سلامت و زیبایی, مجله

زخم معده چگونه به وجود می‌آید؟

زخم معده چگونه به وجود می‌آید؟

زخم های گوارشی زخم هایی می باشند که در سطح درونی معده یا قسمت ابتدایی روده باریک (آن را دوازدهه نیز می نامند) به وجود می آیند. به عبارتی، دو نوع زخم گوارشی داریم: زخم دوازدهه و زخم معده. در این مقاله از داروخانه آنلاین (داروهلپ) قصد داریم به اطلاعات بیشتری در رابطه با زخم معده در اختیارتان قرار دهیم.

نگاهی به بیماری زخم معده

بیماری زخم معده با درد معده که قسمت بالای شکم است شروع می شود. عواملی که باعث ایجاد زخم های گوارشی می شوند بسیار متنوع هستند. یک رژیم غذایی نامناسب می تواند باعث ایجاد این بیماری شود.

بهتر است بدانید زخم معده به جراحت دردناکی می گویند که در قسمت آغازین روده کوچک یا در جداره داخلی معده وجود دارد. هنگامی که تعادل میان سد دفاعی مخاط معده و اسید معده خراب می شود زخم معده به وجود می آید. ترشح بیش از اندازه اسید معده بنا به هر دلیلی می تواند باعث به وجود آمدن زخم های گوارشی شود. حدودا ده درصد از افراد یک جامعه در طول عمر خود حداقل یک بار به این بیماری دچار می شوند. این گونه زخم ها در هر سنی ایجاد می شوند.

علت این بیماری چیست؟

هلیکوباکتر پیلوری یک نوع باکتری مارپیچ و متحرک می باشد و به عنوان اصلی ترین علت زخم معده محسوب می شود. این باکتری غالبا در دوره کودکی و از راه غذا و آب به بدن وارد می شود و می تواند سال های سال در دستگاه گوارش زندگی کند. در بیشتر اوقات این باکتری می تواند به لایه پوششی دستگاه گوارش آسیب فراوان وارد کند. بخش های آسیب دیده در معرض اسید معده قرار دارند و به راحتی می توانند به زخم تبدیل شوند. اگر این زخم ها دیر درمان شوند، عفونت، التهاب و خونریزی به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین رژیم غذایی که می‌تواند حس گشنگی را کم کند!

بیماری زخم معده چه نشانه هایی دارد؟

خوب است بدانید زخم معده با دردهای بسیار شدیدی همراه می باشد. این دردها کاملا موقتی می باشند و هنگامی که معده خالی باشد این دردها ایجاد می شوند. بیمار این دردها را در طول شب خیلی بیشتر حس می کند. دردها امکان دارد از چند دقیقه تا چند ساعت نیز طول بکشند. البته این بیماری به جز درد نشانه های دیگری نیز دارد.

علائم و نشانه های این بیماری

از علائم زخم معده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تهوع
  2. استفراغ
  3. نفخ
  4. مدفوع تیره و سیاه رنگ
  5. کاهش وزن بدون داشتن علت مشخص
  6. سختی تنفس
  7. سرگیجه های طولانی
  8. دل درد شدید
  9. رنگ پریدگی پوست
  10. احساس خستگی دائم و بدون دلیل
  11. استفراغی که همراه با خون است

هنگامی که زخم معده شدید باشد موجب خونریزی روده و معده می گردد. پس باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه نمایید.

برای خرید مکمل پروبیوتیک و دستگاه گوارش کلیک کنید.

بیماری زخم معده چه نشانه هایی دارد؟

درمان این بیماری چگونه می باشد؟

اگر زخم معده به موقع درمان نشود امکان دارد به سرطان معده تبدیل شود. به همین علت باید با دیدن هر نشانه ای سریعا به پزشک مراجعه کنید تا داروی مناسبی را برای درمان این بیماری تجویز نماید. در طول درمان این بیماری از مواد غذایی که باعث افزایش اسید معده می شوند مانند ترشیجات دوری کنید. علاوه بر این از داروهای ضد التهابی نیز به هیچ عنوان استفاده نکنید. برخی از داروها می توانند عوارض زیادی برای معده داشته باشند و به مخاط معده آسیب جدی وارد کنند.

نکته مهم: حتما بهداشت را رعایت کنید زیرا می تواند به کاهش آلودگی به میکروب هلیکوباکتر پیلوری کمک کند.

اگر تمام نشانه های زخم معده را دارید سریعا به متخصص داخلی گوارش مراجعه نمایید. او پس از معاینه به تشخیص درست می رسد و پس از آن درمان را آغاز می کند. در کنار تمام راه حل هایی که پزشک تجویز کرده است باید موارد زیر را رعایت کنید تا بیماری شما هر چه زودتر درمان شود.

  • استفاده از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک: سعی کنید در برنامه غذایی خود از ماست دارای پروبیوتیک، کلم قرمز مانده در سرکه و نوشیدنی کفیر بیشتر استفاده نمایید.
  • حتما از رژیم غذایی سالم و مناسب استفاده کنید: در برنامه غذایی خود حتما از میوه های دارای ویتامین ث و آ استفاده کنید. علاوه بر این از غلات و سبزی هم به مقدار کافی استفاده نمایید. اگر تغذیه مناسبی نداشته باشید درمان و ترمیم زخم معده بیشتر طول می کشد.
  • حتما از نوشیدنی های الکلی پرهیز نمایید: مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های الکلی موجب آسیب به لایه داخلی روده و معده می شود. اگر نوشیدن آن را ادامه دهید موجب خونریزی و التهاب معده می شود.
  • خواب کافی داشته باشید: سعی کنید در طول شبانه روز به اندازه لازم استراحت نمایید. خواب مناسب می تواند به دستگاه ایمنی بدن کمک نماید و موجب کم شدن استرس و اضطراب شود.
  • از دود دخانیات پرهیز نمایید: استعمال دخانیات موجب ضعیف شدن لایه داخلی معده می شود. و شخص زودتر درگیر زخم معده می شود. همچنین استفاده از دخانیات میزان تولید اسید معده را افزایش می دهد.
  • استرس خود را کمتر کنید: فشار روانی موجب می شود که زخم معده تشدید شود. شما باید منشا استرس خود را پیدا کنید و تا می توانید از آن پرهیز کنید. درست است که بعضی از استرس ها قابل اجتناب نمی باشند اما باید کاری کنید که استرس کمتری به شما وارد شود. اگر استرس شما زیاد شود می تواند تاثیر زیادی روی سلامتی بگذارد.
  • ورزش کنید: انجام مرتب یک ورزش سبک مثل پیاده روی می تواند به سبک زندگی شما کمک فراوانی کند.

بیشتر بخوانید: تأثیر امگا 3 بر تقویت سیستم ایمنی بدن

درمان زخم معده به چه صورت انجام می شود؟

درمان زخم معده معمولا به ترمیم زخم کمک فراوانی می کنند. ولی اگر علائم شدید باشند بهتر است دوباره به پزشک متخصص مراجعه نمایید. گاهی اوقات ممکن است پزشک برای دومین بار درخواست آندوسکوپی معده را بدهد. ولی اگر نشانه های بیماری خوب پیش برود، بعضی از پزشکان دوباره از آندوسکوپی استفاده می نمایند تا از ترمیم زخم معده اطمینان حاصل کنند. به یاد داشته باشید ممکن است زخم معده سریعا عود کند در صورت تکرار علائم حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک بعد از اینکه بررسی های مجدد را انجام داد درمان جدیدی تجویز خواهد کرد.

چه عواملی موجب شکست این بیماری می شوند؟

گاهی اوقات زخم معده با وجود درمان به درستی ترمیم نمی شود و به نسبت به درمان مقاوم می باشد. عوامل زیر موجب مقاومت نسبت به درمان می شوند:

  1. ادامه دادن مصرف دخانیات
  2. عدم مصرف داروها طبق دستور پزشک متخصص
  3. تولید اسید معده بسیار زیاد به علت دیگر بیماری ها
  4. سرطان معده
  5. بیماری کرون که باعث ایجاد ضایعات زخم در روده و معده می شوند.
  6. عفونت معده

توجه داشته باشید اگر زخم معده به موقع درمان نشود موجب بروز عوارضی مثل سوراخ شدن معده و خونریزی می شود.

برای خرید کپسول ژری لاکت توپلاس زیست تخمیر کلیک کنید.

آیا تغذیه در روند درمان بیماری زخم معده موثر است؟

تغذیه در درمان زخم معده نقش مهمی دارد. داشتن یک برنامه غذایی سالم و متعادل در روند درمان نقش مهمی دارد. یک رژیم مناسب باعث تسکین درد، تسهیل هضم غذا، تسریع ترمیم ضایعات معده می شود. همچنین از معده نیز محافظت می کند.

زخم معده یک بیماری مزمن به شمار می رود که به صورت متناوب درمان می شود و پس از آن عود می کند. به همین علت داشتن یک رژیم غذایی مناسب و برآوردن نیاز بدن در طولانی مدت تاثیر بسیار زیادی در سلامتی دارد.

آیا تغذیه در روند درمان بیماری زخم معده موثر است؟

چه موادی در ترمیم این بیماری نقش مهمی دارند؟

بعضی از مواد برای ترمیم هر گونه زخم در بدن مثل زخم معده باید در بافت و خون وجود داشته باشند. پروتئین یکی از این مواد می باشد. برخی دیگر از این مواد عبارتند از:

  1. ویتامین آ: که در هویج یافت می شود.
  2. روی: برای بهبود فعالیت سیستم ایمنی
  3. سلنیوم: برای تسریع التیام زخم ها

سعی کنید در برنامه روزانه خود کربوهیدرات و پروتئین را قرار دهید.

بیشتر بخوانید: تاثیر ویتامین ب کمپلکس بر بدن

فیبر چه نقشی در بهبود زخم معده دارد؟

فیبر نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد زخم معده و دستگاه گوارش دارد. همانطور که می دانید فیبر محلول در گلابی، سیب به فراوانی یافت می شود. علاوه بر این باعث افزایش غلظت محتویات روده می شود. مصرف بیشتر فیبر باعث کاهش نفخ و درد در معده می شود.

سخن آخر

همانطور که در این مطلب از مجله داروهلپ مطالعه کردید اگر زخم معده به موقع درمان نشود امکان دارد به سرطان معده تبدیل شود. به همین علت باید با دیدن هر نشانه ای سریعا به پزشک مراجعه کنید تا داروی مناسبی را برای درمان این بیماری تجویز نماید. به علاوه شما می‌توانید با خرید و مصرف اصولی انواع مکمل دارویی – غذایی‎ سیستم ایمنی بدن خود را در برابر بیماری‌های مختلف نظیر زخم معده و… تقویت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *