مجله, ورزش و بدنسازی

بدن ما در طول روز به چه میزان پروتئین نیاز دارد؟

بدن ما در طول روز به چه میزان پروتئین نیاز دارد؟

پروتئین یکی از انواع مواد مغذی است که باید به اندازه کافی در طول روز مورد استفاده قرار گیرد. بدن ما انسان ها نیاز زیادی به پروتئین ها و اسیدهای آمینه ضروری دارد و لازم است که این مواد مغذی را از طریق مواد غذایی مصرفی و یا مکمل پروتئین تامین کنیم. البته موضوع حائز اهمیتی که وجود دارد این است که مصرف زیاد پروتئین در طول روز برای بدن مضر خواهد بود. پس باید به اندازه پروتئین در طول روز مصرف کنیم.

نیاز بدن ما به پروتئین در طول روز بر اساس فعالیت های ما سنجیده می شود. به طور مثال اگر ورزشکار باشید، در طول روز نیاز بیشتری به مصرف پروتئین دارید. از این رو بسیاری از ورزشکاران اقدام به مصرف مکمل پروتئین می کنند. در ادامه این مقاله از داروخانه آنلاین (داروهلپ) قصد داریم بیشتر در رابطه با نیاز بدن ما به پروتئین صحبت کنیم.

آیا بدن ما نیاز به پروتئین دارد؟

بدن ما انسان ها از بخش های مختلفی تشکیل شده است. عضلات و ماهیچه های ما بخش عمده ای از وزن بدن ما را تشکیل می دهند. ماهیچه ها از اسیدهای آمینه و پروتئین ها تشکیل شده اند. همچنین، پروتئین ها در ساختار پوست، تاندون ها، استخوان ها و … نیز به کار رفته اند.

بنابراین، بدیهی است که بدن ما انسان ها نیاز به مصرف پروتئین به صورت روتین و روزانه دارد. اما تفاوت اینجاست که برخی از افراد اکتیو و فعال هستند و باید پروتئین بیشتری مصرف کنند. اما برخی از افراد به دلیل اینکه فعالیت کمی دارند، نیاز کمتری به مصرف پروتئین دارند.

بیشتر بخوانید: اگ پروتئین در رژیم لاغری

میزان نیاز به مصرف پروتئین برای خانم ها چقدر است؟

جنسیت یکی از فاکتورهایی است که بر روی نیاز به مصرف پروتئین تاثیر می گذارد. خانم ها معمولا نیاز کمتری به مصرف پروتئین دارند. به همین خاطر، اکثرا آقایان اقدام به خرید مکمل پروتئین می کنند. ولی بسته به نوع فعالیت های ورزشی و جسمی، خانم ها نیز باید از مکمل های ورزشی حاوی پروتئین استفاده کنند.

میزان نیاز به مصرف پروتئین برای خانم ها چقدر است؟

میزان نیاز بدن به مصرف پروتئین در خانم ها بر اساس وزن آن ها سنجیده می شود. هر چقدر وزن خانم ها افزایش پیدا کند، نیاز بدن به مصرف پروتئین نیز افزایش پیدا خواهد کرد. طبق فرمول زیر می توان میزان نیاز به مصرف پروتئین را برای خانم های ورزشکار و غیر ورزشکار محاسبه کرد.




  • بانوان غیر فعال: بانوان غیر فعال می توانند به ازای هر یک کیلوگرم از وزن خودشان 0.8 گرم پروتئین مصرف کنند. یعنی یک بانوی 60 کیلوگرمی به اندازه، 48 گرم در طول روز نیاز به پروتئین دارد.
  • بانوان فعال: بانوان فعال برای جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات خودشان می بایست پروتئین مصرفی خود را افزایش دهند. این بانوان باید به ازای هر یک کیلوگرم از وزن خودشان، 1.33 گرم پروتئین مصرف کنند.
  • بانوان بدنساز: بانوان بدنساز می بایست به ازای هر یک کیلوگرم از وزن بدن خودشان، 1.66 گرم پروتئین مصرف نمایند.

بیشتر بخوانید: مکمل بدنسازی برای چه افرادی توصیه نمی شود؟ چرا؟

میزان نیاز به پروتئین برای آقایان چقدر است؟

بدن آقایان معمولا توده های عضلانی بیشتری دارد. به همین خاطر، آقایان نیاز بیشتری به مصرف پروتئین دارند. مکمل پروتئین بهترین گزینه برای تامین پروتئین مورد نیاز بدنسازان است. اما لازم است که آقایان حتما بر اساس نیاز خودشان پروتئین مصرف کنند. زیرا مصرف بیش از حد پروتئین برای بدن آقایان و خانم ها مضر است.

میزان نیاز به مصرف پروتئین در آقایان بر اساس میزان فعالیت آن ها سنجیده می شود. آقایان می توانند طبق فرمول زیر میزان نیاز به مصرف پروتئین را بر اساس وزن خودشان محاسبه کنند.

  • مردان غیر فعال: مردان غیر فعال می توانند روزانه 0.8 گرم پروتئین را به ازای هر 1 کیلوگرم وزن خودشان مصرف کنند. به طور مثال یک مردی که دارای وزن 100 کیلوگرم می باشد، باید به اندازه 80 گرم در روز پروتئین مصرف کند.
  • مردانی که ورزش استقامتی انجام می دهند: آقایانی که ورزش های استقامتی انجام می دهند از آقایان غیر فعال نیاز بیشتری به مصرف پروتئین دارند. این افراد می بایست به ازای هر 1 کیلوگرم از وزن خودشان 1.2 تا 1.4 گرم پروتئین مصرف کنند. به حدود 1.2 تا 1.4 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز نیاز به پروتئین دارند.
  • مردانی که ورزش قدرتی انجام می دهند: ورزشکاران قدرتی نیاز بیشتری به مصرف پروتئین دارند. این افراد می توانند به ازای هر 1 کیلوگرم از وزن خودشان 1.4 تا 2 گرم پروتئین مصرف کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان مصرف پروتئین وی برای ورزشکاران چه زمانی است؟

مکمل پروتئین؛ بهترین مکمل برای تامین پروتئین مورد نیاز روزانه

بسیاری از افراد تصور می کنند که می توانند تمام پروتئین مورد نیاز بدن خودشان از طریق مواد غذایی و رژیم غذایی مصرف کنند. واقعیت این است که مکمل پروتئین می تواند در کنار رژیم غذایی مناسب مورد استفاده قرار گیرد و در تامین پروتئین مورد نیاز بدن نقش داشته باشد.

بنابراین، بهتر است که تمامی افراد به ویژه ورزشکاران و بدنسازان برای جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات خودشان از مکمل پروتئین استفاده کنند.

مکمل پروتئین؛ بهترین مکمل برای تامین پروتئین مورد نیاز روزانه

مکمل روغن ماهی و تاثیر آن در بهبود عملکرد ورزشی

ماهی یکی از انواع گوشت هایی است که غنی از پروتئین می باشد. بسیاری از افراد تصور می کنند که روغن ماهی نیز دارای پروتئین است. ولی واقعیت این است که روغن ماهی برای تامین اسیدهای چرب ضروری مورد استفاده قرار می گیرد و حاوی هیچ نوع پروتئینی نیست.

مکمل روغن ماهی می تواند با تامین اسیدهای چرب ضروری، در بهبود عملکرد ورزشی ورزشکاران موثر باشد. خواص بسیار متنوعی برای روغن ماهی وجود که اگر از آن ها مطلع باشید، حتما این روغن را مورد استفاده قرار می دهید.

  • روغن ماهی فاکتورهای التهابی را مهار می کند و می تواند باعث کاهش دردهای ایجاد شده بعد از تمرین شود.
  • روغن ماهی در کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی موثر است. زیرا می تواند فشار خون و چربی خون را کاهش دهد.
  • روغن ماهی در بهبود خلق و خو موثر است و یک ماده پیشگیری کننده از افسردگی می باشد.
  • این روغن می تواند باعث شادابی پوست و بهبود مشکلات مو شود. برخی از مطالعات نشان می دهند که مصرف موضعی روغن ماهی باعث نرمی و لطافت پوست می شود.
  • روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب ضروری است که می توانند در بهبود عملکرد مغز، پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل در سنین بالا موثر باشند.

بیشتر بخوانید: تأثیر ویتامین D بر روی خلق و خو

 سخن آخر

در این مطلب از مجله داروهلپ سعی کردیم میزان مورد نیاز بدن به پروتئین رو در خانم‌ها و آقایان برایتان شرح دهیم. شما می‌توانید در کنار غذاهای حاوی پروتئین از انواع مکمل دارویی – غذایی‎ نیز استفاده کرده و ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود را از این طریق جذب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *