مجله

تاثیرات مثبت پروتئین‌های گیاهی بر خواب

پروتئین گیاهی و خواب

طبق گردآوری های داروخانه آنلاین داروهلپ در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله اروپایی تغذیه بالینی، محققان گزارش دادند که مصرف پروتئین از منابع گیاهی ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشد. در مقابل، افزایش مصرف پروتئین حیوانی ممکن است در خواب افراد اختلال ایجاد کند.

تاثیر رژیم غذایی بر خواب

خواب باکیفیت در شب برای یک زندگی سالم ضروری است. تغییرات در میزان متابولیسم، گردش خون، ترشح هورمونی و عملکردهای تنظیم کننده سیستم ایمنی در طول خواب رخ می‌دهد که همه این تغییرات، برای حفظ هموستاز در بدن لازم است.

یک فرد بالغ به هفت تا هشت ساعت خواب روزانه نیاز دارد تا خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و مرگ و میر را کاهش دهد. با این حال، کاهش قابل توجهی در طول مدت خواب در دهه‌های اخیر گزارش شده است، به طوری که بسیاری از افراد در به خواب رفتن و حفظ خواب با مشکل مواجه هستند و ممکن است در طول خواب چند بار بیدار شوند. شیوع اختلالات خواب در بسیاری از جوامع افزایش یافته است که می‌تواند منجر به اختلالات عملکردی در طول روز و افزایش بروز بیماری‌های مزمن متعدد شود.

پیشنهاد خرید: خرید مکمل بدنسازی

کیفیت پایین رژیم غذایی می‌تواند کیفیت و مدت خواب را دچار اختلال کند. همانطور که می‌دانید امروزه بسیاری از افراد رژیم غذایی درستی ندارند و به جای غذاهای سالم از چربی‌های اشباع شده، کربوهیدرات های تصفیه شده و غذاهای فرآوری شده استفاده می‌کنند.

مطالعات نتایج متفاوتی را در مورد تاثیر دریافت پروتئین بر کیفیت خواب ارائه کرده‌اند که می‌تواند به دلیل نسبت‌های مختلف اسیدهای آمینه خاص در منابع مختلف پروتئین باشد.

تاثیر پروتیئن گیاهی در خواب

ارتباط بین مصرف پروتئین و کیفیت خواب

مطالعه حاضر هیچ ارتباطی بین مصرف کلی پروتئین و کیفیت خواب پیدا نکرد. اگرچه دریافت پروتئین حیوانی با کیفیت خواب مرتبط نبود، اما می‌توان گفت مصرف بیشتر پروتئین گیاهی منجر به کیفیت خواب بهتر می‌شود.

با این حال، این طالعه نشان داد که مصرف گوشت، مصرف گوشت قرمز فرآوری شده و فرآوری نشده و مرغ می‌تواند کیفیت خواب را بدتر کند. هر چند گوشت ماهی از این قاعده مستثنی است.

به طور کلی، از این تحقیق می‌توان نتیجه گرفت که منابع گیاهی غنی از پروتئین اغلب سرشار از کربوهیدرات و فیبر هستند که هر دو کیفیت خواب را بهبود می‌بخشند. در مقایسه، گوشت قرمز فرآوری شده و مرغ که چربی بیشتری دارند، ممکن است اختلالاتی در خواب افراد ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *