مجله, مقالات پزشکی و دارویی

چرا در دوران بارداری باید مکمل‌های دوران بارداری را جدی گرفت؟

چرا در دوران بارداری باید مکمل‌های دوران بارداری را جدی گرفت؟

دوران بارداری یکی از دوران های حساس زندگی بانوان محسوب می شود. زیرا در این دوران مادر باید تا حد زیادی به جنین کمک کند تا رشد مناسبی داشته باشد و سالم به دنیا بیاید. امروزه، اکثر مادران باردار به دنبال این هستند که کاری کنند نوزادی سالم داشته باشند. اما متاسفانه، برخی از والدین به دلیل تغذیه نامناسب از این نعمت محروم می شوند و مشکلات زیادی برای آن ها به وجود می آید.

تغذیه در دوران بارداری بسیار مهم است؛ اما به دلیل اینکه معمولا مادران باردار تغذیه مناسبی ندارند و یا بعضی از آن ها قادر به خوردن غذا نمی باشند، می توان به جای مصرف مواد غذایی مختلف، اقدام به مصرف مکمل بارداری کرد. مکمل های بارداری برای رفع کمبودهای مختلف در زمان بارداری مورد استفاده قرار می گیرند. اما چرا مصرف مکمل بارداری در دوران بارداری باید جدی گرفته شود؟ در ادامه با داروخانه آنلاین (داروهلپ) همراه باشید تا به اطلاعات جامعی در این باره دست یابید.

مادران باردار چرا باید مکمل بارداری مصرف کنند؟

حتما تا به حال در فیلم های مختلفی مشاهده کرده اید که به محض اینکه بانوان باردار می شوند، به داروخانه می روند و اقدام به خرید مولتی ویتامین ها و مکمل های مختص دوران بارداری می کنند. واقعیت این است که بدن بانوان باردار نیاز بیشتری به ویتامین ها و مواد معدنی دارد. به همین خاطر، لازم است که مادران باردار در دوران بارداری، حتما از مکمل های بارداری استفاده کنند.

دلیل های مختلفی وجود دارند که ایجاب می کنند مادران باردار در دوران بارداری از مکمل های تغذیه ای استفاده کنند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  • ویار دوران حاملگی و نخوردن غذا به مقدار کافی در دوران بارداری
  • کمبود مواد مغذی در بدن بانوان باردار از قبل از بارداری
  • نیاز بدن جنین به یک سری از ویتامین ها و مواد معدنی برای رشد
  • تغذیه جنین از مواد مغذی موجود در بدن مادران باردار و افزایش خطر کمبود این مواد در بدن مادر

بیشتر بخوانید: مراقبت های علمی سه ماه دوم بارداری

مادران باردار چرا باید مکمل بارداری مصرف کنند؟

مادران باردار، دو جسم در یک بدن هستند!

همه ما می دانیم که جنین در رحم مادران باردار رشد می کند و از بند ناف مادر، تغذیه می کند. زمانی که مواد مغذی مورد نیاز جنین در بدن مادر وجود داشته باشد، جنین همه این مواد مغذی را از طریق بند ناف به بدن خود جذب می کند. اما در صورتی که این مواد مغذی به اندازه کافی در بدن مادران باردار وجود نداشته باشند، احتمالا جنین با مشکل مواجه می شود. از طرف دیگر، مادر به دلیل کمبود یک سری از ویتامین ها و مواد معدنی دچار مشکل شده است.

بنابراین، مادران باردار به دلیل اینکه دو جسم در یک بدن هستند، باید به تغذیه خودشان توجه بیشتری داشته باشند. مصرف مکمل بارداری به افراد کمک می کند تا بتوانند در سریع ترین زمان ممکن، ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن جنین و بدن خودشان را تامین کنند.

پیشنهاد خرید: قرص ول وومن 

ویتامین ها در دوران بارداری و خطرات ناشی از کمبود آن ها

مادران باردار باید در دوران بارداری، به نیازهای خود و جنین خود توجه زیادی داشته باشند. تنها کاری که از دست مادران برای رشد بهتر جنین بر می آید، بهتر کردن تغذیه است. حال اگر تغذیه مادر باردار ناکافی باشد، می توان از مکمل بارداری برای جبران کمبود یک سری از مواد مغذی در بدن استفاده کرد. یک سری از مواد مغذی وجود دارند که به شدت در دوران بارداری مورد نیاز می باشند. در ادامه به این مواد مغذی و ویتامین ها اشاره می کنیم.

1- آهن؛ ماده معدنی ضروری برای رشد جنین

شاید برای شما جالب باشد که بدانید یکی از مهم ترین مواد معدنی در دوران بارداری، آهن است. یون آهن که به عنوان یک ماده معدنی در بدن نیز شناخته می شود، می تواند نقش موثری در بهبود رشد جنین داشته باشد.

در واقع، با مصرف آهن شاهد بهبود رشد جنین و شکل گیری مغز و ارگان های جنین خواهید بود. در دوران بارداری، میزان خون موجود در بدن مادران باردار به بیش از 1.5 برابر حد معمول می رسد. اما میزان آهن موجود در خون ثابت می باشد. به همین خاطر، مادران باردار باید حتما از طریق مکمل بارداری، میزان آهن مورد نیاز خودشان را تامین کنند. احتمال بروز مشکل در اثر کاهش آهن در بدن مادران باردار، در مادرانی که قبل از بارداری دارای سابقه کم خونی بوده اند، بیشتر است.

بیشتر بخوانید: تأثیر مکمل کوالی فول بر سقط های خود به خودی

2- ویتامین دی؛ برای تامین ویتامین دی مورد نیاز جنین و مادر

ویتامین دی برای افزایش استحکام استخوان های جنین و نوزاد ضروری می باشد. در صورتی که میزان ویتامین دی در بدن مادران باردار کافی باشد، جنین پس از تولد دچار کمبود ویتامین دی نمی شود. به همین خاطر، رشد استخوان ها در کودک بهتر اتفاق می افتد و احتمال نرمی استخوان پس از تولد جنین بسیار کاهش پیدا می کند.

از طرف دیگر خود بدن مادران باردار نیز، نیاز به مصرف ویتامین دی دارد. لازم است که مادران باردار برای پیشگیری از پوکی استخوان هم که شده اقدام به مصرف ویتامین دی به صورت روزانه کنند.

بیشتر بخوانید: چرا در زمان بارداری تهوع بالایی داریم؟

ویتامین ها در دوران بارداری و خطرات ناشی از کمبود آن ها

3- اسید فولیک و پیشگیری از بیماری های مادرزادی

اسید فولیک که با نام ویتامین ب 9 نیز معروف است، می تواند نقش موثری در بهبود رشد سلول های جنین داشته باشد. اسید فولیک در رشد و تقسیم سلولی موثر می باشد و می تواند رشد جنین را بهبود ببخشد.

اطلاعات آماری نشان می دهند که افرادی که در دوران بارداری اسید فولیک کمتری مصرف کرده اند، نوزادان کم وزن تر به دنیا آورده اند. حتی برخی از مطالعات نشان داده اند که اسید فولیک می تواند از خطر ابتلا به بیماری های مادرزادی مانند شکاف کام جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: بیبی چک چیست؟

سخن آخر

در این مقاله از مجله داروهلپ سعی کردیم در رابطه با فواید مصرف مکمل بارداری در دوران بارداری صحبت کنیم. به طور کلی، مادران باردار برای حفظ سلامتی خودشان و جنین نیاز به مصرف ویتامین ها و مواد معدنی مختلف دارند. بدیهی است که اگر این مواد معدنی و ویتامین ها از طریق مواد غذایی و تغذیه تامین شوند، نیازی به مصرف انواع مکمل دارویی – غذایی‎ نیست. اما عمدتا این مواد مغذی از طریق تغذیه برای بدن تامین نمی شوند و نیاز است که حتما برای تامین این مواد مغذی از مکمل های دوران بارداری استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *