مجله, مقالات پزشکی و دارویی

چرا در زمان بارداری تهوع بالایی داریم؟

چرا در زمان بارداری تهوع بالایی داریم؟

اگرچه دوران بارداری یکی از بهترین دوران زندگی بانوان محسوب می شود. ولی به هر حال عوارض زیادی را نیز برای برخی از بانوان به دنبال دارد که البته این عوارض خوشایند نیستند. در زمان بارداری نیاز به مصرف یک سری داروها افزایش پیدا می کند تا عوارض دوران بارداری کاهش پیدا کند. حالت تهوع و استفراغ یکی از مشکلات و عوارض دوران بارداری به ویژه در روزهای ابتدایی بارداری است. این عارضه می تواند با مصرف یک سری از داروها و قرص ها کنترل شود.

بسیاری از بانوان بارداری که با مشکل تهوع و استفراغ در دوران بارداری مواجه هستند، نمی دانند که دلیل تهوع بالای دوران بارداری چیست؟ در پاسخ به این سوال باید به شما ذکر کنیم که دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارند. در ادامه این مقاله از داروخانه آنلاین (داروهلپ) قصد داریم بیشتر در رابطه با تهوع زمان بارداری و دلایل آن صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

دوران بارداری و تهوع؛ آیا تهوع دوران بارداری طبیعی است؟

بسیاری از بانوان باردار پس از شروع بارداری با مشکل تهوع و استفراغ مواجه هستند. اگرچه این مشکل در میان بسیاری از بانوان رایج است، ولی بسیاری از افراد به محض مشاهده علائم تهوع احساس بدی می کنند و فکر می کنند که اتفاق بدی در حال رخ دادن است.

در بسیاری از موارد تهوع در زمان بارداری طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. البته خود تهوع و استفراغ دوران بارداری مضراتی را به همراه دارد که اگر از آن ها مطلع باشید، راحت تر می توانید تهوع را کنترل کنید. به طور مثال، تهوع و استفراغ باعث کاهش آب بدن و مواد مغذی می شود. به همین خاطر، معمولا رشد جنین در ماه های اول بارداری که تهوع مادر زیاد است، کندتر می گردد.

ولی رفته رفته و با بالا رفتن ماه های بارداری، تهوع بارداری هم کاهش پیدا می کند و همین موضوع باعث می شود که افراد مشکلی در هنگام بارداری نداشته باشند. حتی جنین پس از کاهش تهوع شروع به وزن گیری بیشتری می کند و می تواند رشد بهتری داشته باشد.

دلایلی که باعث تهوع در دوران بارداری می شوند

بسیاری از افراد نمی دانند که دلیل های علمی پشت تهوع بارداری چه چیزهایی هستند؟ به هر حال تقریبا کمتر بانوی بارداری را می توان مشاهده کرد که دارای تهوع دوران بارداری نباشد! زیرا تهوع دوران بارداری یک اتفاق طبیعی در این دوران است و می بایست کنترل شود.

دلایل مختلفی وجود دارند که باعث تهوع در زمان بارداری می گردند. دلایل مختلف دیگری هم وجود دارند که باعث تشدید تهوع در دوران بارداری می شوند. در ادامه می خواهیم دلیل های علمی که باعث تهوع در دوران بارداری می باشند را توضیح دهیم. پس اگر تهوع بالایی دارید و دلیل آن را نمی دانید، با ما همراه باشید.

1- حس بویایی زنان و تهوع بارداری

یکی از علت هایی که باعث ایجاد تهوع بارداری می گردد، بالا رفتن حس بویایی و قدرت بویایی زنان است. زنان باردار به خصوص در ماه های اول به بوهای پیرامون خودشان به شدت حساس می شوند و به همین خاطر، به محض اینکه غذا می خورند و یا غذا درست می کنند، دچار حالت تهوع می شوند. تغییر کردن شدت حس بویایی به دلیل تغییر در هورمون استروژن در بدن بانوان می باشد.

بیشتر بخوانید: چرا در دوران بارداری باید مکمل‌های دوران بارداری را جدی گرفت؟

2- تغییر در هورمون های بارداری

هورمون های بارداری در اوایل بارداری به سرعت افزایش پیدا می کنند و می توانند باعث ایجاد عوارض زیادی شوند. تغییرات هورمونی بر روی خلق و خوی بانوان باردار اثر می گذارند و باعث کاهش سطح و آستانه تحمل بانوان می گردند. همچنین، بسیاری از محققین بر این باور هستند که تغییر سطح هورمون ها در دوران بارداری باعث ایجاد حس حالت تهوع می گردد.

به طور مثال، هورمون استروژن که یک هورمون زنانه می باشد، در اوایل دوران بارداری بیشتر ترشح می شود و این احتمال وجود دارد که ترشح بیش از حد هورمون استروژن باعث افزایش تهوع زمان بارداری گردد.

دلایلی که باعث تهوع در دوران بارداری می شوند

3- تغییرات گوارشی در زمان بارداری

با توجه به تغییرات جسمی مختلفی که در دوران بارداری اتفاق می افتند، این احتمال وجود دارد که تغییرات گوارشی در زمان بارداری هم رخ دهند. در ماه های اول بارداری، معده بانوان باردار به شدت حساس می شود و همین موضوع باعث ایجاد تهوع و استفراغ بیشتر می گردد.

4- استرس و فشار روحی در بارداری

یکی از عواملی که باعث ایجاد تهوع در دوران بارداری می شود، استرس و فشار روحی در این زمان است. به هر حال بانوان باردار ممکن است که با فشارهای کاری و استرس های مختلفی مواجه باشند و همین موضوع باعث افزایش تهوع در دوران بارداری می گردد.

دلایل تشدید کننده تهوع و استفراغ در بارداری

تا به اینجای مقاله در رابطه با دلایل به وجود آورنده تهوع صحبت کردیم. ولی برخی از افراد با احساس تهوع بیشتری در دوران بارداری مواجه هستند و این موضوع باعث ایجاد عوارض زیادی در بدن آن ها می شود. اگرچه تهوع بارداری یک اتفاق طبیعی و مشترک میان بانوان باردار می باشد. ولی باز هم ممکن است که عواملی باعث تشدید تهوع و استفراغ در دوران بارداری گردند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • بانوان بارداری که چند قلو باردار هستند، معمولا شاهد تهوع بیشتری نسبت به دیگر افراد می باشند. زیرا میزان ترشح هورمون های مختلف در بدن این بانوان بیشتر است و همین تغییرات هورمونی عوارض زیادی را به دنبال دارد.
  • بانوان بارداری که دارای سابقه تهوع شدید در بارداری های قبلی خودشان می باشند، معمولا تهوع بالاتری را نسبت به افراد دیگر تجربه می کنند.
  • برخی از مطالعات نشان داده اند که حدود 55 درصد از زنانی که دختر باردار می باشند، در سه ماهه اول بارداری با تهوع و استفراغ زیاد مواجه بوده اند. پس اگر تهوع شدید دارید، احتمالا بچه شما دختر است!
  • بانوان بارداری که بعد از مصرف قرص های ضد بارداری شاهد عارضه های جانبی تهوع می باشند، معمولا بیشتر با مشکل تهوع و استفراغ مواجه هستند.
  • تهوع دوران بارداری می تواند ارثی باشد. اگر در خانواده شما، سابقه تهوع و استفراغ در بارداری وجود داشته باشد، احتمالا این مشکل هم برای شما به وجود می آید.
  • مطالعات نشان داده اند که بانوان دارای سردردهای میگرنی بیشتر با مشکل تهوع و استفراغ دوران بارداری مواجه می شوند.

بیشتر بخوانید: دندان درد دوران بارداری و روش درمان آن

روش های درمان و یا کنترل تهوع بارداری

روش های درمان و یا کنترل تهوع بارداری

امروزه روش های درمان و یا کنترل تهوع بارداری زیاد است. ولی به یک موضوع باید برای درمان تهوع شدید بارداری توجه داشت. آن هم این است که حتما باید برای درمان تهوع دوران بارداری به خصوص تهوع های شدید، با پزشک مشورت نمایید. زیرا برخی از تهوع های شدید بارداری، طبیعی نیستند و نیاز به مشورت با پزشک دارند.

ولی در صورتی که با پزشک مشورت کرده اید و مطمئن شده اید که تهوع بارداری شما خطرناک نیست، می توانید با استفاده از یک سری از روش ها تهوع زمان بارداری را کنترل کنید. موضوع حائز اهمیتی که وجود دارند رعایت تغذیه مناسب در دوران بارداری است. در ادامه به یک سری نکات برای کنترل تهوع و درمان آن اشاره می کنیم.

  • حجم مواد غذایی که در هر وعده مصرف می کنید راه کاهش دهید.
  • سعی کنید تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید.
  • معده بانوان باردار نباید خالی بماند و حتما می بایست از مواد غذایی مغذی در طول روز استفاده کنند.
  • آرام خوردن غذا اهمیت بسیار زیادی در کاهش تهوع دوران بارداری دارد.
  • بعد از غذا نباید بانوان باردار دراز بکشند. این کار باعث آسیب به دستگاه گوارش آن ها می شود.
  • بانوان باردار باید تا حد امکان از بوهای زننده و تند دوری کنند.
  • بانوان باردار می توانند برای کاهش بوی غذاها، غذاها را به صورت نیمه گرم مصرف کنند تا بوی شدید آن ها کاهش پیدا کند.
  • شستشوی دهان و مسواک زدن دندان ها بعد از هر وعده غذایی به شدت به بانوان توصیه می شود.
  • بانوان باردار می بایست استراحت کافی داشته باشند و در هوای آزاد و به دور از آلودگی هوا تنفس عمیق داشته باشند.

بیشتر بخوانید: تأثیر مکمل کوالی فول بر سقط های خود به خودی

سخن آخر

همانطور که در این مطلب از مجله داروهلپ مطالعه کردید تهوع بالای زمان بارداری معمولا طبیعی است و می توان با یک سری از روش های درمانی، آن را کنترل نمود. به علاوه شما می‌توانید با خرید و مصرف مکمل دارویی – غذایی‎ مناسب برای دوران بارداری به تقویت سیستم ایمنی بدن خود و فرزندتان کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *