بینی و دهان را کاملا بپوشاند.
  • محکم بر کناره های چهره تان جای گیرد و شکافی نداشته باشد.
  • یک نگهدارنده بینی داشته باشد تا از نشت هوا از بالای ماسک جلوگیری کند.
  • ماسکی را انتخاب نکنید که برای کارکنان مراقبت های بهداشتی در نظر گرفته شده است (N95)؛ از پارچه ای ساخته شده که نفس کشیدن را دشوار می کند و یا دارای دریچه بازدم یا دریچه هواست که به ذره های ویروس اجازه نفوذ می دهد.
  • ماسک را اشتباه استفاده نکنید و آن را پیرامون گردن، زیر بینی، زیر چانه، روی بازو، آویزان از گوش و روی پیشانی قرار ندهید.
  • ماسکی را انتخاب کنید که برای کودکان ساخته شده؛ تا اطمینان بدست آورید که به درستی بر چهره کودک جای می گیرد.
  • بر چهره کودک کمتر از دو سال، ماسک نگذارید.
  • بررسی کنید تا مطمئن شوید که ماسک، کاملا روی بینی و دهان و زیر چانه قرار دارد و هیچ شکافی در پیرامون کناره ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: چه عواملی باعث انتقال ویروس اومیکرون می‌شود؟

آیا فقط ماسک در پیشگیری از ابتلا به ویروس دلتا موثر است؟

در کرونای نوع دلتا سردرد و گلو درد خیلی نسبت به کرونای معمولی شایع تر شده و برعکس کرونای معمولی سرفه کمتر شده است. پس اگر سرفه کم می کنید دلیل بر این نیست که کرونا ندارید. در کرونای نوع دلتا مثل قبل حس بویایی به شدت از بین نمی رود؛ نه این که هیچ تاثیری روی بویایی نداشته باشد اما این اپیدمی کرونا، درگیری کمتری را روی حس بویایی ایجاد می کند. هر چه قدر سرفه در کرونای دلتا کم می شود؛ در عوض آبریزش بینی افزایش پیدا می کند. پس آبریزش بینی می تواند یکی از علائم شایع کرونای دلتا باشد. در ضمن سازمان جهانی بهداشت یا who اعلام کرده که برای جلوگیری از ابتلا به ویروس دلتا، زدن دو ماسک بر روی صورت الزامی است و با وجود دو ماسک هم احتمال عدم ابتلا به بیماری به صفر نخواهد رسید. متاسفانه هنوز هم نزدن ماسک، احتمال ابتلا به بیماری را بسیار بالا خواهد برد.

آیا فقط ماسک در پیشگیری از ابتلا به ویروس دلتا موثر است؟

آیا به یاد می آورید که قبلا گفته می شد؛ کرونای معمولی افراد مسن را بیشتر درگیر می کند؟ اما این کرونای دلتای لعنتی، حالا بیشتر جوانان را درگیر می کند. در حقیقت نسبت به کرونای معمولی، درصد ابتلای جوانان بیشتر شده است. پس جوانان باید بیشتر حواسشان را جمع کنند. توجه کنید که اگر کرونای دلتا گرفته باشید؛ خیلی سریع تر علائمش را مشاهده می کنید. یعنی حدود سه روز اول متوجه علائمش می شوید. در حالی که حدود یک هفته طول می کشد تا علائم کرونای معمولی را مشاهده کنید. در عین حال پروتکل ها را مثل زدن دو ماسک، فاصله 2 متری با دیگران و… را رعایت کنید.

بیشتر بخوانید: تأثیر داروی ناپروکسن بر کرونا چیست؟

علائم هشدار در اپیدمی کرونای دلتا

هر کدام از علائم ذکر شده در بالا را جدی گرفته و با پزشکتان در میان بگذارید تا اگر نیاز بود دارو ها را برایتان شروع کند. اما چند علامت است که نشانه خطر بوده و نیاز حتمی به مراجعه دارند.

  • تب طولانی مدت بیشتر از دو- سه روز
  • تنگی نفس و سرفه زیاد
  • بدن درد شدید
  • بی اشتهایی شدید
  • اکسیژن زیر 94 درصد
  • ضعف و بی حالی زیاد
  • کاهش سطح هوشیاری
  • خواب آلودگی زیاد
  • افزایش تعداد تنفس
  • درد در قفسه سینه
  • بدتر شدن علائم در اواسط بیماری

برای خرید شربت برون کلد هلث اید کلیک کنید.

اپیدمی کرونا دلتا در کودکان و زدن ماسک

سرعت انتقال در اپیدمی کرونا دلتا، خیلی زیاد است و همین موضوع باعث شده که میزان ابتلای کودکان بیش تر از موج های قبلی باشد. البته شواهدی مبنی بر این که کودکان نسبت به جهش های قبلی به صورت شدید تر به ویروس دلتا مبتلا خواهند شد؛ وجود ندارد و در کل اغلب کودکان بدون علامت یا خفیف مبتلا می شوند. اما احتمال این که کودک درگیری شدید و نیاز به بستری پیدا کند؛ وجود دارد. پس این که فکر کنیم کودک به کرونا مبتلا نمی شود و علائم مربوط به سرماخوردگی است؛ اشتباهی است که والدین می توانند به آن دچار شوند. اگر یکی از اعضای خانواده به کرونا مبتلا شد، نباید کودک را به منزل دیگری فرستاد. کودکان بیشتر از بزرگسالان می توانند ناقلین بی علامت باشند.حتما به کودکانتان نحوه درست ماسک زدن را یاد دهید. آن ها را به مکان های شلوغ نبرید و مراقب سلامتی خودتان و بقیه باشید.

جلوگیری از ابتلا به اپیدمی کرونا در کنار زدن ماسک

ویروس هندی قدرت سرایت فوق العاده ای دارد. این توصیه ها را جدی بگیرید:

  1. قدرت انتقال ویروس هندی چندین برابر ویروس انگلیسی است. تاجایی که می توانید در خانه بمانید. دورهمی ها را حتما لغو کنید.
  2. فقط کافی است در عرض چند ثانیه در برابر تنفس کسی قرار بگیرید که آلوده به ویروس اپیدمی کرونا دلتا است. بنابراین از دست دادن به صورت مشت و بازو خودداری کنید.
  3. توانایی سیستم ایمنی خود را با خوردن میوه سبزی تازه، دمنوش های گیاهی و داروهای تقویت کننده ای مثل ویتامین سی و زینک، بالا ببرید تا در صورت ورود ویروس، بدنتان توانایی مقاومت داشته و پیروز شود. از دو ماسک استفاده کنید. با وجود ماسک فاصله یک و نیم تا 2 متری را حتما رعایت کنید.
  4. باید در محیط های سربسته، پنجره های محیط را باز گذاشته و سعی کنید اتاق تهویه مناسبی داشته باشد.
  5. در آسانسور حرف نزنید. بیشتر از 2 نفر سوار نشوند. آسانسور از جمله محیط های پر ریسکی است که شرایط لازم برای انتقال ویروس کرونا در آن فراهم است.

با بروز اولین علائم، به پزشک مراجعه و درمان خود را شروع کنید. خیلی ها به دلیل دیر مراجعه کردن به پزشک فوت کرده اند. با مشورت پزشکتان از برخی روش ها و داروهای تایید شده طب سنتی (مثل بخور) می توانید. سعی کنید تغذیه مناسبی داشته باشید تا پروتئین ویتامین های کافی به بدنتان برسد و تا بعد از 21 روز از بهبودی از قرنطینه خارج نشوید.

بیشتر بخوانید: مراقبت‌های بعد از تزریق واکسن کرونا

جلوگیری از ابتلا به اپیدمی کرونا در کنار زدن ماسک

ایمنی در برابر ویروس دلتا با واکسن و ماسک

واکسن ها علیه این جهش موثرند. البته تک دوزشون خیر اما دو دوز بلی. تحقیقی که روی واکسن های فایزر و آسترازنکا انجام شده این است که تک دوز حدود 33 درصد و دو دوز کامل، بالای 90 درصد، از ابتلا به بیماری شدید جلوگیری می کند. افرادی که دو دوز واکسن را زده اند ممکن است به کرونای دلتا مبتلا شوند اما به احتمال خیلی زیاد، شدت بیماری خفیف خواهد بود. با این حال افرادی که واکسن زده اند می توانند ناقل باشند و بیماری را به افرادی که واکسن نزده اند؛ انتقال دهند. در نتیجه کار واکسن جلوگیری از مرگ و میر و بیماری شدید است.

یعنی بعد از زدن واکسن، باز هم امکان ابتلا وجود دارد (اگر رعایت نکنید) اما به احتمال زیاد این ابتلا شدید نخواهد بود. تحقیقات واکسن روی واریانت های قبلی مثل واریانت آلفا نشان داده که واکسن صد در صد از بیماری شدید و مرگ و میر جلوگیری می کند اما این احتمال، شاید برای اپیدمی کرونا دلتا صادق نباشد و درصد از 100 پایین تر آمده باشد. این صد درصد صفر نشده، پس عقلانی است که واکسن بزنیم. کشورهایی که تعداد زیادی از افراد جامعه خودشان را واکسینه کرده اند؛ با حضور واریانت تعداد مبتلای بالایی را گزارش کرده اند اما فوتی هایشان بسیار کمتر بوده است.

سخن آخر

همانطور که در این مطلب از مجله داروهلپ مطالعه کردید کرونا ویروس از بیست سال پیش در دنیا وجود داشته و به مرور جهش پیدا کرده تا تبدیل به اپیدمی کرونا شده است. جهش ویروس حتمی است و تا زمانی که میزبانی (بدن موجود زنده)، برای پذیرایی مهیا باشد؛ ویروس زنده خواهد ماند. زمزمه هایی از کرونا لاندا نیز به گوش می رسد و این جهش نیز دور از تصور نیست. بسیاری از کشور ها هم تزریق دوز سوم واکسن را برای جلوگیری و افزایش ایمنی، شروع کرده و یا خواهند کرد. مودرنا و فایزر از 20 سپتامبر به عنوان بوستر (دوز سوم) در ایالات متحده آغاز می شود.

پس حتی اگر واکسن ها در برابر واریانت های مختلف تاثیر کمی داشته باشند، اما بی تاثیر هم نیستند. حتی اگر تاثیر کم شده باشد ولی باز هم داشتن یک اسلحه بیشتر یا پوشش مناسب تر در میدان جنگ شرط عقل است و شما را محافظت بیشتری می کند. هم اکنون بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری، رعایت پروتکل ها، استفاده از انواع مکمل دارویی – غذایی‎ و واکسینه شدن بیش از 70 درصد جامعه است. واکسن بزنید و از خودتان در برابر بستری شدن محافظت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *