مجله

فواید و عوارض قرص آسنترا چیست؟

فواید و عوارض قرص آسنترا چیست؟

افسردگی و استرس و اضطراب از جمله بیماری های شایع روحی در جهان محسوب می شوند که متاسفانه افراد بسیار زیادی را به خود درگیر کرده اند. برای درمان افسردگی و استرس و اضطراب نیاز به مصرف یک سری از داروها می باشد. آسنترا یکی از انواع داروهایی است که به عنوان داروهای ضد افسردگی شناخته می شود. این دارو با ایجاد تعادل شیمیایی در مغز، نقش موثری در بهبود شرایط جسمی و روحی دارد.

این قرص در حال حاضر توسط پزشکان مختلفی تجویز می‌شود و می تواند برای درمان افسردگی و استرس و اضطراب استفاده شود. اما با این حال برخی از افراد در رابطه با فواید و مضرات مصرف این قرص اطلاعات کافی ندارند. به همین خاطر در ادامه این مقاله از داروخانه آنلاین (داروهلپ) قصد داریم بیشتر در رابطه با قرص آسنترا و فواید و عوارض آن صحبت کنیم. در نظر داشته باشید آسنترا یک مکمل دارویی – غذایی‎ نیست، بلکه خود یک دارویی است که نیاز به تجویز و نسخه دارد.

قرص آسنترا چیست؟

امروزه، بسیاری از مردم جهان درگیر افسردگی می باشند. اگرچه شدت افسردگی در افراد مختلف متفاوت است؛ اما به هر حال این بیماری گریبان بسیاری از مردم را گرفته است. قرص آسنترا به عنوان یکی از قرص هایی است که برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. این قرص به واسطه داشتن ترکیبات مختلف، نقش موثری در درمان افسردگی و استرس دارد.

این قرص در واقع، تداخلاتی که در واسطه های شیمیایی مغز به وجود آمده اند را درمان می کند. سروتونین از جمله واسطه های شیمیایی در مغز است که اگر به درستی ترشح نشود، می تواند باعث ایجاد بیماری و استرس گردد.

این قرص با ایجاد تعادل میان واسطه های شیمیایی در مغز، در پیشگیری از افسردگی و استرس و اضطراب شدید موثر می باشد. اگرچه این دارو جزء داروهای شیمیایی می باشد، اما توسط بسیاری از پزشکان مورد تجویز قرار می گیرد. قرص آسنترا با نام سرترالین نیز شناخته می شود و در دو نوع 50 و 100 به فروش می رود.

بیشتر بخوانید: چگونه از افسردگی های روزانه خلاص شویم؟

فواید مصرف قرص آسنترا

قرص آسنترا فواید بی شماری برای بدن دارد. به همین خاطر توسط بسیاری از پزشکان متخصص تجویز می شود و می تواند مورد استفاده قرار گیرد. فواید متنوعی برای قرص آسنترا وجود دارند که اگر از آن ها مطلع باشید، در صورت تجویز پزشک از این قرص استفاده می کنید.

اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که این قرص باید مطابق با نظر پزشک مورد استفاده قرار گیرد. از مصرف قرص آسنترا بدون مشورت پزشک و به صورت سرخود جدا خودداری کنید. زیرا عوارض جانبی بسیار زیادی برای این قرص به وجود خواهد آمد. طبق اطلاعات موجود، این قرص به واسطه ایجاد تعادل میان فاکتورهای شیمیایی در مغز، دارای فواید زیر می باشد.

  • کمک به درمان افسردگی
  • موثر در درمان حملات پانیک
  • کمک به کاهش ترس و استرس
  • کمک به درمان اختلال اضطراب
  • موثر در درمان وسواس
  • کمک به درمان نوسانات خلق و خو
  • کمک به درمان زودانزالی در آقایان
  • موثر در بهبود بیش فعالی
  • کمک به درمان بی اشتهایی عصبی
  • کمک به درمان پر خوری عصبی
  • موثر در کاهش تکانه های جنسی

بیشتر بخوانید: معرفی قرص مود پلاس نوتراکس

فواید مصرف قرص آسنترا 

عوارص مصرف قرص آسنترا

حتی اگر یک شرکت داروساز عنوان کند که یک دارو بدون هیچ عارضه جانبی قابل مصرف است، حرف آن را باور نکنید. به هر حال هر یک از قرص ها و داروها، دارای عوارض جانبی خاصی می باشند. البته گاهی این عوارض جانبی به ندرت اتفاق می افتند و یا فقط در افرادی که از داروهای خاص استفاده می کنند و یا دارای بیماری های خاصی می باشند، رخ می دهند.

قرص آسنترا از جمله قرص هایی است که به منظور رفع افسردگی و استرس مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که قصد مصرف این قرص را دارید، بهتر است که ابتدا با عوارض جانبی این قرص آشنا شوید. از این رو در ادامه به عوارض مصرف آسنترا اشاره می کنیم.

  • قرص آسنترا می تواند در مواردی باعث ایجاد خطر خونریزی شود. از این رو توصیه می شود که افرادی که از قرص های ضد انعقاد و رقیق کننده خون استفاده می کنند، برای مصرف این قرص با پزشک مشورت کنند.
  • برخی از افراد پس از مصرف این قرص شاهد واکنش های آلرژیک می شوند. در صورت تشدید این واکنش ها، لازم است که با پزشک متخصص مشورت شود. از جمله واکنش های آلرژیکی که برای قرص آسنترا وجود دارند می توان به کهیرها، تاول، خارش، قرمزی، لایه برداری پوست، تب، تنگی نفس و … اشاره کرد.
  • برخی از افراد در اثر مصرف این دارو شاهد بدتر شدن علائم خودشان می باشند. در صورت شدیدتر شدن علائم بیماری خودتان مانند استرس، اضطراب، آشفتگی، پرخاشگری و … از ادامه مصرف این قرص خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: آرامبخش ضد اضطراب و ضد افسردگی مناسب است؟

نحوه مصرف آسنترا چگونه است؟

قرص آسنترا از جمله قرص های شیمیایی است که اصلا نباید بدون تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرد. این قرص به واسطه ایجاد تعادل میان واسطه های شیمیایی در مغز، می تواند باعث بهبود شرایط جسمی و روحی گردد. از این رو مصرف کمتر از مقدار توصیه شده از این قرص، باعث کاهش اثربخشی آن می شود.

البته در صورتی که از قرص آسنترا بیش از مقدار تجویز شده توسط پزشک، مصرف کرد؛ باید منتظر بروز احساس اعتیاد در خود بود. به هر حال برای مصرف سرترالین بهتر است که با پزشک متخصص مشورت کنید و سپس اقدام به مصرف این قرص نمایید.

آیا آسنترا باعث چاقی و یا لاغری می شود؟

یکی از سوالاتی که برای افراد در هنگام مصرف قرص آسنترا پیش می آید این است که این قرص ضد افسردگی باعث چاقی یا لاغری می شود؟ برخی از مطالعات نشان می دهند که این قرص به واسطه داشتن خواص مختلف، می تواند باعث چاقی و یا لاغری شود. اما به هر حال این موضوع قطعی نیست.

برای اینکه دچار چاقی و یا اضافه وزن و یا لاغری و کاهش وزن نشوید، حتما در کنار مصرف قرص آسنترا برنامه ورزش مناسبی را دنبال کنید. این کار باعث می شود که از این عارضه جانبی قرص سرترالین پیشگیری کنید. البته در نهایت به شما توصیه می کنیم که اصلا نگران چاقی و یا لاغری خودتان در هنگام مصرف این قرص نباشید. زیرا این قرص به دلیل شرایط فعلی شما تجویز شده است و بدیهی است که شرایط روحی شما بسیار مهم تر از شرایط جسمی و چاقی و لاغری شما خواهد بود.

برای خرید قرص نوراپاد کلیک کنید.

تداخل های دارویی مشخص شده برای آسنترا

قرص آسنترا از جمله قرص هایی است که به منظور کاهش استرس و اضطراب و درمان افسردگی تجویز می شود. این قرص به دلیل خواص مختلفی که دارد، می تواند با برخی از داروها تداخل ایجاد کند. لازم است که حتما قبل از مصرف این دارو، در رابطه با تداخل هایی دارویی مشخص شده اطلاعات کافی داشته باشید تا هرگز سرترالین را همراه با داروهای مضر مصرف نکنید.

در ادامه لیست داروهایی که می توانند با قرص آسنترا تداخل ایجاد کنند را ذکر می کنیم. در نظر داشته باشید که می توان با تعیین زمان بندی مناسب برای مصرف داروهای زیر و این قرص ضد افسردگی، از هر دوی این داروها استفاده کرد. ولی هرگز بدون مشورت پزشک، داروهای ذکر شده در زیر را به همراه قرص سرترالین مصرف نکنید.

  • فنلزین “phenelzine”
  • لیتیوم “Lithium”
  • ترانیل سیپرومین “tranylcypromine”
  • ایزوکربوکسازید “isocarboxazid”
  • موکلوبماید “moclobemide”
  • پیموزید “Pimozide”
  • وارفارین “Warfarin”

در این موارد نباید از قرص آسنترا استفاده کنید!

موارد منع مصرف قرص آسنترا

موارد منع مصرف قرص آسنترا

برخی از افراد به دلیل شرایط جسمی که دارند مجاز به مصرف قرص آسنترا نمی باشند. در صورتی که این افراد این قرص را بدون در نظر گرفتن احتیاط های مصرف، مورد استفاده قرار دهند، قطعا شاهد یک سری عوارض جانبی شدیدی خواهند بود.

به همین خاطر توصیه می شود که حتما موارد منع مصرف این قرص را که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، در نظر داشته باشید و سپس در صورتی که دارای این شرایط نمی باشید، از این قرص استفاده کنید.

  • بیمارانی که دارای روان گسیختگی می باشند، مجاز به مصرف این قرص نیستند. زیر این قرص به احتمال زیاد علائم این بیماران را تشدید می کند.
  • افرادی که دارای سطح پایین سدیم در خون می باشند، مجاز به مصرف این قرص نیستند.
  • افراد زیر 18 سال، به جز افرادی که دارای اختلال وسواس می باشند، مجاز به مصرف این قرص نیستند.
  • افرادی که دارای مشکلات خونریزی هستند و یا اختلالات کبدی می باشند، باید با مشورت پزشک از این قرص استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: دلایل ترس در چند سال اول زندگی کودکان

سخن آخر

همانطور که در این مطلب از مجله داروهلپ مطالعه کردید قرص آسنترا فواید بی شماری برای بدن دارد. به همین خاطر توسط بسیاری از پزشکان متخصص تجویز می شود و می تواند مورد استفاده قرار گیرد. فواید متنوعی برای قرص آسنترا وجود دارند که اگر از آن ها مطلع باشید، در صورت تجویز پزشک از این قرص استفاده می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *