اخبار سلامت, مجله

تاثیر رژیم‌های روزه متناوب (IF) بر ترکیب میکروبیوم روده انسان

تاثیر روزه بر میکروب های مفید روده

طبق گردآوری های داروخانه آنلاین داروهلپ در مطالعه‌ای که اخیرا در مجله Frontiers in Nutrition منتشر شده است، گروهی از محققان اثر روزه گرفتن را بر ترکیب میکروبیوم روده انسان ارزیابی کرده و نتایج جالبی نیز به دست آورده‌اند.

روزه گرفتن به معنای اجتناب از خوردن آب و غذا برای ساعت مشخصی از روز است. این رژیم غذایی منجر به کاهش دریافت کالری بدون این که سوءتغذیه به بار بیاورد، می‌شود. رژیم روزه یا fasting به دو دسته تقسیم می‌شود؛  دسته IF و روزه طولانی مدت PF طبقه بندی می‌شود که PF شامل مصرف فقط آب برای دو یا چند روز است.

IF در سبک‌های زندگی، مذاهب و فرهنگ‌های مختلف رایج است و شامل روش‌هایی مانند غذا خوردن با زمان محدود (TRF)، که در آن فرد تنها 12 تا 18 ساعت در روز مجاز به خوردن غذا است. به این نوع روزه گرفتن فستینگ متناوب یا 5:2 نیز گفته می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که روزه IF به کاهش وزن، فشار خون، پاسخ‌های ضد التهابی و سلامت متابولیک کمک می‌کند، تا حدی از طریق تغییرات در میکروبیوتای روده که بر متابولیسم گلوکز و التهاب تاثیر می‌گذارد. تحقیقات بیشتری برای روشن شدن اثرات خاص IF بر میکروبیوم روده انسان و پیامدهای آن برای سلامتی به دلیل ناهمگونی فعلی و دامنه محدود مطالعات موجود مورد نیاز است.

در این مطالعه روش‌های مختلف فستینگ مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، بر روی نمونه‌های غیرانسانی نیز تحقیقاتی صورت گرفت.

لازم به ذکر است که برخی از مطالعات کاهش وزن و تغییرات قابل توجهی را در دریافت انرژی گزارش کردند. برخی دیگر نیز اذعان داشتند که روزه‌داری ممکن است تغییراتی در مصرف درشت ملکول‌هایی مانند پروتئین و دیگر مواد غذایی به وجود آورد.

به طور کلی، این مطالعه نشان داد که بسته به روش روزه‌داری و همچنین مواد غذایی که فرد مصرف می‌کند، مقدار و نوع باکتری‌های مفید روده ممکن است متفاوت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *