مجله

نکاتی در مورد راه رفتن نوزادان یا کودکان نوپا

نکاتی در مورد راه رفتن نوزادان یا کودکان نوپا

تماشای میزان رشد و یادگیری کودکان شما در طی سال گذشته بسیار جالب است. شما حتماً غلت زدن و خزیدن روی زمین آن ها را در همه جای محیط خانه و حتی بر روی وسایل را دیده اید. اگر نوزاد شما به سن یک سالگی خود نزدیک می شود احتمالاً منتظر راه رفتن او هستید و این امر ماجراهای مهیج زیادی با خود دارد. در ادامه با داروخانه آنلاین (داروهلپ) همراه باشید تا به اطلاعاتی جامع و مفید در این باره دست یابید.

پیشرفت مهارت های حرکتی و راه رفتن نوزادان

شما برای انجام مهارت های حرکتی نیاز به داشتن عضلات قوی مانند عضلات بازو، پاها، تنه دارید. این مهارت ها با مهارت های حرکتی کوچک دست و انگشتان شما فرق دارند. مهارت های حرکتی درشت در نوزادان و کودکان نوپا شامل غلت زدن، نشستن، خزیدن، ایستادن، راه رفتن آهسته، دویدن، پرتاب، پریدن و… می باشد. همه ی این مهارت ها از عضلات شکم، ران و شانه ها برای انجام حرکات بهره می برند.

با بزرگ تر شدن و تقویت عضلات، شما متوجه رشد کودک خود در مراحل مختلف زندگی خواهید شد و شما را برای مراحل بعدی زندگی آماده می کند. بنابراین، عضلات گردن و تنه از طریق غلتیدن و خوابیدن روی شکم تقویت می گردند و به کودک شما کمک می کنند تا در حالت ایستاده قرار بگیرید. تقویت عضلات شکم و ران ها به کودک شما کمک می کنند تا بتواند بر روی زمین بخزد. عضلاتی که پا برای ایستادن از آن ها استفاده می کند آن ها را برای راه رفتن آماده می کند. بنابراین لازم است قبل از اینکه نگران راه رفتن کودک خود باشید از شروع به خزیدن و ایستادن آن ها مطمئن شوید. در ادامه در مورد اهمیت خزیدن نوزاد مطالبی آورده ایم.

از چه زمانی کودک شما باید راه رفتن را آغاز کند؟

معمولا کودکان از 10 ماهگی تا 15 ماهگی راه رفتن را شروع می کنند و این در مورد هریک از کودکان متغیر است زیرا سرعت رشد کودکان با یکدیگر متغیر است. با این حال، اگر کودک شما دیرتر راه برود غیر طبیعی نیست. بعضی از کودکان قبل از اینکه بپذیرند یک نوزاد نوپا هستند شروع به دویدن می کنند. این کودکان معمولا کودکانی نا ترس و تخیلی هستند. سایر کودکان ممکن است راه نروند خیلی محتاط باشند یا خجالت بکشند. اگر توجه داشته باشید خیلی از مهارت های نو ظهور فیزیکی یا از روی شناخت نیستند بلکه شخصیت محور هستند.

همه ی این ها به این معنا هستند که اگر فرزند شما دیرتر راه رفتن را شروع کرد نگران نباشید زیرا حاکی از وجود مشکل در بدن یا مغز کودک شما نیست. آن ها فقط نیاز به زمان بیشتری برای راه رفتن دارند بنابراین باید صبر داشته باشید. سعی کنید کودک خود را با سایر کودکان مقایسه نکنید و بر روی توانایی های کودک خود تمرکز داشته باشید. مهم نیست اگر خواهرزاده شما از 10 ماهگی راه رفتن را شروع کرده است و کودک شما این کار را از 13 ماهگی شروع کرده است و هنوز هم کاملا مستقل نمی تواند بایستد.

پیشرفت مهارت های حرکتی و راه رفتن نوزادان

فرزند اول من از 9 ماهگی راه رفتن را شروع کرد و اولین گام های مستقل خود را دقیقه قبل از اولین سال تولدش برداشت. در حالی که پسرم 13 ماهه است و به سختی قادر است دو قدم گام بردارد. با این وضعیت من نگران نیستم زیرا او از نظر رشد در حال پیشرفت است. او کم کم مراحل رشد را طی می کند و در حال حاضر بر روی پاهای راست خود تمرکز دارد و سعی دارد بر روی آن بایستد. زمانی که کودکان خردسال آمادگی لازم را به دست آوردند قادر هستند راه بروند. اگر این مرحله طول کشید جای نگرانی نیست. با این حال اگر چنانچه کودک شما بیش از 15 ماه سن دارد و هنوز راه نمی رود بهتر است با پزشک متخصص اطفال مشورت داشته باشید.

معرفی مهارت هایی در مورد راه رفتن نوزادان و کودکان نوپا

اکثر کودکان به طور طبیعی راه می روند زیرا آن ها نقاط قوت و ضعف بدن خود را می دانند. آن ها از طریق آزمون و خطا متوجه می شوند از عهده چه کارهایی بر می آیند و چه کارهایی نمی توانند انجام دهند. بعضی از آن ها نیاز به انجام حرکاتی برای راه رفتن دارند. عوامل مختلفی مانند ترس، اعتماد به نفس پایین، تمرین کم باعث می شوند تا کودکان دیرتر این مرحله را پشت سر بگذارند.

1- مطمئن شوید که کودک شما در مرحله مناسب برای راه رفتن قرار دارد.

حتماً اطمینان حاصل کنید که کودک شما در سن مناسبی برای راه رفتن است. آن ها را مجبور به انجام این کار نکنید که زودتر راه بروند. کودک شما قبل از اینکه که بتواند راه برود باید بتواند قادر باشد بخزد، بایستد، آهسته قدم بزند. البته توجه داشته باشید خزیدن ارتباط زیادی با راه رفتن ندارد زیرا خیلی از کودکان از ابتدا راه می روند. با این شرایط، خزیدن مرحله ی مهمی است که من پیشنهاد می کنم هر کودک قبل از راه رفتن حتما آن را انجام بدهد.

اگر کودک شما همه این مراحل را پشت سر گذاشته است می توانید راه رفتن را به کودک خود آموزش دهید. در غیر این صورت قبل از راه رفتن بر روی ایستادن و قدم زدن آن ها تمرین کنید.

2- پابرهنه راه رفتن

پاهایی که جوراب و کفش ندارند و برهنه هستند، دارای ماهیچه های ظریفی هستند که باید برای راه رفتن رشد کنند و تقویت شوند و تنها راه تحمل وزن بدن روی پا ها است. همه ی ما در حالت دوپا ماهیچه های کمی درگیر هستند و به ما کمک می کنند تا در حالت ایستاده بهتر بتوانیم تعادل خود را حفظ کنیم. زمانی که پا برهنه می ایستید ماهیچه های پاهای شما راحت تر بر روی زمین قرار می گیرند. این عمل به ماهیچه های ضعیف پا کمک می کند تا بیشتر برای ایستادن و راه رفتن تلاش کنند.

حالت پابرهنه نه تنها به کودک شما کمک می کند تا راه برود بلکه باعث می شود تا حسی عالی را تجربه کند. عصب های پا ها تمام سطوح بافت های گوناگون را حس می کند. این سیگنال های حسی به مغز فرستاده می شوند و آگاهی بیشتری به پا ها می دهند. پابرهنه فقط به معنای نداشتن جوراب نیست. جوراب پوشیدن باعث لغزش پا ها می شوند و قدرت بدن را برای راه رفتن کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: اهمیت قطره آهن سیدرال گوچه برای کم خونی کودکان

3- پوشیدن کفش های زیبا و جذاب

کفش های تخت بدون پاشنه نوزادی را کنار بگذارید زیرا آن ها دیگر به درد نمی خورند. نوزاد شما نیاز به کفشی پاشنه دار دارد تا از پا ها مراقبت کند. به خاطر داشته باشید که نوزاد شما از عضلات مچ پا و قسمت های پایین پای خود استفاده نکرده است بنابراین برای کار کردن با آن عضلات نیاز به یک پشتیبان خارجی دارد.

اگرچه پابرهنه رفتن بهترین راه حل برای کمک به راه رفتن کودک است ولی زمانی که خارج از منزل هستید نوزاد شما نیاز به کفش دارد. همچنین از آنجایی رفتار هر کودک متفاوت است ممکن است با پابرهنه کردن کودک به نتیجه نرسید و با پوشاندن کفش بتواند بهتر راه برود.

پوشیدن کفش باعث می شود تا مچ پا نلرزد و احساس قوی تری داشته باشد. Stride Rite یکی از برندهایی است که در زمینه فروش کفش های نوزادان فعالیت دارد و انواع کفش ها را ارائه می دهد. برای خرید از این برند می توانید به فروشگاه آمازون مراجعه کنید.

4- مرحله به مرحله پیش بروید.

اجازه بدهید نوزاد شما کم کم راه برود و مرحله مرحله پیشرفت کند و انتظار نداشته باشید در روز اول از تمام اتاق ها عبور کند. آن ها به آرامی راه می روند و مرحله به مرحله پیشرفت می کنند. در زمان آموزش نزدیک آن ها بمانید و از آن ها مراقبت کنید. اگر آن ها فقط قادر هستند فقط دو قدم بردارند بیشتر از 3 فوت از آن ها فاصله نگیرید و به تدریج مسافت را افزایش دهید تا کودک شما اذیت نشود.

بیشتر بخوانید: چرا نباید با کودکان بلند صحبت کرد؟

5- تشویق و انگیزه

هر تلاش کودک خود را جشن بگیرید زیرا این امر باعث تشویق کودک شما برای راه رفتن می شود. همه ما برای انجام کارهای خود نیاز به انگیزه داریم تا پیروزی های کوچک خود را جشن بگیریم این پیروزی ممکن است گام برداشتن کودک ما به اندازه دو گام باشد یا فقط یک گام.

بزرگ ترین و مهم ترین انگیزه برای کودک مشاهده چهره خندان پدر و مادر است. مطمئن شوید در مورد کودک خود عملکرد فعالی دارید و میزان پیشرفت او را مشاهده کنید.

اشیاء و مبلمان را در نزدیکی رفت و آمد کودکان قرار دهید تا از آن ها کمک بگیرند. همیشه مطمئن باشید در فاصله نزدیکی از آن ها ایستاده اید و در صورت افتادن موا

6- ترس کودک خود را از راه رفتن کاهش دهید.

ظب آن ها هستید تا آسیب نبینند. زمانی که آن ها بعد از افتادن بر روی زمین صدمه نبینند ترس آن ها کمتر می شود و بیشتر برای راه رفتن تلاش می کنند.

7- کم کم نقش پشتیبانی خود را کاهش دهید.

می توانید برای کمک به کودک خود از قسمت های بغل، پشت یا دست ها او را پشتیبانی کنید. کودک شما با گذشت زمان راه رفتن را یاد می گیرد و قدرت عضلانی او قوی تر می شود و نیز به پشتیبانی کمتری دارد. مطمئن شوید که در زمان راه رفتن کمتر از طرف شما پشتیبانی می شوند.

بیشتر بخوانید: چند راهکار برای پایین آوردن تب در کودکان

8- کودکانی که در راه رفتن موفق هستند را الگو قرار دهید.

اگر کودک شما ببیند هم سن سالان او در این کار موفق هستند برای ادامه دلگرم تر می شود. مشاهده موفقیت سایر کودکان باعث می شود تا کودک شما نیز انگیزه بیشتری برای ادامه کار داشته باشد. آن ها دوست دارند بر روی زمین بیفتند و از طرف دیگران تعریف و تمجید می شوند.

مراکز مراقبت از کودکان و مهد کودک ها مکان هایی هستند که از کودکان مراقبت می کنند و می توانند شما را در این کار یاری کنند. با این حال اگر در منزل خواهر، برادر، پسر عمو یا دوستان دیگری دارید آن ها را برای انجام بازی های دوستانه دعوت کنید.

9- ماهیچه های کودک خود را تقویت کنید.

همان طور که قبلا گفته شد کودک شما برای راه رفتن نیاز به عضلاتی قوی پاها و تنه دارد، مطمئن شوید که در این زمینه به خوبی کار می کنید. بهترین راه و روش برای رشد عضلات پاهای کودک ایستادن است. اگر کودک شما هنوز در این کار موفق نشده است می توانید از قسمت بغل ها کمک کنید. تا وقتی که کودکان شما با پاهای خود وزن خود را به پاهایشان وارد می کنند آن ها بر روی عضلات خود کار می کنند.

10- تمرین و پیگیری

تمرین و ممارست بزرگ ترین نکته برای یادگیری هر مهارت جدید می باشد. با تمرین عملکرد شما عالی می شود. هرگز فکر نکنید فقط با یک بار تلاش در طول روز موفق خواهید شد بلکه لازم است چندین دوره زمانی به این کار اختصاص دهید.

زمان بیدار شدن از خواب، نهار خوردن، قبل از حمام رفتن را می توانید برای این کار در نظر داشته باشید و بر روی اهداف خود تمرکز داشته باشید. تمرینات خود را ادامه دهید زیرا این امر می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و انگیزه شما شود.

بیشتر بخوانید: دلیل اسهال مکرر کودکان چیست؟

معرفی مهارت هایی در مورد راه رفتن نوزادان و کودکان نوپا

11- همیشه آن ها را بر روی پاهایشان نگه دارید.

بعد از نگه داشتن کودک او را بر روی زمین ننشانید و او را در حالت ایستاده نگه دارید. شاید شما عادت کرده باشید که کودک خود را در حالت نشسته قرار دهید و این آسان ترین حالت برای شما باشد ولی بهتر است آن ها را تمرین بدهید تا بتوانند بر روی پاهای خود بایستند. حتی اگر در این کار موفق نشوند به آن ها می فهمانید که انتظار شما ایستادن کامل است.

12- به کودکان خود اجازه دهید تا مبلمان و اشیا را لمس کنند.

کودک شما در ابتدا یاد می گیرد در حالی که وسایلش را در دست دارد هم زمان راه برود. اطمینان پیدا کنید که همه قطعات استحکام کافی دارند و می توانند وزن کودک شما را تحمل کنند.

13- از سطوح ساختمان کار را شروع کنید.

اگرچه برای شما سخت است تا اجازه دهید تا بر روی کف چوبی یا کاشی وقت خود را بگذراند ولی این مکان ها بهترین مکان برای یادگیری است. زمانی که بر روی پاهای خود ایستاده اید سعی کنید از سطوح نرم و ناهموار کمک بگیرید.

برای خرید داروی سرماخوردگی کلیک کنید.

14- دو بزرگسال به کودک کمک کند.

زمانی که کودک شما در حال یادگیری راه رفتن است بهتر است به جای یک نفر، دو بزرگسال او را در این کار یاری کنند. این باعث تشویق و انگیزه ی بیشتری می شود.

سخن آخر

همانطور که در این مطلب از مجله داروهلپ مطالعه کردید تماشای میزان رشد و یادگیری کودکان شما در طی سال گذشته بسیار جالب است. شما حتماً غلت زدن و خزیدن روی زمین آن ها را در همه جای محیط خانه و حتی بر روی وسایل را دیده اید. اگر نوزاد شما به سن یک سالگی خود نزدیک می شود احتمالاً منتظر راه رفتن او هستید و این امر ماجراهای مهیج زیادی با خود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *