مجله

کم خونی چیست و راهکار رفع آن

کم خونی چیست و راهکار رفع آن

فقر آهن یا کم خونی یکی از مشکلاتی است که ممکن است بسیاری از افراد در طول زندگی خود با آن روبرو شوند. این عارضه می تواند به صورت شدید، متوسط و یا خفیف در افراد ظهور پیدا کند و با توجه به میزان مشکل، آسیب های مختلفی را برای افراد به وجود آورد. فقر آهن می تواند به صورت مزمن و یا موقتی در افراد وجود داشته باشد. زمانی که میزان هموگلوبین در خون کم باشد، فرد دچار کم خونی و فقر آهن می شود. هموگلوبین همان گلبول های قرمزی هستند که در خون وجود دارند و وظیفه ی انتقال اکسیژن به اندام های مختلف بدن را بر عهده دارند. در ادامه با داروخانه آنلاین (داروهلپ) همراه باشید تا به اطلاعاتی جامع و جذاب در این باره دست یابید.

چرا افراد دچار کم خونی می شوند؟

همانطور که بیان کردیم ممکن است بسیاری از افراد با این فقر آهن روبرو شوند که دلایل ابتلا آن ها می تواند با یکدیگر متفاوت باشد. از مهم ترین دلایلی که می تواند باعث به وجود آمدن کم خونی در افراد شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- از دست دادن خون

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد کم خونی در افراد، از دست دادن خون می باشد. از دست دادن خون می تواند به دلایل بارداری های مکرر، جراحی، خونریزی زیاد در دوران عادت ماهیانه، سرطان و … ایجاد شود و باعث فقر آهن در افراد شود.

بیشتر بخوانید: تأثیر پمپ ان پی در کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی

2- ناتوانی در جذب آهن

فقر آهن ممکن است به دلیل ناتوانی دستگاه گوارش در جذب آهن رخ دهد. به طور عادی دستگاه گوارش وظیفه دارد که آهن مواد غذایی را جذب کند و از فقر آهن جلوگیری کند اما در برخی از موارد مشکلات و بیماری های دستگاه گوارش مانند گاستریت یا سلیاک باعث می شود که دستگاه گوارش نتواند این کار را انجام دهد و بیمار با کم خونی و فقر آهن روبرو می شود.

3- تغذیه ی نادرست و بدون آهن

یکی دیگر از دلایل ایجاد این مشکل تغذیه ی نادرست افراد می باشد. افرادی که از گوشت به میزان کمی استفاده می کنند و سعی می کنند بیشتر گیاه خوار باشند، بیشتر با این مشکل روبرو می شوند. زیرا میزان جذب آهن مواد گیاهی نسبت به مواد گوشتی کم می باشد و فرد دچار فقر آهن و کم خونی می شود.

بیشتر بخوانید: زخم معده چگونه به وجود می‌آید؟

معرفی نشانه های و علائم فقر آهن

برای تشخیص هر بیماری در ابتدایی ترین مرحله باید به علائم و نشانه های دقت زیادی کرد. زیرا هر بیماری و آسیب جسمی، نشانه ها و علائم مخصوص به خود را دارد که حتما باید به آن ها توجه شود. از مهم ترین نشانه های فقر آهن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

نفس تنگی، درد در قفسه سینه، رنگ پریدگی پوست و لثه، ضربان تند قلب، تورم دست و پا، خستگی در طول روز، سخت راه رفتن، مشکل در استفاده از راه پله و … از مهم ترین نشانه های کم خونی می باشند که با مشاهده ی آن ها حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

چرا افراد دچار کم خونی می شوند؟

روش های درمان کم خونی چیست؟

زمانی که شما به پزشک مراجعه می کنید و مشخص می شود که شما دچار کم خونی هستید، روش های مختلف درمانی برای شما وجود دارد که با توجه به میزان مشکل و فقر آهن شما بهترین روش ها برای شما انجام می شود. برای درمان و رفع کم خونی پزشک دو هدف اصلی را در نظر می گیرد. در ابتدا باید مشخص شود که شما به چه علت دچار فقر آهن شده اید و این علت برطرف شود. در مرحله ی بعدی سعی می شود که میزان هموگلوبین خون شما افزایش پیدا کند.

بسیاری از خانم های باردار، در زمان حاملگی دچار کم خونی می شوند که پزشک برای آن ها از مکمل خون و مکمل رفع کم خونی استفاده می کند تا مشکلی برای نوزاد و مادر به وجود نیاید. از مهم ترین روش های درمانی کم خونی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

برای خرید قرص آهن (مکمل آهن و کم‌‌خونی) کلیک کنید.

1- استفاده از مواد غذایی برای درمان فقر آهن

اگر میزان فقر آهن و کم خونی شما کم باشد، پزشک به شما توصیه می کند که از مواد غذایی استفاده کنید که سرشار از آهن باشند. استفاده از این مواد غذایی می تواند به راحتی میزان کمبود فقر آهن شما را رفع کند. از بهترین این مواد غذایی می توان به گوشت و ماهی، سبزیجات تیره، آلو، لوبیا، کشمش، سیب زمینی شیرین، ماکارونی، هلو و زردآلو خشک، غلات، نان و … اشاره کرد.

2- استفاده از دارو ها و مکمل های کم خونی

اگر میزان فقر آهن و کم خونی شما در حد متوسط باشد، باید علاوه بر استفاده از مواد غذایی سرشار از آهن، از دارو ها و مکمل های کم خونی نیز استفاده کنید تا فقر آهن شما به شکل بهتری درمان شود. این دارو ها و مکمل ها برای اثرگذاری نیاز به زمان دارند و شما باید برای دیدن نتیجه، صبر داشته باشید.

بیشتر بخوانید: اهمیت قطره آهن سیدرال گوچه برای کم خونی کودکان

3- استفاده از تزریق گلبول قرمز

برخی از افراد با کم خونی شدید روبرو هستند و پزشک باید سریع ترین راه را برای درمان انتخاب کند. تزریق گلبول قرمز به بدن بیمار می تواند به سرعت میزان فقر آهن او را جبران کند و اجازه نده که مشکلات دیگری بیمار را احاطه کند. شاید این روش عوارض مخصوص به خود را داشته باشد اما می توان با استفاده از آن سطح گلبول های قرمز را تا حدی بالا برد و بعد از آن از روش های دیگر استفاده کرد.

معرفی بهترین روش های پیشگیری از فقر آهن

معرفی بهترین روش های پیشگیری از فقر آهن

در قسمت قبل روش های درمان کم خونی را برای شما بازگو کردیم اما اگر شما می خواهید با روش های پیشگیری از این مشکل آشنا شوید به روش های زیر دقت کنید . زیرا همیشه پیشگیری بسیار بهتر و کارآمد تر از درمان می باشد و می تواند بسیاری از مشکلات را کاهش دهد. از مهم ترین روش های پیشگیری از کم خونی در افراد می توان به روش های زیر اشاره کرد.

  • تغذیه سالم و کامل می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها مانند فقر آهن جلوگیری کند. مصرف مواد غذایی سرشار از آهن مانند عدس، لوبیا، ماهی، مرغ، میوه های خشک شده، سبزیجات، تخم مرغ، گوشت قرمز و … می تواند به پیشگیری از بروز این بیماری کمک کند.
  • سعی کنید از خوردن نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه و … همراه با مواد غذایی دوری کنید. زیرا این نوشیدنی ها باعث می شوند که بدن نتواند آهن مواد غذایی را جذب کند.
  • اگر می خواهید جذب آهن مواد غذایی در بدن شما افزایش پیدا کند حتما از آب، میوه، آب پرتقال، کلو و … استفاده کنید. این موارد می توانند باعث شوند بدن شما میزان بیشتری از آهن مواد غذایی را جذب کند و شما کمتر دچار فقر آهن شوید.
  • خانم هایی که قصد دارند باردار شوند باید قبل از باردار شدن، آزمایش های مربوط به کم خونی را انجام دهند تا اگر این مشکل را دارند، قبل از باردار شدن آن را درمان کنند. با این کار شما در دوران بارداری با فقر آهن روبرو نخواهید شد و مشکلی برای نوزاد و مادر به وجود نمی آید. درمان فقر آهن و کم خونی در دوران بارداری کمی سخت تر از حالت عادی خانم ها می باشد.
  • برای پیشگیری از فقر آهن می توانید با مشورت از پزشک از مکمل های کم خونی استفاده کنید. این مکمل ها حتما باید با مشورت پزشک استفاده شوند تا مشکلی برای افراد به وجود نیاید. قرص های آهن را باید همراه با غذا استفاده کرد تا اثرگذاری بیشتری داشته باشند.
  • تمام افراد باید هر چند سال یک بار آزمایش های کلی از بدن خود انجام دهند تا از سلامت بدن خود اطمینان حاصل کنند و در صورت بروز مشکل در ابتدایی ترین مرحله آن را تشخیص دهند.

سخن آخر

همانطور که در این مطلب از مجله داروهلپ مطالعه کردید فقر آهن یا کم خونی یکی از مشکلاتی است که ممکن است بسیاری از افراد در طول زندگی خود با آن روبرو شوند. این عارضه می تواند به صورت شدید، متوسط و یا خفیف در افراد ظهور پیدا کند و با توجه به میزان مشکل، آسیب های مختلفی را برای افراد به وجود آورد. شما می‌توانید با خرید و مصرف اصولی انواع مکمل دارویی – غذایی‎ از ابتلا به کم خونی جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *