سلامت و زیبایی, مجله

چند تکنیک کاربردی برای کنترل خشم

چند تکنیک کاربردی برای کنترل خشم

خشم یک احساس درونی در انسان است که در اثر مواجهه با موقعیت ها استرس زا و تنش زا به وجود می آید. خشم می تواند باعث ایجاد مشکلات روحی زیادی شود و لازم است که افراد از همان کودکی، با روش های مختلف کنترل خشم آشنایی داشته باشند. کنترل خشم به افراد کمک می کند تا بتوانند در موقعیت های استرس زا، استرس و تنش های روحی خودشان را کنترل کنند و دچار خشم درونی نشوند.

خشم یا به خود انسان آسیب زیادی وارد می کند و یا می تواند باعث شود که افراد به اطرافیان خودشان آسیب بزنند. به همین خاطر، لازم است که افراد با روش های کاربردی برای کنترل خشم آشنایی داشته باشند. در ادامه این مقاله از داروخانه آنلاین (داروهلپ) قصد داریم چند تکنیک کاربردی برای کنترل خشم را برای شما توضیح دهیم.

خشم چیست؟ خشم یک امر ارادی است؟

عصبانی شدن در زندگی، یک اتفاق طبیعی است. به هر حال همه انسان ها با هر توان روحی که داشته باشند، با عصبانیت درگیر می شوند. اما خشم با عصبانیت کمی متفاوت می باشد و لازم است که افراد بر اساس شرایط روحی خودشان، عصبانیت خود را کنترل کنند و دچار خشم نشوند.

خشم در واقع، یک حس درونی است و واکنشی است که در اثر عصبانیت شدید رخ می دهد. خشم یا در اثر عوامل درونی و یا در اثر عوامل بیرونی رخ می دهد و می تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی در روح انسان ها شود. واقعیت این است که بخشی از خشم به صورت ارادی و بخشی از خشم به صورت غیر ارادی است. اما با تمرین های مختلف، می توان زمام خشم را در دست گرفت و آن را کنترل کرد. 

بیشتر بخوانید: راه های رسیدن به آرامش در طول روز

آیا کنترل خشم امکان پذیر است؟

شاید بسیاری از افراد بر این باور باشند که عصبانیت یک واکنش درونی است و اصلا نیازی به کنترل کردن ندارد. برخی از افراد نیز تصور می کنند که عصبانیت و خشم اصلا قابل کنترل نمی باشند و نمی توان آن ها را به درستی کنترل کرد!

واقعیت این است که کنترل خشم برای هر فردی امکان پذیر است. اگر یک فرد به شما گفت که نمی تواند خشم خود را کنترل کند، بهتر است به اراده او شک کنید! زیرا به هر حال هر چیزی در جهان قابل تغییر است و افراد به واسطه شرایط روحی که دارند، می توانند ذهن خود را نیز کنترل کنند.

آیا کنترل خشم امکان پذیر است؟

روش های کنترل خشم

همانطور که اشاره کردیم، کنترل خشم توسط همه افراد امکان پذیر است. اما لازم است که افراد با روش های مختلف کنترل خشم آشنایی داشته باشند تا بتوانند خشم و عصبانیت خود را کنترل نمایند. در ادامه به برخی از تکنیک های کنترل خشم اشاره می کنیم.

1- شمردن اعداد به صورت برعکس

یکی از بهترین روش هایی که باعث می شود عصبانیت خود را در همان ابتدا کنترل کنید، این است که اعداد را به صورت برعکس بشمارید. برای این کار لازم است که از اعداد 10 تا 1 را به صورت برعکس بشمارید تا ذهن شما درگیر شمردن اعداد شود. با این کار خشم خود را کنترل می کنید و می توانید راحت تر، با عصبانیت خودتان کنار بیایید.

بیشتر بخوانید: چگونه از افسردگی های روزانه خلاص شویم؟

2- جای خود را عوض کنید!

به هر حال شما در یک موقعیت خاصی قرار گرفته اید و این موقعیت باعث ایجاد استرس و اضطراب در شما شده است. برای اینکه بتوانید استرس خود را کنترل کنید، روش های مختلفی وجود دارد. اما برای کنترل کردن خشم به شما توصیه می کنیم که سریعا آن مکان را ترک کنید.

به طور مثال اگر با رئیس شرکت خودتان بحث کرده اید و رئیس شرکت باعث عصبانیت شما شده است، در سریع ترین زمان ممکن اتاق رئیس را ترک کنید. این کار باعث می شود که بتوانید به ذهن خودتان مسلط شوید و خشم خود را کنترل کنید.

اگر دقت کرده باشید، بسیاری از دعواهای خیابانی دعواهایی هستند که در همان مکان و موقعیت اتفاق می افتند. یعنی به طور مثال یک فرد در یک خیابان تصادف کرده است و در همان خیابان با فرد مقصر دعوا می کند. این در حالی است که اگر فرد جای خود را عوض کند، راحت تر خشم خود را کنترل می کند.

3- نفس عمیق بکشید و فکر خود را رها کنید

زمانی که عصبانی می شوید، تمامی ذهن شما مشغول همان موضوع خواهد شد. ولی اگر بتوانید ذهن خودتان را رها کنید، راحت تر با خشم خودتان کنار می آیید. برای این کار لازم است که نفس عمیق بکشید و فکر خودتان را از آن موضوع رها کنید.

برای اینکه حواس خودتان را پرت کنید، می توانید به نفس کشیدن خودتان فکر کنید. به طور مثال، به اتاق خودتان بروید و بر روی تنفس خود تمرکز کنید. 3 ثانیه دم داشته باشید و 3 ثانیه بازدم، این کار باعث می شود که ذهن شما ناخودآگاه به تنفس مشغول شود. 

بیشتر بخوانید: چند راه حل برای داشتن خوابی راحت

روش های کنترل خشم

4- خودتان را با کار و فکر دیگری سرگرم کنید

بسیاری از ما به دلیل شرایط شغلی و تحصیلی خاصی که داریم، در معرض خشم و عصبانیت هستیم. اما می توانیم با درگیر کردن ذهن خودمان با موضوعات مختلف، خشم خود را کنترل کنیم. در صورتی که دچار خشم و عصبانیت هستید، می توانید ذهن خود را به یک موضوع دیگر مشغول کنید.

داشتن فعالیت جسمی و ورزش کردن نیز در کنترل خشم موثر می باشد. شما می توانید تمرین های ورزشی مختلفی را انجام دهید تا راحت تر شاهد کاهش استرس و اضطراب باشید. همچنین، در صورتی که بتوانید خود را با کارهای منزل سرگرم کنید، راحت تر خشم خود را کنترل می کنید.

سخن آخر

همه ما انسان ها در موقعیت هایی از زندگی دچار استرس و اضطراب می شویم. این موقعیت ها می توانند باعث ایجاد عصبانیت در ما شوند و خشم ما را افزایش دهند. خشم معمولا دارای واکنش های بیرونی است و به دیگران و اطرافیان آسیب می زند.

در این مقاله از مجله داروهلپ سعی کردیم روش های مختلف کنترل خشم را به شما ذکر کنیم. در صورتی که شما در معرض خشم و استرس و اضطراب قرار دارید، می توانید با کمک این تکنیک هایی که ذکر کردیم، خشم خود را کنترل کنید. کنترل خشم هم باعث بهبود روحیه شما می شود و هم می توانید حس درونی شما را بهتر کند. به علاوه شما می‌توانید با خرید و مصرف قرص نوراپاد انرژی خود را طی روز به طور قابل توجهی افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *